• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vijver ombouwen naar regenwaterput

Lid geworden
20 nov 2012
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo!

Ik zou in de toekomst mijn vijver willen ombouwen naar een regenwaterput .
Kan ik mijn gemetselde vijver ombouwen naar een regenput? En kan ik een regenput enkel gebruiken om een kraantje op te zetten en dit te gebruiken om evt voor de tuin en de wagen te wassen?
Zo ja kan iemand mij daar plannen ofzo van doorsturen aub?😇

Alvast bedankt voor uw tijd!

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.013
Punten
113
Je vraag is niet zo duidelijk, een vijver is toch al een "open" regenwateropvang?
En wil je op de vijver een kraantje zetten of doel je nu op een andere put?
Om water uit een put te krijgen heb je toch iets nodig wat op een pomp lijkt, toch zeker als je er een kraantje op wit zetten.
Zonder kraantje kun je met een emmer aan een touw werken.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.143
Punten
113
Denk dat het simpeler, goedkoper, beter en practischer gaat zijn dat je de overloop van je vijver en de regenbuizen allemaal laat samenkomen in een regenput met de specifieke filters voor en na de regenput en vandaar uit je recuperatiewater op pompt.
De overschot van dit regenwater moet je laten infiltreren op je terrein.

Lid geworden
20 nov 2012
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo, het is de bedoeling om mijn terras te vergroten,ik wou eerst de vijver gewoon volledig afbreken en daarna gewoon terrasvloer doortrekken maar nu ik de kans heb om water op te slaan moet ik er van genieten . Mijn vraag is of ik een deel van mijn vijver kan ombouwen tot opvangbak of ben ik beter met een kant en klare waterregenput om daar vervolgens een pomp op te zetten en water te verkrijgen via een kraan.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.143
Punten
113
Die info was wel van belang , denk je niet?

Maak vijver volledig leeg.
IS dit een pvc folie ? verwijder pvc folie
Is dit een epdm folie? Daar kan je mee verder.
Verwijder alle organisch materiaal in de vijver maak folie zeer goed schoon en kijk na of je alle plooien of flappen kunt wegwerken en kunt afkitten met speciale vijverlijm.
Kijk dan de funderingsmuren van je vijver na, je zegt metselwerk maar is dit in baksteen, snelbouw baksteen of betonsnelbouw ?
Enkel betonsnelbouw kan in de grond gebruikt worden zonder dat er schade komt aan de steen.
Bekijk even of deze muren voldoende zwaar zijn gefundeerd in de grond want niet vergeten , je gaat op die muren een extra druk opleggen door welfsel of een gegoten betonplaat.
Alle aflopen van het dak samen brengen en dan in een voorfilter die dan traag in je ' regenputvijver' loopt.
Aftappen met een aanzuigpomp en water recupereren.

Nogal omslachtig, duur en teveel als dan vraagtekens.

Denk dat mijn vorige bericht # 3 dan toch een heel pak goedkoper en veiliger ga zijn

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan