• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vloer isolatie

Lid geworden
5 mei 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste vrienden, we zijn een beetje verloren in ons vloer isolatie plan. We hebben een oud bungalow huisje gekocht en de EPC is natuurlijk een Fiasco. Maar dit hadden we wel zien aankomen. Alhoewel ik en mijn vrouw bezig zijn met onze tweede huis en genoeg bouw ervaring hebben is er toch een probleem waarop wij geen antwoord vinden.

We zouden graag heel ons beton vloer 104m2 oppervlakte willen betegelen. Maar deze vloer moet geïsoleerd worden, ( persoonlijk van mij moet het niet maar ja bon ...EPC..). We hebben al wat zitten wegen en doen maar de zelfde vraag komt terug.

1 ) Pir platen + Spano , en daarop tegelen ?

Ik lees een beetje op verschillende bouw sites dat deze vloeren perfect beloopbaar zijn na het aanbrengen.

2 ) alles uitkappen en vloer verwarming zetten ? Maar dit kunnen we zelf niet.

3 ) isolerende chappe ( maar komt duur uit )

4 ) XPS panelen en daarop betegelen ? We bertrouwen het niet.

Hebben jullie een oplossing voor ons of raad ?

We proberen ook wat de kosten te drukken omdat we niet veel budget hebben voor fancy floor. De tegels hebben we namelijk al gekocht. Enkel weten we niet wat eronder zetten zodat de tegels niet los komen.

Mvg
Darwin

Laatst bewerkt:
Kan je navragen waar je je tegels gekocht hebt. Ik heb dat ook gevraagd en kreeg een duidelijk schema wanneer je wat moet gebruiken van lijm, ontkoppel mat Enzo. Wij gaan de vloer bewust niet extra isoleren, zit 6 CM EP's onder de dikke laag chape en dit koelt enigszins in de zomer wat mee af. Vind de kost te hoog voor beperkte opbrengst

Beter EPC kan je op vele manieren behalen. Vloerisolatie is naar een klein onderdeel.

Hoeveel opbouwhoogte heb je op de huidige beton ?

Kurk lijmen geeft ook een aangenaam gevoel. Verwarmen kan je doen met L/L wp bv

Beter EPC kan je op vele manieren behalen. Vloerisolatie is naar een klein onderdeel.

Ik heb momenteel een goeie 2m50 tussen betonnen vloer en plafond , maar dan kan mijn voordeur niet meer open.

Inderdaad , we moeten nog de buiten muren langs binnen isoleren. Die EPC zal wel al naar een C gaan door enkel dit te doen. Miss moet ik er niet zo fel achter kijken voor die vloer isolatie. Ik heb trouwens een open haard , cv radiatoren. Er komen nog zonnepanelen. Is een L/L WP voldoende renderende voor jouw huis ? Heb je een thuis batterij ?

Ja klopt ,we hebben kurk ook overwogen. Maar we zijn voor tegels 80 X 80 gegaan.

Ik heb momenteel een goeie 2m50 tussen betonnen vloer en plafond , maar dan kan mijn voordeur niet meer open.

Inderdaad , we moeten nog de buiten muren langs binnen isoleren. Die EPC zal wel al naar een C gaan door enkel dit te doen. Miss moet ik er niet zo fel achter kijken voor die vloer isolatie. Ik heb trouwens een open haard , cv radiatoren. Er komen nog zonnepanelen. Is een L/L WP voldoende renderende voor jouw huis ? Heb je een thuis batterij ?
Open haard weg, en je bent weeral wat punten gewonnen.
L/L is voldoende, als je natuurlijk goed dimensioneert. Voordeel is dan ook koelen in zomer. En je moet geen zware ingrepen uitvoeren.
Je CV ga je toch aanpassen , of niet ?

Opbouwhoogte is van beton tot vloerpas.
Er is meer dan je voordeur alleen, want die kan je naar buiten doen opengaan.
Hoogte stopcontacten, hoogte waterkering, beginhoogte ramen....

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan