vliesbehang naden overlappen.

DieterVH

Lid
Lid geworden
5 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
16
Mij is verteld dat ik de buitenhoeken niet moet overplooien, maar het vlies enkele cm moet laten uitsteken. Dan van langs de andere kant van de hoek afkomen en hetzelfde doen.

beide stukjes overstekend papier inlijmen en strak langs de rand tegen elkaar aandrukken.

Dagje laten drogen en dicht langs de hoek wegsnijden.

Nog niet geprobeerd moet ik toegeven.

Lid geworden
3 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dan ga je een openstaande naad hebben op de hoek... ik zou het persoonlijk zelf niet doen

Wat soms wel eens gebeurt als de andere zijde van de hoek onmogelijk scheef staat is dan snijden op de hoek, op voorwaarde dat er een ijzeren hoekprofiel is

Dan kan je dit redelijk camoufleren maar beste is nog altijd overplooien

Als je het vlies mesnat maakt dan kan je dit in alle bochten en hoeken plooien die nodig zijn

Lid geworden
1 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Prachtige uitleg. Klein vraagje nog: waarmee plamuur je de naad dicht? Kan overschilderbare siliconen of met plamuurvulmiddel?

Ga je bij het opschuren je behang niet beschadigen?

palmboom;1804116 wrote:
deco1966;1803454 wrote:
Dus je hebt nu een plafond in vliesbehang die nog niet geprimerd is en met een zichtbare open naad.

Hoe nu te werk gaan:

- je schildert je plafond met vliesbehang met een muurprimer en VOLLEDIG je plafond.

- je schuurt je volledige plafond in vlies want hij zal ruw aanvoelen.

- je plamuurt die openstaande naad (desnoods 2 maal) tot ze mooi opgevuld is

- schuurt de opgestopte naad tot ze niet meer zichtbaar is

- je primert terug je VOLLEDIGE plafond om zo minder het structuurverschil te zien tussen je plamuur en je vliesbehang

- je werkt af met je verf die als eindlagen dient

Probeer het aub niet om minder lagen of bewerkingen te doen want je zal die naad blijven zien anders door het verschil in structuur van je opstopmiddel en je vliesbehang.

Dat was zo ongeveer het stappenplan dat ik in mijn hoofd had.

pkt

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2006
Waarderingsscore
6
Punten
38
naden vul ik op met plamuur!langs beide kanten van de naad een tape aanbrengen en dan plamuur aanbrengen.

Lid geworden
21 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb juist de hall gedaan met (zwaar) vliesbehang (130gr). Het is wat duurder de rol maar ik moet zeggen dat het een plezier is om mee te werken. Rond deuren en ramen snij ik 2 overlappende delen doorheen, wel zien dat je je breekmes steeds opnieuw vernieuwt, en dan zie je praktisch geen naad en zeker niet als erop geverfd is. Op doorlopende muren hang ik de banen gewoon naast elkaar. Daar zijn de naden dan wel opvallender. Wat ik gedaan heb is met acrylaatkit de naad over de hele lengte licht opvullen en gladstrijken met een vochtig plamuurmes. Na het schilderen zie je geen naden meer.

pkt

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2006
Waarderingsscore
6
Punten
38
Regis,

da leren zo in de opleiding schilderwerken

Grtzzzzzzzz

Lid geworden
21 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Regis07;1899533 wrote:
white cabbie;1899371 wrote:
Ik heb juist de hall gedaan met (zwaar) vliesbehang (130gr).

Maar er is nog zwaarder hoor!

Het is wat duurder de rol maar ik moet zeggen dat het een plezier is om mee te werken. Rond deuren en ramen snij ik 2 overlappende delen doorheen, wel zien dat je je breekmes steeds opnieuw vernieuwt,

Dat is belangrijk, zelfs heel belangrijk!! dat je daar op let om steeds te werken met een scherp mes.

en dan zie je praktisch geen naad en zeker niet als erop geverfd is. Op doorlopende muren hang ik de banen gewoon naast elkaar. Daar zijn de naden dan wel opvallender. Wat ik gedaan heb is met acrylaatkit de naad over de hele lengte licht opvullen en gladstrijken met een vochtig plamuurmes. Na het schilderen zie je geen naden meer.

Van dat laatste en de toepassing van "PKT" wil ik graag een foto zien.

Waarom?

Wel kit krimpt dus ...

Door de afplakband dikte zo er een braam zijn dus ...

Ben niet helemaal zeker wat je met de laatste zin bedoelt maar afplakkend gebruik ik niet om een naad op te vullen. Gewoon heel dun laagje in de naad en direct het overtollige afnemen met een plamuurmes.

pkt

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2006
Waarderingsscore
6
Punten
38
Hohoho,
,ik denk dat ik hier verkeerd begrepen wordt. Ik heb nergens gepraat over ‘kit’,wel over plamuur. Wat wordt er dus aangeleerd in Syntra: Stel je hebt een openstaande naad,dan kleef je langs beide kanten van die openstaande naad een tape(wel héél héél dicht van de openstaande naad),je vult de ruimte tss de naad op met plamuur,je verwijdert de tape en als de plamuur droog is dan schuur je hem nog es lichtjes,en ook opnieuw primeren dus(aangezien dat je vlies al geprimerd is!

Lid geworden
21 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ok, heb gisteren naar mijn overschilderde naad nog zitten kijken maar kan het niet terugvinden :)

Ben nu ff niet thuis maar zal straks een foto posten.

Waar ik wel met afplakband werk om op te kitten is bijv rond vensters en deuren en in hoeken tussen twee muren. Dan krijg je inderdaad een strakke rechte voeg.

In de hoeken waar twee muren samenkomen heb ik de meeste werking. Onze woning is een prefabwoning waar betonnen binnenmuren aan elkaar worden gevezen. Ik denk mocht ik in de hoeken gewoon pleister gebruiken dat dit dan na een tijdje weer gaat beginnen scheuren. Nu heb ik acrylaat gebruikt om die werking wat te compenseren opdat de scheuren niet meer zo zichtbaar zouden zijn.

*edit* Volgens mij krimpt kit enkel bij dikkere voegen. Een naad tussen twee stroken vliesbehang is te verwaarlozen en zul je van dat krimpen niets zien.

Lid geworden
21 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij deze de bewuste foto.

Dit is na 1 laag witte muurverf. De naad bevond zich juist in het midden van de foto.

Lid geworden
21 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
ok, had beter niet gezegd waar die naad zich bevond :)

Heb er nu een tweede laag opgezet en je mag zeggen wat je wil maar die naad die zie je niet meer. :) tenzij je met een loep aan de slag gaat :)

Lid geworden
30 jul 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb mijn Erfurt 130gr vlies telkens zo dicht mogelijk tegen elkaar gehangen. Als je daar je tijd in steekt moet je achteraf niks plamuren. Heel zelden wel wat slordig geweest en daar de naadjes (max 0,5mm) met een fijn laagje acrylaatkit overzet en direct plat gezet met het plamuurmes.

Na primer + 2 eindlagen zie je niks meer van naden.

Wat men hier vertelt over krimpende acrylaatkit is juist, maar die krimp is pas duidelijk zichtbaar als je dikke lagen (<5mm legt) met kit. Als je een spleetje tussen 2 vellen vliesbehang dicht (dikte misschien 0,05 mm?) dan zie je die krimp niet.

afplakken met tape, opvullen met plamuur en schuren... wat een overkill.

Bovenaan