• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vitodens 200 + Vitocell 120l krijgen het niet warm ?

Lid geworden
13 jul 2006
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,



Wij hebben een halopen bebouwing met geschakelde garage. Het is een nieuw huis van dit jaar en wonen er sinds juni ongeveer. Tijdens de zomer en de herfst viel dit natuurlijk niet op, maar nu de winter aan het naderen is valt het op dat wij het in onze living niet hoger verwarmd krijgen als 20 a 21 graden.



Wij hebben een Vitodens 200 met een Vitocell 120 liter, die we konden kiezen uit 3 combinaties die voorgesteld werden (sleutel-op-deur). Deze combinatie zou garant staan voor comfort. met warm water hebben we dan ook geen enkel probleem. In de living kunnen we de thermostaat op 20 a 21 graden zetten, maar om aan 21 graden te geraken moet hij toch al een dikke 2u a 3u gaan stoken. Het maakt geen verschil als we warm water afnemen of niet, dit hebben we getest. Ook zijn alle radiatoren ontlucht en enorm heet (overal) als je je hand erop houdt.



Het rare is dat mijn buur, die een zelfde gespiegeld huis heeft, het met een installatie (vitodens 200 zonder boiler (vitocell)) en een radiator minder in de living het op 45 minuten makkelijk tot 23 a 24 graden krijgen. Nu wil ik het niet elke dag op 25 graden hebben, maar ik heb er voor betaald en wil dan uiteraard ook dat dit mogelijk is, zeker met onze intentie voor kinderen in de nabije toekomst.



Iemand enig idee of ervaring met een gelijkaardig probleem ?
 
Lid geworden
7 jul 2006
Berichten
2.060
Waarderingsscore
0
Punten
0
Raiden wrote:
Quote:
Ik denk toch dat je moet DELEN indien je "alternatieve" regimes wil berekenen.

Uit de tabellen lees je dat de radiator vb 2107W afgifte heeft bij 75/65/20.

Stel dat je aanvoer "slechts" 50°C zou zijn met retour 40°C bij 20 heb je correctiefactor 2,96.



Concreet : sluit je diezelfde radiator aan en stuur je er 50/40/20 door gaat die "maar" 2107/2.96 = 711W afgeven !!! (logisch toch)



Je ziet dat de correctiefactoren groter worden bij lagere aanvoer-retour waardes en stijgende gewenste binnentemp. (vb 24°C op badkamer) -> ook logisch aangezien de "overdracht" een pak minder gaat zijn bij 18°C kamer versus 24°C kamer.



In het voorbeeldje op de Radson site zie je een vermenigdvuldiging omdat STANDAARD tegenwoordig de radiatoren bij 75/65/20 beschreven worden (EN442 norm) en jij wil omrekenen naar de "oude" 90/70 regime -> je gaat er nog warmer water doorsturen -> je kan dus een "kleinere" radiator uit de prijslijst nemen die dan dezelfde afgifte gaat genereren als een groter model op 75/65/20 ..



Wat je zegt klinkt inderdaad ook logisch, maar nu ben ik helemaal de kluts kwijt :)

Op jouw expertise afgaande, zou dan het vervangen naar de verwaarde radiator soelaas kunnen bieden ?



Bedankt,



P.



Je moet inderdaad delen.



Een zwaardere radiator zal helpen, maar of dit genoeg is hangt van je warmtevelies af. Hoeveel is je warmteverlies van deze ruimte? Dat heb ik in deze thread nog niet terug gevonden.
 

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.931
Waarderingsscore
45
Punten
48
Raiden wrote:
Quote:
Ik denk toch dat je moet DELEN indien je "alternatieve" regimes wil berekenen.

Uit de tabellen lees je dat de radiator vb 2107W afgifte heeft bij 75/65/20.

Stel dat je aanvoer "slechts" 50°C zou zijn met retour 40°C bij 20 heb je correctiefactor 2,96.



Concreet : sluit je diezelfde radiator aan en stuur je er 50/40/20 door gaat die "maar" 2107/2.96 = 711W afgeven !!! (logisch toch)



Je ziet dat de correctiefactoren groter worden bij lagere aanvoer-retour waardes en stijgende gewenste binnentemp. (vb 24°C op badkamer) -> ook logisch aangezien de "overdracht" een pak minder gaat zijn bij 18°C kamer versus 24°C kamer.



In het voorbeeldje op de Radson site zie je een vermenigdvuldiging omdat STANDAARD tegenwoordig de radiatoren bij 75/65/20 beschreven worden (EN442 norm) en jij wil omrekenen naar de "oude" 90/70 regime -> je gaat er nog warmer water doorsturen -> je kan dus een "kleinere" radiator uit de prijslijst nemen die dan dezelfde afgifte gaat genereren als een groter model op 75/65/20 ..



Wat je zegt klinkt inderdaad ook logisch, maar nu ben ik helemaal de kluts kwijt :)

Op jouw expertise afgaande, zou dan het vervangen naar de verwaarde radiator soelaas kunnen bieden ?



Bedankt,



P.



Uch,uch..expertise...in het dagelijkse leven ben ik niet met deze dingen bezig... 8)

Ik zou 2 dingen doen :



1) Zet de komende week de temperatuur van CV-water zo hoog mogelijk ;-) en evalueer of het beter is. Overweeg tot 90°C te gaan (denk wel dat het kan)



...eerlijk gezegd denk ik wel dat die verbetering moet brengen...anders snap ik het ook niet meer hoor ! Een radiator vervangen is altijd een goede zaak natuurlijk, als je dan 7kW vermogen hebt hangen bij huidig regime is dat toch 40% meer en dan kan je nog spelen met CV-water temperatuur.



2) Radiator gaan ze vervangen door nen dikkere ?



3) Je hebt eigenlijk geen ECHTE warmteverliesberekening, die van uw installateur is eentje die zéééér algemeen is, hij weet niet welke isolatie je hebt, hoeveel, welke ramen etc.

Mischien dat de gemaakte berekening van Alain wel enigzins kan kloppen?





Succes!

Jan
 
Lid geworden
13 jul 2006
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alain, Jan,



Ik wacht nog altijd op de officiele warmteverlies berekening. Ze gaan inderdaad de 1950*300 radiator vervangen door een dikkere (33 model).



Nogmaals, het spijt me, maar ik krijg die formule er niet door. Bekijk je dit nu vanuit het standpunt hoeveel verlies je moet compenseren (5211W verlies van Alain's berekening) of hoeveel je nodig hebt (5780W in Jan's berekening)



Thnx,



Philippe
 
Lid geworden
7 jul 2006
Berichten
2.060
Waarderingsscore
0
Punten
0
Raiden wrote:
Alain, Jan,



Ik wacht nog altijd op de officiele warmteverlies berekening. Ze gaan inderdaad de 1950*300 radiator vervangen door een dikkere (33 model).



Nogmaals, het spijt me, maar ik krijg die formule er niet door. Bekijk je dit nu vanuit het standpunt hoeveel verlies je moet compenseren (5211W verlies van Alain's berekening) of hoeveel je nodig hebt (5780W in Jan's berekening)



Thnx,



Philippe



Philippe,



Je haalt 2 dingen door elkaar.



De berekening die Jan heeft gemaakt, corrigeer me als ik mis ben Jan, is het vermogen dat de radiator kan afgeven bij een bepaald temperatuur regime.



De berekening die ik heb proberen te maken met bepaalde aannames is het warmte verlies door je kamer.



Dit zijn 2 verschillende dingen. De berekening van Jan is de verwarming, mijn berekening is het verlies. De waarde van Jan moet groter zijn dan de waarde die ik berekend heb. Hoeveel groter weet ik niet.



Laat je installateur eens een berekening maken en vraag hem hoeveel meer vermogen je moet hebben om snel te kunnen opwarmen.
 

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.931
Waarderingsscore
45
Punten
48
Raiden wrote:
Alain, Jan,



Ik wacht nog altijd op de officiele warmteverlies berekening. Ze gaan inderdaad de 1950*300 radiator vervangen door een dikkere (33 model).



Nogmaals, het spijt me, maar ik krijg die formule er niet door. Bekijk je dit nu vanuit het standpunt hoeveel verlies je moet compenseren (5211W verlies van Alain's berekening) of hoeveel je nodig hebt (5780W in Jan's berekening)



Thnx,



Philippe



Stel dat almelain z'n berekening kan kloppen en dat de woonkamer een goede 5kW nodig heeft om de verliezen aldaar te compenseren, dan zal de vervanging van de radiator wel de oplossing brengen zonder de watertemp op te drijven. Met die grotere radiator heb je 7.2kW vermogen voor handen.



Wat die formule betreft, wat "krijg je er niet door" ? Dat met die correctie-factor ?

Je WEET eigenlijk niet hoeveel verliezen je hebt, je weet enkele dat het zeeeer traag opwarmt dus uw verliezen zijn "iets" kleiner dan de warmte die je bijpompt in de woonkamer. Hoe minder vermogens-overschot je hebt, des te trager de opwarming gaat plaatsvinden...



Met die andere radiator ga je plots 40% meer vermogensafgifte hebben bij gelijkblijvende CV-water regimes.(en gaat uw probleem al voor een grootste deel weg zijn denk ik)



Jan
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
250
Waarderingsscore
0
Punten
0
Verliesberekeningen kun je pas echt vertrouwen als je met zékerheid weet wat en hoeveel isolatiemateriaal de aannemer geplaatst heeft. Het heeft dus feitelijk bijna geen nut om hiervoor lastenboeken van de architect te raadplegen want het zou me niet verbazen dat in de goeie praktijk daar redelijk 'licht' wordt mee omgesprongen.

Als de aannemer er zijn voeten aan geveegd heeft, dan kan iedereen nog staan zwieren met papieren en lastenboeken, dan zit je er nog ferm naast.



't Is anders ook wel het moment en de temperatuur om nu even een thermografisch onderzoek te laten doen van beide huizen.

Met een IR fototoestel of camera kan je zien waar de grote warmteverliezen zitten én je kan ze vergelijken met je buur want dat wordt grafisch weergegeven. (kost wellicht ook wel iets aan ping-ping).

Overigens, in Berchem is een bedrijfje dat IR camera's verhuurt, maar ik weet niet wat dat kost.



Johan VH
 
Lid geworden
13 jul 2006
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Allen,



Ik heb een berekening binnen van de installateur, maar dat is, volgens mij, enkel een capaciteitsberekening. Er wordt wel rekening gehouden met de gebruikte K-waarden, oppervlaktes, minimale buitentemperatuur, vensters, starttemp op 75, retour 65 en omgeving op 20 graden. Er wordt in deze berekening ook pijnlijk duidelijk dat er te weinig capaciteit zit in de woonkamer.



De berekeningen zijn gemaakt met het te downloaden calculatortje van radson zelf.



Een 'echte' verliesberekening zal dus waarschijnlijk een utopie worden ...



Warmtebehoefte voor de keuken en woonkamer: 6741 Watt



Huidige radiatoren



Keuken H900 L600 T33 2107 Watt

Eethoek H900 L600 T33 2107 Watt

Zithoek H300 L1950 T21S 1564 Watt



Verschil = Warmtebehoefte 6741 Watt tov Huidige radiatoren 5778 Watt = -963 Watt



Toekomstige radiatoren



Keuken H900 L600 T33 2107 Watt

Eethoek H900 L600 T33 2107 Watt

Zithoek H300 L1950 T33 2913 Watt



Verschil = Warmtebehoefte 6741 Watt tov Huidige radiatoren 7127 Watt = 386 Watt
 
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
250
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb eens mijn berekening gedaan

9400watt

heb je nodig



je kan nooit teveel vermogen van radiatoren hebben

ketel das iets anders...

voor hetgeen dat het maar kost , radiatoren

belachelijk om zo licht te nemen !
 
Lid geworden
7 jul 2006
Berichten
2.060
Waarderingsscore
0
Punten
0
arie wrote:
ik heb eens mijn berekening gedaan

9400watt

heb je nodig



Kan je zeggen waarom 9400 watt, is dit X maal het maximale warmteverlies?
 
Lid geworden
13 jul 2006
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
9400 watt lijkt me ook wat overdreven, niet ? Kan je ons de berekening geven hoe je daar aan komt ?
 
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
250
Waarderingsscore
0
Punten
0
ervaring leert me het volgende



70W (gemiddeld geisoleerd ) tot 100W/m3 (voor zeer slecht geisoleerde woningen)



Goed geïsoleerd +/- 55W/m3



Radiatoren kosten 1,5 BF / watt



Waarom op 1000 watt gaan kijken ? kost toch maar 1500BF of 40euros
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan