vlechtheg

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
Wie zou mij hier meer info over kunnen geven? Bestaan er mensen die dit doen? Ik kan me voorstellen dat niet elke tuinier dit kan en het blijkt een ambacht te zijn

dit zijn ze in de winter

9ag.jpg

zomer

2dg.jpg

Supermooi en een natuurlijk alternatief voor een domme bekaert

SCHITTEREND!!! ik heb mijn hart verloren hieraan

Lid geworden
22 nov 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vind dit ook geweldig. Ik heb er onlangs nog iets over gelezen, maar slaag me dood... ik weet echt niet meer waar.

Ik zal eens rondkijken.

't Zijn dus eigenlijk bomen/struiken die je laat groeien in de hoogte en dan naar beneden trekt en vast maakt, als ik het goed begrepen heb.

G

Guest

Guest
Dit is het leggen van een heg, zou in onze streken reeds meer dan 2000 jaar worden toegepast. De laatste jaren wel iets minder volgens mij.

Ik vind dit zeker zo knap als bekaert met klimop ertegen.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.289
Punten
113
zeer arbeidsintensief !!!

aanleg en onderhoud is niet gemakkelijk.

gedegen plantenkennis en ervaring een must.

alleen voor de instandhouding, snoeien, vlechten, opbinden, kappen en opruimen hebben wij als tijdnorm ongeveer 2lm/uur/man per beurt en dit voor vlechtwerk van 3 jaar oud.

Hoe ouder het vlechtwerk, hoe trager de tijdnorm.

reken toch maar op een minimum 2 beurten per jaar.

Prachtig landschapselement maar zeer duur in het onderhoud.

kun je niet overgaan tot een struweel?

Luk

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
lukanar wrote:
zeer arbeidsintensief !!!

aanleg en onderhoud is niet gemakkelijk.

gedegen plantenkennis en ervaring een must.

alleen voor de instandhouding, snoeien, vlechten, opbinden, kappen en opruimen hebben wij als tijdnorm ongeveer 2lm/uur/man per beurt en dit voor vlechtwerk van 3 jaar oud.

Hoe ouder het vlechtwerk, hoe trager de tijdnorm.

reken toch maar op een minimum 2 beurten per jaar.

Prachtig landschapselement maar zeer duur in het onderhoud.

kun je niet overgaan tot een struweel?

Luk

Leg uit... (dat van die struweel)

En al dat ander ook eigenlijk, want ik heb zonet een gewone meidoornhaag gezien, niet gevlochten gewoon aangeplant en dat was even prachtig. Is dat even arbeidintensief?

Hier in limburg worden de mensen blijkbaar aangemoedigd om dit meer en meer te zetten, owv de instandhouding van oude natuurschoonheden of zoiets.

Is het CONSTANT zo arbeidsintensief of de eerste jaren tot je de heg mooi vervlochten hebt?

Lid geworden
23 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Firma's die vlechtschermen maken kunnen zoiets misschien doen. Je kan eens navragen bij bijv. ecofence (www.ecofence.be), www.rodewilg.be,... Ook in Oud-Heverlee (vlak bij de zoete waters) zit zo iemand, maar zijn naam heb ik nu niet direct bij de hand.

Prijzen zullen ook wel navenant zijn.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je kan bij inverde wel een cursus volgen ivm het leggen van heggen..

worden inderdaad half doorgezaagd, en dan "gelegd"

Ik vraag me af of je bv niet gemakkelijker een 1-2jarige boom (hazelaar) die nog heel buigzaam zijn, kan "leiden" ipv te leggen?

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
En is zo'n vlechtheg louter estetisch, of zijn daar andere voordelen aan tov een haagkant?

(En ik ben geen kenner, maar is struweel geen kreupelhout? Zo van die bosjes/struikjes die je nogal eens ziet bij mensen die zo'n klein boske hebben, en dan al dat laag "hout" onder de bomen?...ik kan mis zitten hoor :oops: ...misschien eerst eens googelen voor ik domme dingen zeg :oops: :lol: .)

Edit: struweel.

Voorlopig vind ik nergens dat kreupelhout en struweel synoniemen zijn, dus zal wel verschillend zijn...alhoewel ik uit de uitleg niet echt een vershilpunt kan opnoemen. Is maar dat ik mijn broer, de natuurliefhebber, eens heb horen praten met een ander over struwelen (of toch iets dat er dialectachtig op lijkt) en dat deed mij toch denken aan kreupelhout....maar ben zelf zoals gezegd geen kenner, dus dit alles onder voorbehoud.

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
buiten dat zo een vlechtheg zéér mooi is, zeer milieuvriendelijk en weeet ik veel wat, is het ook een afsluiting (zoals bekaert)

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
Argyle wrote:
Je kan bij inverde wel een cursus volgen ivm het leggen van heggen..

worden inderdaad half doorgezaagd, en dan "gelegd"

Ik vraag me af of je bv niet gemakkelijker een 1-2jarige boom (hazelaar) die nog heel buigzaam zijn, kan "leiden" ipv te leggen?

Ik dacht ook aan zoiets.

Of wilgentenen vrij dicht naast elkaar zetten en leiden...

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
IK WIL MEIDOORN!!!! :lol:

tis ook niet zo duur in aanplant. 5 planten per meter.aan 60 cent is 3 euro per lopende meter... spotgoedkoop!

dan moet je ze enkel nog vlechten (of laten vlechten) en dat kost misschien wat meer inderdaad

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Icecoldkillahh wrote:
buiten dat zo een vlechtheg zéér mooi is, zeer milieuvriendelijk en weeet ik veel wat, is het ook een afsluiting (zoals bekaert)

Ik vroeg het me vooral af omdat we ook een meidoorn of gelijkaardig gaan zetten achteraan.

Vroeg me dus af of vlechheggen meer voordelen hebben dan een meidoornhaag naast het estetische, kwestie om te weten of we zoiets ook moeten overwegen (al is dat vele werk echt wel een minpunt :lol:).

Edit: zie net je bovenstaande antwoord: grootste nadeel van meidoorn zijn wel de doorns....dus voor bijwerken van haag een nadeel, voor afschrikking dieren (en mensen) een voordeel.

En daarnaast de vraag (want hoor veel verschillende verhalen), gevaar voor perevuur als je fruitbomen in omgeving hebt.

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
Meisje wrote:
Icecoldkillahh wrote:

Ik vroeg het me vooral af omdat we ook een meidoorn of gelijkaardig gaan zetten achteraan.

Vroeg me dus af of vlechheggen meer voordelen hebben dan een meidoornhaag naast het estetische, kwestie om te weten of we zoiets ook moeten overwegen (al is dat vele werk echt wel een minpunt :lol:).

Edit: zie net je bovenstaande antwoord: grootste nadeel van meidoorn zijn wel de doorns....dus voor bijwerken van haag een nadeel, voor afschrikking dieren (en mensen) een voordeel.

En daarnaast de vraag (want hoor veel verschillende verhalen), gevaar voor perevuur als je fruitbomen in omgeving hebt.

een meidoorn kan je ook vlechten he... vermits je spreekt over heggen en vervolgens een meidoornhaag.

ik trek lunakar zijn antwoord niet in twijfel, maar heb met een aantal instanties gebeld en met een bevriende tuinier, en die zeggen me dat het onderhoud miniem is. Eens de heg gevlochten is en op hoogte moet je ze enkle nog snoeien.

dat van perevuur lijkt wel te kloppen, zeker met veel fruitbomen in de buurt, maar met goed onderhoud moet dat normaal ook vermeden kunnen worden...

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Maar ben ik juist als ik nu veronderstel dat een vlechtheg "smaller" kan zijn dan een gewone haag/heg?

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
en waarschijnlijk ook minder doorzichtig in de winter?

TDK

Lid geworden
6 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Icecoldkillahh wrote:
dat van perevuur lijkt wel te kloppen, zeker met veel fruitbomen in de buurt, maar met goed onderhoud moet dat normaal ook vermeden kunnen worden...

Perevuurgevaar niet overdrijven, het is een beperkt gevaar. De heksenjacht op meidoorn was grotendeels onterecht. Tenslotte staat dat ook al vele generaties lang rond boomgaarden, die boeren van vroeger waren ook niet zot he.

Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek:

Quote:
Wettelijke bepalingen verplichtten het afzetten of rooien van aangetaste meidoorns. Dit leidde dikwijls tot het rooien van kilometerslange, oude, landschappelijk zeer waardevolle meidoornhagen. Inmiddels is aangetoond dat de relatie tussen perevuur en meidoorn beperkt is.

http://www.inbo.be/content/page.asp?pid ... meidoornen

Kijk ook eens of je in aanmerking komt voor subsidies voor een meidoornhaag aan te leggen. Een alternatief voor meidoorn is Sleedoorn. Vaak worden ze ook samen aangeplant in een gemengde haag.

Bovenaan