• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vitotrol 300

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Wij hebben een viessman condensatieketel  op gas van 2005, deze staat via de thermostaat (vitotrol 300) ingesteld  om heel de week zowel 's nachts als overdag 21 graden te geven.
Echter lijkt het of dat ding toch zijn eigen goesting doet. De ene keer is het hier 19 graden, dan eens 22, ondertussen schiet de ketel alweer aan als het 23 graden is, het lijkt of ie het huis altijd warmer en warmer maakt.
Ik mag doen wat ik wil, het werkprogramma veranderen helpt niks, de slaapstand opzetten helpt ook niks. En als ik via de marktwerking de temperatuur kies doet ie nog zijn eigen ding.
Er is een buitenvoeler, ook een expansievat moest dat er toe doen.
Iemand enig idee ?
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Ja en hoe doe je dat?
 
Lid geworden
20 mrt 2010
Berichten
1.292
Waarderingsscore
7
Punten
0
Rtfm , en anders uwe installateur bellen die het 2-jaarlijks wettelijk verplicht onderhoud komt uitvoeren ... lijkt mij dat je weinig kaas gegeten hebt van deze materie 
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
In de instructies staat hierover niks. Indien het te warm is programma aanpassen of buitenvoeler defect volgens instructies. 

 
 
Lid geworden
20 mrt 2010
Berichten
1.292
Waarderingsscore
7
Punten
0
Bel nu effe uwe vertrouwde Viessmann installateur die het wettelijk 2-jaarlijks onderhoud komt uitvoeren op je toestel . 
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Lammy zei:
Bel nu effe uwe vertrouwde Viessmann installateur die het wettelijk 2-jaarlijks onderhoud komt uitvoeren op je toestel . 

Is al gebeurd, en gaat terug bellen als ie tijd heeft.

Maar als ik het goed snap valt er met te thermostaat eigenlijk niet veel te regelen ? De ketel houd enkel rekening met de buitentemperatuur en hoe de stooklijn is ingesteld ?

En Als ik nu voor de gezelligheid de open haard wil aansteken zet ik best de ketel af ?
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Nee als je een open haard hebt ga je instellen dat de ketel moet rekening houden met de binnentemperatuur (b0,...) en in welke mate. Ook kan je de pomp laten uitschakelen als de binnentemperatuur echt te hoog zal worden
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Deze nog eens omhoog halen met een bijkomende vraag. Kan ik de vitotrol vervangen door een simpele aan uit thermostaat ?

En kan dit in combinatie met de buitenvoeler of moet die dan weg ?
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Waarom zou je die in godsnaam door een gewone thermostaat vervangen?

Je kan deze trouwens gewoon zo instellen dat die als aan-uit werkt, buitenvoeler of niet.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Hoe doe je dat ?  Er is al iemand geweest maar probleem is dat die ook maar komen als ik gaan werken ben, ondertussen staat ie al een maand uit, maar voor ik hem heb uitgezet was het overdag koud binnen en snachts veel te warm.

Ik wil gewoon dat ie het huis verwarmd tot de ingestelde temperatuur, en ik wil er niet telkens een installateur bij moeten halen vanaf dat het buiten warmer of kouder is.
 
Lid geworden
20 mrt 2010
Berichten
1.292
Waarderingsscore
7
Punten
0
Zorg dat je bij het volgend wettelijk verplicht onderhoud thuis bent zodat je alles kan vragen aan de technieker . Als hij een vakman is en vertrouwt met de regeling dan heeft hij dat zo gefikst ...
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Heeft pas onderhoud gehad
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
b0 op 3 zetten

b2 op maximum

Dit is niet zuiniger en heeft geen betere werking!! Een goed ingestelde stooklijn is beter! Maar het doet wel wat jij vraagt. 
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Ondertussen de installatiehandleiding online gevonden en afgeprint.
De stooklijn stond op 14, dit is de waarde van fabriekuit. Deze heb ik op 9 gezet met als resultaat dat het nog altijd veel te warm wordt. Ik vraag 22 en krijg 24. Wat doe ik mis ?
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Er is een parameter die bepaalt of je de CV temperatuur enkel via de buitensensor laat werken, of met invloed van de kamertemperatuur. Dat stond hier ook verkeerd.
om die aan te passen heb je wel het servicepaswoord nodig, maar met wat zoeken kan je dat wel vinden. ;)
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Om de stooklijn aan te passen,deze stond op 14 en nu op 8. Is het ook nodig om het niveau te wijzigen? Deze staat nu nog op 0
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Heb je mijn laatste bericht van in mei wel gelezen? Want dit gaat doen wat jij hier vraagt. Je moet dit instellen door menu en ok knop ongeveer 5 seconden ingedrukt te houden en dan codeerniveau 1 - verwarming circuit te gaan

Het niveau pas je in de meeste gevallen ook aan ja, maar als je niet begrijpt wat je aan het doen bent zal je het wss verkeerd doen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan