• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vloer in overkapping, bakstenen?

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Hey,

Ik ben al een tijd bezig met een overkapping te maken, carport achtig, maar niet voor een auto onder te zetten, eerder lounge + tuinberging.
Deze is langs 2 zijden volledig dicht, langs 1 zijde volledig open en 1 zijde is half dicht.

Is het hier wel OK om voor bakstenen te kiezen i.p.v kleiklinkers?
Ik weet dat deze stuk vriezen, maar de meeste regen en sneeuw wordt er wel tegengehouden, openingen zijn wel naar de regenkant.
Ik heb nog een hele hoop oude bakstenen, jaren '50 van binnenmuren liggen of betonklinkers.
Betonklinkers gaan we waarschijnlijk recupereren als inrit naar dit bijgebouw toe.

En als het OK zou zijn, gewoon met zand invoegen?
Op z'n zijkant tegen elkaar leggen?
Of spatie laten?
Ik vermoed dat Lukanar het gaat afraden. ;)
Mvg,

Koen
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
haha, nee dus.

Als dit volle bakstenen zijn met  karakter, waarom dan niet?
Als deze gepateneerd en nog met duimafdrukken zijn, waarom dan niet?
Als je bewust bent dat deze rapper schade gaan hebben en wat afbrokkelen ...?
Als je er tegen kunt dat hier en daar wat mos en kleurverschillen gaan voorkomen?
Dan volmondig ... DOEN!

En die betonklinkers? ... gooit die in de vuilbak, dat gaat pas als een tang op een varken staan met die baksteentjes.
Leg dan liever dolomiet of saharasplit.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
lukanar zei:
haha, nee dus.

Als dit volle bakstenen zijn met  karakter, waarom dan niet?
Als deze gepateneerd en nog met duimafdrukken zijn, waarom dan niet?
Als je bewust bent dat deze rapper schade gaan hebben en wat afbrokkelen ...?
Als je er tegen kunt dat hier en daar wat mos en kleurverschillen gaan voorkomen?
Dan volmondig ... DOEN!

En die betonklinkers? ... gooit die in de vuilbak, dat gaat pas als een tang op een varken staan met die baksteentjes.
Leg dan liever dolomiet of saharasplit.

Mee eens, het kan inderdaad met bakstenen maar het hangt er van af welke kwaliteit van bakstenen, het hangt niet af van de ouderdom en ook niet van het feit of het machinesteen dan wel handgevormde steen is. 

Ze moeten massief zijn, voldoende hard gebakken en nauwelijks poreus. Je moet ze hierop ook nog eens stuk per stuk sorteren, want als ze in eerste instantie niet bedoeld zijn om als verharding te dienen  zullen er nogal wat exemplaren tussen zitten die minder geschikt zijn.

Trouwens, de kleiklinkers die hiervoor in de handel zijn dat zijn in feite ook bakstenen, gemaakt met dezelfde grondstoffen als de gewone bakstenen, ze worden enkel harder gebakken. 

In oorsprong werden bakstenen als handgevormde stenen in primitieve veldovens gebakken waardoor niet alle stenen uit die oven dezelfde kwaliteit en hardheid hadden, de hitte was in zo'n ovens niet overal hetzelfde. Ze moesten dus, eens uit de oven gehaald,  gesorteerd worden en naargelang hun kwaliteit voorbeschikt voor verschillende doeleinden.

Zo werden ze bijvoorbeeld op hun hardheid getest door ze tegen elkaar te slaan. Degenen die daarbij een heldere klank gaven noemde men de klinkers, ze waren het hardst gebakken en konden het best voor bestrating dienen.

Vandaar het woord klinkers voor zowel kleiklinkers (de oorspronkelijken) als de betonklinkers die in feite niets te maken hebben met dit 'klinkerverhaal'.

Ook werden deze harder gebakken stenen, die er meestal ook wat donkerder en soms wat misvormder uitzagen nogal eens bestemd om er de onderste lagen van een gebouw mee te metselen, immers doordat ze harder waren gebakken, waren ze ook minder poreus en dus minder wateropzuigend. Samen met speciale mortel (trassmortel) waren ze een voorloper van de latere waterkeringen in de  muren die dienen om het opstijgend vocht te voorkomen.

Dus het kan  maar je moet ze eerst testen. En dan nog hou je er best een aantal in reserve omdat je er later wellicht hier en daar al eens eentje zult moeten vervangen al zou dat bij een overkapping nog kunnen meevallen, ze zullen wellicht beter droog blijven en daardoor ook minder kans hebben om kapot te vriezen.

 

 
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
En wat zou dan mijn opbouw moeten zijn? Mos en onregelmatigheden kan mij niet veel schelen.

Worteldoek

Stabilisé aantal cm?

Klinkers en met gewoon zand opvoegen?

Laat ik het wat afhellen naar buiten toe, of eventueel naar een ACO-gootje?

 

En die roze betonklinkers is eigenlijk gewoon omdat er geen budget meer over is. Ik ben nog altijd van plan u eens te laten afkomen, Luk, maar we zijn er nog niet aan toe met onze kleine op dit moment.

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Voor alle duidelijkheid en voor derden: met dien kleine heb ik niets te maken
rofl.gif


Charel zijn betoog klopt volledig. Maar ik zelf zou me niet zo vastpinnen op dat sorteren. Je blijft bezig als leek.

Neem gewoon de volle bakstenen , geen strengstenen, en degene die lelijk zijn gooi die eruit.

Bedding makn

stabilisé 150 kg cement op 1 m³ rijnzand..

Zijn de bakstenen allemaal even hoog? Zijn ze eenvormig? Waarschijnlijk niet want anders heb je geen mooi menging.

Dan moet je ze met de kasseihamer inkloppen in een stabilisébed en of zandbed.

Je kapt je stabilisé uit. Circa een 2 meter over de ganse lengte.

Je spant van links naar rechts de koorde op hoogte en dan met de kasseihamer baksteen voor baksteen inkloppen. Gene paniek degen die breken haal je weg, of gebruik je om je verband te maken.

Na inkloppen , inzanden met fijn wit zand. Paar keer herhalen.

NIET DRILLEN of je hebt steenpuin.

Fotos van rollagen in baksteen op mene website ... zoek en ge vindt .... ook het contactformulier
rofl.gif
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Dikke merci! Dus afwaterend maken is niet nodig, neem ik aan?
 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Bah, geef ne 0.5cm per meter of zelfs op 2 meter, meeste water trekt tussen de stenen door.

Acodraingoot, keilelijk, maak een moosegoot ( drie streklagen iets verzonken steken)

Worteldoek is zeker niet nodig
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Aha, de moosegoot, lang geleden dat ik dat woord nog heb gehoord. Onze dialecten  liggen blijkbaar dicht bij elkaar. Ik betwijfel of er een officiele schrijfwijze voor bestaat, maar wij spraken het meestal uit als mozzegoot. 

 Maar misschien moeten we het eerder als moonzegoot schrijven want in oorsprong vertrok die goot binnen vanuit de moons, een binnenruimte die je best begrijpt als keuken/waskot. Van daaruit liep ze via een open mozzegat (moonzegat, moosegat)  naar buiten, naar een of ander slootje.

Dat mozzegat was trouwens ongewild ook nog dienstig als kattengat of nog minder gewild als rattengat.

Einde geschiedenisles. 
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
ej, en als da af is moeten der hier wel foto's van komen hé :p :).  

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan