• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vijverwater schoon te krijgen of niet?

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.895
Waarderingsscore
280
Punten
83
Gaat over een vijver waar jaren lang ganzen in hebben gezwommen. Dus daar groeit echt geen plantje in, en natuurlijk vol nutrienten van de uitwerpselen.

Zou dit water nog schoon te krijgen zijn door, nu de ganzen weg zijn, er waterplanten in te plaatsen (eventueel samen met bijvoorbeeld gedoornd hoornblad)? Of beter alles wegpompen en een laag slurry wegnemen, en daarna terug vullen?
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Is het een natuurlijke vijver of met bv folie ?
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Krijg je zeker nog proper door er voldoende lucht in te pompen.

Wat altijd extra helpt, is een plantenzone en watercirculatie. Water circuleren en lucht inblazen kan je combineren met een airlift-pomp (staat elders op dit forum uitgelegd).
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Ik denk dat je heel wat meer parameters moet geven: hoe groot is die vijver, zit daar vis op, is daar iets voor zuivering op geïnstalleerd, valt daar blad in, ganzen: zjin dat 2 ganzen of 500 ganzen, trekganzen of permanente ganzen, zijn de ganzen weg, zijn er waterparameters gemeten, ... Zet eens wat foto's om een beeld te schetsen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Simpele circulatiepomp, die een return kan verzorgen tussen de 4-6 uur van gans de vijverinhoud door een filtermedieum te sturen zal al meer dan genoeg zijn.
Dan even bereken wat de inhoud is van je vijver en wat de wateroppervlakte is, deze 2 parameters geven de minimum inhoud van je filterkoffer. Alleen lucht ( zuurstof) in het water brengen is niet voldoende , je zal het ook zuurstofplanten moeten inbrengen en poreus materiaal waar een overvloed van bacteriën op kunnen gedijen . IN dit filtermedium daar is het wel van belang om extra zuurstof of lucht in te pompen maar dit kan ook met een simpele luchtpompke van 20€ en daar een net van buisjes aan met een borrelsteen. Dit net plaatst je cc 20 cm diep in je medium met cc 1-3 mondjes per m².
Aan de hand van de inhoud van je vijver worden het aantal stuks waterplanten berekent en desgevallend de maximale hoeveelheid vis , uitgedrukt in meter.
Aan de hand van het filteroppervlak worden het aantal waterplanten berekent die nodig zijn om de nitraten ( het eindproduct van het zuiveringsproces )weg te nemen uit de vijver . Zonder waterplanten, zonder zuurstofplanten en zonder drijvende planten krijg je een overaanbod van nitraat en dat zorgt dan weer voor een algenexplosie.
( rede waarom enkel lucht inbrengen niet volstaat om de zuiveren)

Zoals door fido reeds aangehaald er zijn nog extra factoren die gaan bepalen hoe en wat er nog nodig is om dit water te zuiveren. Voorbeeld de diepte van je vijver speelt een rol voor de watertemperatuur. Hoge watertemperaturen zorgt voor minder zuurstof in het water , hogere watertemperaturen laten de nitrificerende bacteriën minder goed werken of dit stopt volledig. Een vijver die heel laat op het voorjaar opwarmt omdat deze te diep is , zal steeds last hebben van algen in het voorjaar om dat deze planten niet afhankelijk zijn van temperatuur om te groeien . simpeler gezegd, je andere waterplanten zijn nog niet wakker omdat het water te koud is.

Enkel lucht erin brengen zonder rekening te houden met de talrijke parameters en factoren is gokken dat sinterklaas en de paashaas op dezelfde dag gaan langskomen.
Airlift-pompen worden in dat onderzoek dat is aangehaald NIET aangeprezen als een volwaardig alternatief maar wel als stofzuigerhulp of als ondersteuning voor in de filterzone.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Laatst bewerkt door een moderator:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Trouwens dat onderzoek ... daar heb je selectief uit gequoot om je airlift-pomp aan te prijzen , nochtans enkele lijnen verder werd dat in het zelfde onderzoek onder uitgehaald.
Je referentie naar koi vijvers bewijst je onkunde weerom , koi 's zijn zoals eenden en ganzen, maken gans het vijver milieu kapot.

Ik heb mijn info gegeven. Het is aan TS om daar verder mee te gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Je referentie naar koi vijvers bewijst je onkunde weerom , koi 's zijn zoals eenden en ganzen, maken gans het vijver milieu kapot.
Het gaat niet om de vissen, maar om de wijze hoe ze het water laten circuleren met een airlift-pomp ... met 20W aan elektrisch vermogen voor de luchtpomp laat je 12 à 15 m³/h water circuleren.

En ondertussen breng je ook nog eens een hoop zuurstof in het water, dat zijn nog steeds twee vliegen in één klap.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Dacht dat ik in mijn bericht 5 met duidelijke argumenten kwam.
Je moet daarvoor niet beledigend worden.
Dus weerleg de argumenten.
Oja en ik kan alleen maar zeggen dat kois hetzelfde effect op een vijver heeft als eenden of ganzen . En dat heeft alles te maken met organisch afval, ammoniak, nitriet en nitraat .
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Dit is de manier waarop je de dingen kan aanpakken:


Heb je pech - in extreme gevallen van organische vervuiling - dan moet je de vijver leegpompen en zoveel mogelijk opnieuw beginnen:


Op het Youtube-kanaal van David Pagan Butler staat veel info over organische vijvers. De basis voor een heldere vijver zijn steeds luchtbellen en wat vijver- of oeverplanten. Al de rest komt dan vanzelf...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Voor alle duidelijkheid :
Je zegt in #10
Heb je pech - in extreme gevallen van organische vervuiling - dan moet je de vijver leegpompen en zoveel mogelijk opnieuw beginnen:

en in # 3
Krijg je zeker nog proper door er voldoende lucht in te pompen. Wat altijd extra helpt ...

Spreek je nu jezelf niet tegen ?
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
alles wat hier op dit moment al staat is eigenlijk zo naast de kwestie als met uw zatte kloten proberen in een fles te pissen.
Zonder, zoals @fido al aangaf, meer gegevens kunt ge hier geen zinnig antwoord geven dan wat algemene richtlijnen.

Als die vijver zo vuil is zal een pompke met wat water zeker niet helpen en gaat ge een medium nodig hebben om "vaste" stoffen te vangen.
En helder water =/= zuiver water.
Koelwater van een kerncentrale is kraakhelder, maar zou ik toch nie in willen zwemmen zalle.
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.895
Waarderingsscore
280
Punten
83
De tamme ganzen (het waren er een 10-tal) zijn sinds een maand of 4 weg.
De vijver is een 30m² groot schat ik; ik wil er geen vissen in (stekelbaarsjes zijn welkom, maar ik ga er zelf geen vissen in steken).
Vijver is met folie; aan de randen een halve meter diep, in het midden weet ik niet.

Er is op dit moment geen filterzone aanwezig, enkel een fontein in het midden (die nu uit staat); ik zou een van de 'lobben' (de vijver heeft een vorm van een klavertje 3) kunnen heraanleggen als filterkoffer, maar dan ga ik toch eerst het water weg moeten pompen.

In bijlage een foto van de toestand afgelopen zomer (toen er nog ganzen waren). Je zult zien dat er een aantal grote bomen rond staan, dus bladval zal er altijd zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_0892.JPG
    IMG_0892.JPG
    121,3 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt door een moderator:

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Ik zou toch eens graag metingen van zuurstof en CO2 zien met en zonder airlift-pomp.
40 jaar ervaring, c.q. met aquaria, en wat ik zeker weet is dat al dat gebroebel - in tegenstelling tot wat je intuïtief zou vermoeden - zuurstof en kostbaar CO2 uit het water blaast en niet erin.
Dus, m.i. idd. bruikbaar om water te verzetten, maar bedenkelijke impact op opgeloste gassen in het water.
Meten is weten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Spreek je nu jezelf niet tegen ?
Dat tweede voorbeeld is een worst case - bijna horror - scenario waarbij er restanten van dode konijnen op de vijverbodem liggen... het idee alleen al zal velen afschrikken om in dat water te gaan zwemmen...
Dus, m.i. idd. bruikbaar om water te verzetten, maar bedenkelijke impact op opgeloste gassen in het water.
Meten is weten.
David Pagan Butler zijn zwemvijvers halen een uitstekende waterkwaliteit.


Er is zelfs ergens een filmpje waarbij hij demonstreert dat het water uit zijn vijver van drinkbare kwaliteit is.
Er is op dit moment geen filterzone aanwezig, enkel een fontein in het midden (die nu uit staat); ik zou een van de 'lobben' (de vijver heeft een vorm van een klavertje 3) kunnen heraanleggen als filterkoffer, maar dan ga ik toch eerst het water weg moeten pompen.
Een echte aparte filterzone (filterkoffer) hoeft niet maar wel een ondiepe oeverzone wat fungeert als filter. Zie onderstaand filmpje:

 
Laatst bewerkt:

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Naast aandelen van een kalkgroeve ook aandelen bij den pagan butler?
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.895
Waarderingsscore
280
Punten
83
voor alle duidelijkheid: ik heb geen zwemambities in deze vijver!
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Neen, hoeft ook niet maar de principes om een organische vijver te zuiveren blijven gelijk... of je er nu in zwemt of niet.

In uw geval - gezien de vallende bladeren - moet je voldoende oeverplanten zetten, luchtbellen inblazen en ondertussen het water wat laten circuleren, meer niet.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Hoe groot is die vijver ? En hoe oud?
ik zou hem leeg pompen, de folie controleren en eventueel vernieuwen en helemaal opnieuw beginnen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Een organisch vijver .... is technisch gezien een vijver die geen rechte zijde heeft maar een organische vorm .
Het principe van zuiveren heeft dus weinig te maken met de vorm van de vijver maar eerder met de principes die reeds naar voren zijn gebracht in mijn vorige berichten

Het zuiveren van een waterpartij wordt bepaalt door de return in de vijver. Bij een biologisch gezuiverde waterpartij speelt het wel degelijk een rol of er wel of niet in gezwommen wordt. Een vijver waarin gezwommen wordt,daar wordt de return gesteld op een 2-4 uur . Als er weinig belasting is van het vijvermilieu dan kan dit op 4-6 genomen worden.
Voor de duidelijkheid : return is de tijdsspanne die nodig is om GANS de vijverinhoud door de biologische filterkoffer te laten trekken zodat bacterieen hun zuiveringswerk kunnen doen.

Oeverplanten of ruimer gezien, de waterplanten zuiveren het water niet. Het enigste doel van waterplanten is om :
- schaduw te brengen zo dat de watertemperatuur meer onder controle blijft ( drijvende planten zoals waterlelie)
- zuurstof inbrengen omdat ALLE planten met groene bladeren dit produkt afgeven bij het fotosynthese proces . ( Daarbij zijn er planten die dit extra produceren en zuurstofplanten genoemd worden, waterpest en glanzend fonteinkruid zijn gekend )
- Wisselwerking bewerk stellen tussen de oppervlakte en het watermilieu . Uitwisselen van gassen bv zoals riet soorten of biezen. Planten met een holle stengel dus.
- schuilplaats en broedplaats voor waterwezens.

Maar allen nemen ze nitraten op wat het restprodukt is van de omzetting van organisch afval naar ammoniak en ammonium . Waarbij ammoniak giftig is en ammonium niet giftig . De ammoniak wordt omgezet naar nitriet dat giftig is voor planten en waterdieren en vissen. Door de aanwezige zuurstof in het water en door de wind of door klatterend water ( waterval, beekloop) en door de afgifte van zuurstof van waterplaten ( fotosynthese) wordt het nitriet door bacterieen gebonden met een zuurstofatoom en onstaat er zo nitraat . Nitraat wordt dan weer als voedingstof opgenomen door de waterplanten.

Het plaatsen van extra luchtpompen in een vijver is principieel dus niet nodig om extra zuurstof in het water te brengen op voorwaarde dat de voorgaande opgenoemde parameters zijn gerespecteerd. Wat wel van belang is , is een goede circulatie van het water .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan