• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vlak maken balken vloer, oude klossen eerst verwijderen?

Koen Jans

Nieuw Lid
Lid geworden
11 apr 2024
Berichten
37
Waarderingsscore
1
Punten
8
Beste forumleden,

Ik ga kortelings beginnen met het vlak en stijf/stijver maken van een oude houten balkenvloer. Dit ga ik doen door aan de zijkanten planken van 15cm hoog te bevestigen (met tellerkopschroef + lijm), en vervolgens hierover OSB en dan een ontkoppelde afwerkingslaag.

Nu heb ik vandaag de oude planken weggehaald. Ik zie dat er in het midden klossen zitten. Zie ook foto:

IMG_20241107_152543263.jpg

Haal ik deze eerst weg of kan ik mijn te bevestigen zij-planken in 2 stukken zagen (of een uitsparing voor de klos eruit zagen)?

Ivm het laatste twijfel ik of dat niet nadelig gaat zijn voor de stijfheid van het geheel. Maar aan de andere kant ben ik een beetje terughoudend om de oude klossen eerst weg te halen, want moest er nu spanning op de balken staan (omdat ze getordeerd zijn hier en daar) kan er mischien schade komen aan het plagyp plafond hieronder bij het losmaken, als ze zich gaan zetten?

Wat raden jullie aan? Ter info, ik ga sowieso nog later, eenmaal alles uitgevlakt is en dus alle zij-planken bevestigd zijn, klossen plaatsen. Mijn vraag hier gaat dus vooral over wat ik nu met die oude klossen moet doen.

Hartelijk bedankt!
 
Als je daar later nieuwe klossen tussensteekt heb je ook wel kans dat er scheurtjes gaan zijn als je de klossen er tussen klopt of aanschroeft. Je zou dan nogal voorzichtig moeten zijn. Ik heb zelf graag dat de klossen zo goed mogelijk aansluiten.

Je zou ook kunnen nivelleren met planken, tussen de klossen. Het verstijven kan je dan doen door balken in stukken te zagen, die met bv d4 lijm en schroeven op de bestaande balken te bevestigen. Bv als je nivelleert met planken en die steken 3 tot 3,5 cm boven de bestaande balken uit, dan zaag je "repen" van balken van 3cm en lijm en schroef je die op de bestaande balken.
 
Klossen laten zitten en met planken er rond om werken. Geen nieuwe klossen zetten later.
Als je planken zet naast die balken en daarna osb op die planken schroeft, ga je immers ook via die weg de balken (onrechtstreeks) ketenen aan elkaar. Nieuwe extra klossen gaan niet zoveel verschil maken.

Volgende keer eerste de structurele werken doen (verstevigen vloer), dan pas afwerking (plafond onder hangen).
Ik weet ook wel in verbouwingen is de volgorde niet altijd vanzelfsprekend. Dus er zal wel een reden zijn waarom er hier omgekeerd is gewerkt geweest.
 
Bedankt voor de info!

@koebeest Ik heb ook gedacht aan jouw methode (dus bovenaan op de balk repen, zoals je zegt, bevestigen), maar dat lijkt mij niet makkelijk, want de te plaatsen repen zijn niet altijd mooi rechthoekig en hetzelfde in afmetingen tov. alle balken. Een werkje van lange adem waar je nooit helemaal tevreden over zal zijn, denk ik.

@albarius Als je rond de klossen gaat werken, en dus de te bevestigen planken in 2 (in het midden, ongeever) gaat zagen (of een uitsparing voor de klos, kan ook), ga je dan niet inboeten aan stijfheid? Is het niet belangrijk dat de zijplanken uit 1 geheel bestaan?

Ivm je opmerking om geen extra klossen bij te zetten heb je wel gelijk, de OSB gaat de balken inderdaad ook aan elkaar ketenen.

En over de volgorde heb je helemaal gelijk, het was eigenlijk nooit de bedoeling om van de zolder een ruimte te maken, tot nu.

Nogmaals hartelijk dank!
 
Als je rond de klossen gaat werken, en dus de te bevestigen planken in 2 (in het midden, ongeever) gaat zagen (of een uitsparing voor de klos, kan ook), ga je dan niet inboeten aan stijfheid? Is het niet belangrijk dat de zijplanken uit 1 geheel bestaan?
Ja, als het echt is om te verstevigen, moet het inderdaad beter uit 1 stuk. Als het enkel is om uit vlakken, kan het in stukken.
Moest het eronder toch barsten met de werken en met klossen weghalen en andere klossen zetten...
het ergste dat kan gebeuren is dat je afgewerkte plafond er onder barst. Kan je altijd terug afsmeren en wapenen met papieren voegbanden + eventueel een vlies er over. Daar zijn niet echt potten mee gebroken, enkel wat extra werk en kosten.
 
Dan ga ik eerst eens beginnen met een aantal klossen weg te halen en zien wat er gebeurt. Misschien maak ik me zorgen om niks, en zit er helemaal geen torsiespanning meer op de balken.

Want ik wil inderdaad ook de stijfheid van de vloer verbeteren, naast het nivelleren. Toen de oude planken er nog op lagen had ik het gevoel dat de vloer een beetje "danst" of "veert". Dat gaat sowieso verbeteren met het feit dat je nu 1 groot vlak krijgt (alle OSBs worden onderling verlijmt), maar toch, ik weet niet echt wat ik mag verwachten op het einde van de rit. Vandaar dat ik wil focussen op zowel nivelleren als verstevigen.

Gegarandeerd was nog beter om gewoon heel op het begin nieuwe balken te steken, maar zoals ondertussen al wel duidelijk is, is de zolder een verhaal van achteraf.
 
Je hebt wel het voordeel dat je plafond geplaatst is op een plagyp-D. Dat kan wel wat spanningen en beweging opvangen alvorens het wordt doorgegeven aan je platen. Je platen zitten niet met een starre verbinding aan de balken.
 
Inderdaad! Ik heb een aantal afwerkers over de vloer gehad en ben blij dat ik toch koppig ben geweest en het met plagyp d heb uitgevoerd, want volgens de meesten was dat allemaal niet echt nodig. Het voorstel was meestal ofwel rechtstreeks op de balken (en de verschillen uitplamuren :cautious:), ofwel eerst uitvlakken met een rachelwerk.
 
Bedankt voor de info!

@koebeest Ik heb ook gedacht aan jouw methode (dus bovenaan op de balk repen, zoals je zegt, bevestigen), maar dat lijkt mij niet makkelijk, want de te plaatsen repen zijn niet altijd mooi rechthoekig en hetzelfde in afmetingen tov. alle balken.
Ik ben niet mee. De repen die je er op legt hoeven niet mooi rechthoeking of gelijk te zijn. Je ziet dat ze minstens even dik zijn als de balk en qua hoogte neem je wat net onder de planken gebruikt die het geheel nivelleren.

bv als de kamer 4m is in de balkrichting koop je balken van +4m en zaagt dat in stukken van x cm. Als die balk breder is, of ergens wat schuin loopt of zo is dat geen probleem. Alleen zorgen dat de balk die er is en de "reep" goed tegen elkaar aangedrukt worden. Dat mag gerust een dikkere te verzagen balk (en dus reep) zijn, of zelfs wat golven bovenaan zolang het niet boven de nivelleerplanken uit komt en een geheel kan vormen op het raakvlak bovenaan de oude balken.
 
Ok, nu ben ik wel helemaal mee denk ik. Ik had verkeerd begrepen dat je alleen ging werken met die repen, maar als ik nu alles opnieuw lees, ga je nog steeds nivelleren met zij-planken maar daarbovenop ook nog eens de balken verdikken met die repen. Dat laatste dient dan enkel en alleen voor de stevigheid, niet voor het uitvlakken.

Dat is wel interessant, want de "holle" ruimte is er toch. Ik ga het achteraf eens bekijken dan in mijn geval, wat de kosten hiervan zouden zijn. Want als je in de praktiijk slechts gemiddeld 1 centimer moet ophogen, weet ik niet of die extra verhoging van < 1cm nog zo gigantisch veel gaat opleveren? Tenzij je natuurlijk de zij-planken veel hoger bevestigt van in het begin.
 
Als je wil verstevigen dan kan dat enkel door tegen de zijkant te werken. Iets er bovenop leggen zal daar weinig aan bijdragen met de middelen die je ter beschikking hebt, de vlakte van de delen en de druk die je ter plaatse kan uitoefenen. Wat je daar hebt lijkt me niet geschikt voor lamineren.

Wanneer je tegen de zijkanten werkt kan je enkel betrouwbaar vastschroeven in de nullijn van de last. De ligging daarvan is afhankelijk van de beide delen die je tegen elkaar zet. Aangezien je ook gaat verhogen met een dunnere balk zal die iets boven de middellijn van de dikste balk uitkomen. Een stabiliteitsingenieur kan desnoods uitrekenen waar precies.

Verstevigen zal enkel deftig lukken met volledige lengte, niet met stukjes.
Enkel verhogen kan best bovenop gebeuren, maar de vorm die je daarvoor uit een balk moet zagen zal niet evident zijn, en zagen doorheen een dikke balk zonder scheef te gaan (want dan wordt het weer moeilijker om vlak te maken) vraagt ook heel goed gerief of zeer veel kunde.

Ik zou de klossen er uit halen, want door hun vorm en plaats doen ze toch al heel weinig tegen de torsie, hoge balken over de volle lengte plaatsen, gelijmd en geschroefd in de nullijn, en dan klossen van bijna volle hoogte plaatsen.
Het plafond eronder zal er op of er onder zijn, maar kan bijgewerkt worden.
 
Bedankt voor de extra info.

Over de nullijn heb ik ook het een en ander gelezen en zou inderdaad ongeveer in het midden liggen bij 1 balk, en bij verhoging door verbreding iets naar boven, omdat de zij-planken inderdaad iets hoger komen te liggen. Maar daarom heb ik een pot PU bruislijm van 5kg gekocht, ik ga dus de zij-planken zowel schroeven (met tellerkop icm slagschroevendraaier) en lijmen. De schroeven dienen dan eigenlijk vooral om te klemmen tot de lijm uitdroogt (want ik heb niet genoeg lijmklemmen om niet telkens 24u (ofzo) per balk te moeten wachten). Niet dat ik de schroeven achteraf terug ga losschroeven...

Het enige vervelende lijkt me dan nog de bovenkant van zij-planken vlak te krijgen, want nu zijn er toch een aantal balken redelijk schuin gekomen. Met een (elektrische) schaaf gaan knoeien lijkt me geen werk (want je kan die niet laten rusten), dus ik denk dat ik gewoon op een aantal plaatsen de afwijking ga meten, het gemiddelde van al die waardes ga nemen om vervolgens de zij-plank schuin te zagen met mijn invalzaag met rail. Het zal niet perfect zijn, maar beters kan ik niet bedenken, en waarschijnlijk is dat goed genoeg (hoop ik dan).
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de klossen laten zitten, zo heb je geen risico op schade aan het onderliggende plafond. De balken kan je het makkelijkste versterken door de balken te verhogen met nieuwe balken, balk op balk (als je de ruimte hebt). Een hogere balk gaat meer kunnen dragen en minder gaan doorbuigen, veel meer dan een balk te verbreden via zijdelingse versterkingen. Je kan beide technieken combineren uiteraard, dat gaat het nog wat sterker maken en dan kan je de zijdelingse versterkingen gebruiken om te nivelleren.
 
Ik denk dat van bovenop vestevigen enkel zal lukken als je het goed kan doen, dus de oude en de nieuwe balk perfect met elkaar kan laten aansluiten en klemmen, want alleen dan maak je 1 volwaardige nieuwe hoge balk.
Ik heb daar inderdaad de kunde niet voor (recht en haaks zagen is soms al een uitdaging :Fietser op zijn bek:), noch het materiaal (heel veel lijmklemmen met een bek van 20cm ofzo).
 
verhogen verhogen.. allemaal heel tof, maar op het einde moet je natuurlijk wel zien dat je aan het deurgat de deur nog open kan duwen.. 😉
 
Om op de originele vraag terug te komen: ik heb zonet een 10tal klossen weggenomen en ik kan al zeggen dat ik mij zorgen om niks aan het maken was: daar zat helemaal geen spanning op. Dus bij het doorzagen beweegden de balken geen millimeter.

Wel merk ik, uiteraard, dat de balken nu wel horizonaal (naar "links" en "rechts") kunnen bewegen, vooral in het midden. Captain obvious uiteraard.

Of ik nu nog na het bevestigen van de zij-planken opnieuw klossen ga zetten, dan wel het zo ga laten in de veronderstelling dat de geschroefde (en eventueel gelijmde) OSB planken achteraf die rol gaan overnemen, moet ik nog even beslissen. Ergens heb ik het idee dat een klos beter gaat zijn, dan platen die enkel de bovenkant van de balken "vasthouden" om zijdelings te gaan bewegen.
 
Die klossen gaan inderdaad veel beter zijn, want om de OSB hetzelfde te laten doen heb je een box nodig, dus onder en boven dicht, en heel goed verlijmd.
 
Ik heb toch nog een vraag.

Ik heb dus een aantal balken die al redelijk schuin/getordeerd zijn komen te staan. Nu vraag ik mij af wat ik voor deze balken het beste kan doen mbt de zij-planken.

Ofwel de zij-planken gewoon tegen die balken schroeven en lijmen, en dus gewoon het verloop van de balken volgen, zodat ze nog steeds schuin komen te hangen.
Ofwel de zij-planken recht tegen die balk schroeven met wiggen. Lijmen kan dus niet meer.

Volgens mij is het tweede steviger en stijver. Wat denken jullie? Of niet zo belangrijk in het groter geheel?
Ook maakt de tweede aanpak het leven later makkelijker voor het aanbrengen van de nieuwe klossen (anders worden het trapeziums).

Ik heb hier al wat over proberen op te zoeken, maar vind hier weinig over, waarschijnlijk omdat ik de juiste termen niet ken.
 
Laatst bewerkt:
Om tussen getordeerde balken klossen aan te brengen is niet evident. Je moet dan de hoeken beginnen meten, afstand boven en onder. Ik had nog het geluk dat ik kon kiezen of ik ze er vanboven of vanonder tussen stak. En dat ik geen rekening moest houden met een plafond dat niet teveel mocht bewegen. In jouw situatie zou ik het veel nauwkeuriger hebben moeten doen en ik weet niet of het dan nog zou lukken als de klos boven smaller is dan vanonder om dat daartussen te krijgen zonder dat het plafond er de dupe van is.
Langs de andere kant denk ik wel dat alles als 1 geheel opbouwen steviger is. Ik heb daarvoor wat dingen in elkaar gestoken zodat ik uiteindelijk de bovenkant van de getordeerde balk en de verhoging of de zijplank recht (horizontaal) kon krijgen snijden met een bovenfrees. Maar dat nam ook veel tijd in beslag en moeilijk om de zijkanten dicht tegen de muur goed te krijgen.
Als zon systeem met wiggen stevig genoeg zou zijn lijkt me dat het makkelijkst. Je gaat dan in ieder geval genoeg vijzen moeten voorzien.
 
Gewoon je zij planken met afstandsvijzen vast zetten...kan je ze heel makkelijk en snel recht mee vijzen...waar de plank raakt een gewone schroef , waar open een afstandsvijs....
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan