• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vlekjes en rood blad op prunus

Lid geworden
25 okt 2017
Berichten
104
Waarderingsscore
6
Punten
18
Wij hebben een prunus subhirtella autumnalis in onze tuin. Deze zomer krijgt hij inneens vlekjes (vooral langs de bovenkant) en uiteindelijk worden de blaadjes rood en vallen ze af. Wat zou er gaande kunnen zijn en wat kan ik er eventueel tegen doen? Alvast bedankt.

IMG_20210723_204116.jpgIMG_20210723_204112.jpg
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
schimmelziekte, ik denk richting hagelschot
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Betreffende die compo, ik zou als ik jou was toch maar eerst eens de toepassingen van dit produkt ernstig doorlezen. je kan het voor van alles gebruiken behalve ... Hagelschot.
Ik ga naar de dokter voor een valling en krijg pillen tegen maagpijn ???
Dit wil jij doen.

-Je moet eerst bepalen of het schadebeeld zo ernstig is dat ingrijpen noodzakelijk is.
Dikwijls zie ik mensen panikeren als er een tak wat rare bladeren heeft en dan zitten daar enkele rupsjes op van onze pauweoogvlinder.
Als je een parking hebt van 200m² en daar staat 1 rode klaproos in het midden van die grijze vlakte met betonklinkers kan je ofwel deze klaproos laten staan en van deze plant genieten.
Of je wandelt er na toe en trek hem uit
ofwel pak je je bus roundup en spuit je heel gericht op dat plantje
Ofwel spuit je gans je parking met roundup want waar 1 onkruidje zit , daar zitten er gegarandeerd meer.
Persoonlijk ben ik meer voor het genieten van deze bloem.

-Je moet dan bepalen en determineren of het inderdaad hagelschot is ... Ik ben geen fytodeskundige , ik ben een tuintjes tekenaar.
Je kan dan ook werken met een veel gerichter aktieve stof die de schimmel aanpakt en geen effect heeft op andere organisme.
Met een breed spectrum fytoprodukt ( zie compo duaxo ) spuit je alles dood, maar ook de goede en nuttige organisme . Vermijd dit !!!
Meer en meer worden zo'n breed spectrum produkten verboden.

- Dan moet je nagaan wat de oorzaak is dat deze schimmel, en laten we even voor de gemakkelijkheid uitgaan dat het hagelschot is .
Hagelschot komt voor bij bomen en planten die te nat staan. Zowel met hun wortelpruik als met hun kroon.
Als het regent moet het blad binnen een termijn van x uur opdrogen, kan dit niet dan ga je schimmelaantasting zoals meeldauw, roest ezv meer kans geven want die schimmels groeien natuurlijk het liefst van al in een vochtig warm milieu.
Kijk dus naar gans de plant. Prunus soorten hebben nogal de neiging om veel waterschot en een zware kroon te maken. Laat een professioneel snoeier komen die vanuit de plant denkt.
Wil je zelf snoeien , dan moet je ervoor dat er licht en lucht tot IN de kroon kan geraken en aub snoei juist tegen de takkraag en daar geen 20 cm van want dan krijg je kapstokken.
Sowieso al je snoeimateriaal VOOR en NA gebruik ontsmetten met alcohol. Je wil via je snoeischaar of ladder de schimmel niet overbrengen op andere planten.
Zijn enkele takken maar aangetast deze verwijderen en verbranden.
Kijk ook even of rondom de stam geen verharding zit van de bodem of met tegels, haal deze weg of verlucht de bodem en dient compost toe.
Bij Fytobespuiting laat je dit doen door een professioneel die beschikt over een licentie 2 . Hij heeft de kennis om te bepalen met welk produkt hij moet werken, hij kan ook wisselen van produkten zodat er geen resistentie kan ontstaan ( daarom dat iedereen niet het zelfde vaccin voor covid 19) en hij is geschoold en werkt veilig.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Veel kans dat het deze is https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cherry_leaf_spot

Advies is vooral opruimen van aangetast en dood blad.

Zeker ben ik niet, daarvoor moet je minstens de sporen bekijken onder vergroting.
Hagelschot is een meer algemene term voor een symptoom bij prunus vaak met onduidelijke of variabele oorzaak.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan