vijver(tje) boven regenwaterput

Twist

Lid
Lid geworden
21 nov 2010
Waarderingsscore
6
Punten
18
Na jaaaaaren wachten komt het er eindelijk van ... de plannen voor een vijver(tje).
Het eventuele struikelpunt is dat er een deel van boven de regenput moet komen. +-15 jaar geleden hebben we die zelf laten plaatsen, het is er een van 10000l met een paal in het midden.
Bovenkant put tot bovenkant maaiveld is 40cm: te weinig voor een vijver, dus moet er sowieso een stuk boven de grond.
Hij kan max 400cm x 180cm zijn.
Ik veronderstel dat dit niet rechtstreeks op de bovenkant van de regenwaterput mag komen?
Best een betonplaatje gieten?

Moet die put niet best ten alle tijd vrij en makkelijk aan te komen zijn? Beklinkeren zie ik vaak gebeuren maar klinkers haal je er al makkelijker uit, maar een vijver boven een put weet ik niet of dat zo ideaal is?

Het mangat blijft vrij. Ik zou niet weten waarom er voor de rest makkelijk aan te komen moet zijn? Ik geef je geen ongelijk, maar ben nu eigenlijk wel benieuwd :)

Als je nu even direct had geschreven dat het mangat vrij bleef dan was het voor ons gelijk duidelijk geweest.

Je zal moeten proberen achterhalen welke belasting die regenput aan kan op het deksel. Misschien is het reeds een verstevigd exemplaar en kan je er gewoon op verder werken.
Als je een extra betonplaat moet gieten, dan moet dat op de hele put, en niet op een stuk.

Vijver over regenputten ???
Geen voorstander van.
Maar het kan, al enkele keren het ook moeten doen.
Pak dit wel zeer grondig aan.

Waarom zeg je dat 40 cm waterdiepte te weinig is voor een vijver?
Op wat is dat gebaseerd ?
Want dit is onzin, je kan perfect een vijver ( biologisch met lavafilterkoffer, vis en waterplanten met een diepte van minimum 40 cm.
Je moet alleen voor zorgen dat je een 100% goede watercirculatie hebt.

T zal wel aan mij liggen, maar ik kan niet volgen waarom men hier over versterkte putten spreekt. 40 cm water weegt volgens mij nog altijd minder dan 40 cm grond dus er komt net minder belasting op.

Waar zit mij denkfout ?

T zal wel aan mij liggen, maar ik kan niet volgen waarom men hier over versterkte putten spreekt. 40 cm water weegt volgens mij nog altijd minder dan 40 cm grond dus er komt net minder belasting op.

Waar zit mij denkfout ?
Bovenkant put tot bovenkant maaiveld is 40cm: te weinig voor een vijver, dus moet er sowieso een stuk boven de grond.
Hij gaat dus 40cm + een onbekende hoogte boven het maaiveld uitkomen.
Betonblokken metselen, 60-80cm water, EPDM folie, Vijverpompjes er nog op?

Ok, neem nog dat hij wat hoger dan het maaiveld uitkomt. Situatie vandaag : 40 cm grond. Situatie morgen : 20 cm grond plus 50 cm water. Maakt qua belasting zeer weinig uit.

Ik weet ook niet waarom er velen geen fan zijn van vijvertje over regenwaterputten, vandaar dit topic :)
60cm: dacht altijd gelezen te hebben dat dit het minimum is als je wat vissen etc wilt hebben.

Ik weet ook niet waarom er velen geen fan zijn van vijvertje over regenwaterputten, vandaar dit topic :)
Omdat het ambetant is om op zo'n put iets op te bouwen. Je moet met verschillende factoren rekening houden.
Belasting op de put. Bereikbaarheid put. Waar liggen de buizen naar de put? Bouw je je vijver ook over die buizen?
Kun je diep genoeg graven voor de stabiliteit van de vijvermuren ?
En nog wat punten, maar het kan.
60cm: dacht altijd gelezen te hebben dat dit het minimum is als je wat vissen etc wilt hebben.
Is een fabeltje.
Je moet wel rekening houden met een gemiddelde diepte van 40 cm. Dit is bepaald door onder andere rekening te houden met de watertemperatuur, de circulatie, de verhouding wateroppervlakte en inhoud.
Een vijver die biologisch in evenwicht is vraagt cc 400 liter water per vierkante meter wateroppervlak... vandaar 40 cm diepte gemiddeld.
Met 400 liter water of 40 cm diepte kan je vijverwater zelden een temperatuur krijgen van meer dan 27°? Vanwaar die 27° graden?
Bij temperaturen tot 27° werken de bacteriën nog 100% om afvalstoffen om te zetten naar nitraten dat weer wordt opgenomen door de planten.
Bij temperaturen boven de 27° wordt deze werking met 50% gehalveerd . Dus bij 28° werken er nog 50% van die beestjes. Bij 29° is dit dus terug gehalveerd. Met gevolg dat je vijverwater een overdosis aan ammoniak, ammonium ga krijgen. Ammonium vervliegt maar ammoniak is giftig ,dus alles dood.

Bij hoge temperaturen vermindert ook de zuurstofopname van vissen en dan krijg je het probleem dat ze afsterven.

Verdamping speelt ook een rol

Voor de winterrust is het inderdaad best om een zone die dieper is te voorzien ...bv -60/-80. Maar afhankelijk van de soort vis die je uitzet kunnen die perfect ook overleven in een diepte van -40cm.

Circulatie : de temperatuur zakt per 20 cm diepte met cc 1 graad. een vijver van 60 cm diep is dus op de bodem 3 graden kouder. Op zich geen probleem maar bepaalde waterplanten ( waterlelie, krabbescheer, glanzend fonteinkruid ) komen daardoor zeer laat in de groeimodus.
Voor waterlelie is dit nefast voor de bloem, en het gebeurt dat deze dus nooit bloemt als de plant op -80 of zelfs op -1.20 staat.
Voor krabbescheer is de lage bodemtemperatuur oorzaak dat deze laat uitgroeien.
En glanzend fonteinkruid ( of alle zuurstofplanten ) hebben vroeg in het voorjaar warmte nodig om te kunnen uitgroeien. EN als dat water te koud is dan bestaat de kans dat je in het voorjaar algenbloei krijgt.
Kort gezegd, algenbloei komt er omdat er teveel nitraat in het water zit, maar je waterplanten zijn nog niet aan t groeien , maar algen ( kleine eencellige planten ) zijn wel aanwezig en die beginnen dan massaal te vermeerderen en veroorzaken een explosie van algen. Die algen beletten op hun beurt weer dat de temperatuur onder in de vijver kan stijgen en de waterplanten groeien niet. Ze sterven af. dus organisch afval dat door die ijverige aktieve bacterien in het vroege voorjaar worden omgezet naar nitriet en dan naar nitraat ... Maar er zijn alleen algen , dus die worden nog eens wat vetter en dikker en kunnen blijven eten.

Zorg er dus voor dat je waterplanten zo staan dat ze voroeg in het jaar kunnen uitlopen !!
Oja de plaatsing van een uv filter om alg af te doden? Rommel, je dode algen worden mee omgezet in organisch afval en dan zo via nitriet naar nitraat terug in de cyclus gebracht en als er geen waterplanten zijn ? Dan voedt je met je uv de algen.

Tx voor de onderbouwde uitleg.

ivm de regenwaterputten:

Enkel de overloop 'zit in de weg' en passeert door de vijver.
Sowieso kan ik op sommige plaatsen niet dieper graven dan bovenkant put.
Mangaten blijven bereikbaar.

Ik graaf een deze dagen eens en kijk wat tevoorschijn komt.

Ik maakte net even een schets. De bovenkant van de overloop zit +-30cm onder maaiveld.
De bovenkant van de regenwaterput is +-40cm onder maaiveld.
Een iets verhoogde vijver zou ik wel zien zitten, maar al is hij niet groot, ik wil hem wel wat aantrekkelijk maken voor kikker/pad/salamander.1688329688036.png

Moest iemand hier op het buro dit zo tekenen dan was het NJET
Je rechtse hoek van je vijver steekt juist buiten de omvang van de put. Daardoor krijg je eigenlijk op de delen die op de grond rusten een belasting van x maar op die rusten op de put belasting y. Je hebt nu tussen x en y, 4 overgangen waar je moet voor zorgen dat er geen afscheuring kan plaats vinden.
Schui vijver iets naar boven , maak hem meer naar links in de tuin en je hebt nog maar te kampen met 2 overgangen .

Je overloop zal je moeten uitwerken met 4 ellebogen van 90° zo dat je meer Onder de vijver geraakt... maar deze ligt op je regenput, kan dus niet.

Ik vermoed dat die driehoekjes en puntjes verharding is ?
Waar staat het huis ?
Vanweer kijk je naar de vijver en zie je hem in de LENGTE ?
Nu zie ik op de 2 kopstukken van de vijver niets waar ik kan gaan zitten met vrienden en genieten van de vijver.
Je vijver zo dwars in de tuin , opletten dit kan averrechts werken en de tuin volledig afblokken.

Kijk op onze website daar staan wat foto's en plannen op met vijvers geïntrigeerd in de tuin en met de woning

Hopelijk ietsje duidelijker. Ik zou het graag nog uitgebreider tekenen, maar de overgang van Autocad naar Qcad vind ik nogal groot.
Het huis staat links van de tuin, vanuit het keukenraam zou ik tijdens de afwas dwars in de vijver kunnen kijken :)
De driehoekjes zijn inderdaad verharding.
Opschuiven naar links is niet echt een oplossing omdat ik graag met aanhangwagen en caravan nog verder in de tuin wil, de oprit sluit links aan op terras/pad. Ik bekeek de plannen en begrijp wat je bedoelt (wel leuk dat er in bijna iedere tuin een waterpartij voorzien is)

-ivm de hoek aan de rechterkant: het zou goed kunnen dat de put nog iets dieper loopt hoor, ik graaf daar ook nog eens.
-overloop: kan ik daar bovenkant buis niet aanhouden en een plantenfiltergedeelte/moeras plaatsen?

1688409624087.png

De put is toch ongeveer zoals op de tekening. Kan het geen oplossing zijn om het rechterstuk te gebruiken als ondiep deel?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan