Raiden wrote:
Je moet inderdaad delen.
Een zwaardere radiator zal helpen, maar of dit genoeg is hangt van je warmtevelies af. Hoeveel is je warmteverlies van deze ruimte? Dat heb ik in deze thread nog niet terug gevonden.
Quote:Ik denk toch dat je moet DELEN indien je "alternatieve" regimes wil berekenen.
Uit de tabellen lees je dat de radiator vb 2107W afgifte heeft bij 75/65/20.
Stel dat je aanvoer "slechts" 50°C zou zijn met retour 40°C bij 20 heb je correctiefactor 2,96.
Concreet : sluit je diezelfde radiator aan en stuur je er 50/40/20 door gaat die "maar" 2107/2.96 = 711W afgeven !!! (logisch toch)
Je ziet dat de correctiefactoren groter worden bij lagere aanvoer-retour waardes en stijgende gewenste binnentemp. (vb 24°C op badkamer) -> ook logisch aangezien de "overdracht" een pak minder gaat zijn bij 18°C kamer versus 24°C kamer.
In het voorbeeldje op de Radson site zie je een vermenigdvuldiging omdat STANDAARD tegenwoordig de radiatoren bij 75/65/20 beschreven worden (EN442 norm) en jij wil omrekenen naar de "oude" 90/70 regime -> je gaat er nog warmer water doorsturen -> je kan dus een "kleinere" radiator uit de prijslijst nemen die dan dezelfde afgifte gaat genereren als een groter model op 75/65/20 ..
Wat je zegt klinkt inderdaad ook logisch, maar nu ben ik helemaal de kluts kwijt![]()
Op jouw expertise afgaande, zou dan het vervangen naar de verwaarde radiator soelaas kunnen bieden ?
Bedankt,
P.
Je moet inderdaad delen.
Een zwaardere radiator zal helpen, maar of dit genoeg is hangt van je warmtevelies af. Hoeveel is je warmteverlies van deze ruimte? Dat heb ik in deze thread nog niet terug gevonden.