Viessmann modulerende of tweetraps oliecondensatieketel

Lid geworden
19 aug 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Wij gaan een nieuwe stookolieketel plaatsen, en willen gaan voor de Viessmann vitoladens 300-C 28kw. We kunnen hier kiezen voor een tweetrapsbrander of een modulerende brander. Aangezien de modulerende versie volledig door elektronica aangestuurd wordt hebben we schrik dat deze meer stukgevoelig is. Onze installateur kan ons hier ook niet echt raad in geven want deze plaatst voornamelijk de tweetraps versie. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Bedankt!

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
250
Punten
83
Beter haasten dan eer het 1 januari 2022 is. ik zou nu zowiezo geen nieuwe stookolie ketel meer plaatsen.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.476
Punten
113
Ik zou ook andere opties bekijken.
Eventueel herstelling uitvoeren aan de oude indien mogelijk om wat tijd te winnen ?

JeroenDf

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
239
Punten
43
Modulerend is beter dan 2 traps, op voorwaarde dat het goed geplaatst/ingeregeld wordt. Als je hem dan stuurt door middel van een kamerthermostaat en weersafhankelijke regeling zou hij veel zuiniger zijn, zeker in het tussenseizoen.

Dit gezegd zijnde ben ik het eens met wat hierboven gezegd wordt en ook zeker kijken of er geen alternatieven zijn. Een glazen bol heb ik niet, maar ik denk dat tegen de tijd dat die elektronica het begeeft de kans groot is dat er veel andere redenen zullen zijn om die ketel weg te doen.

tumkie

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
117
Punten
43
Kijk ook eens bij Buderus voor de KB195i-versies . Ook 2traps of modulerend mogelijk …de BZ-versie kan later makkelijk omgebouwd worden naar gas

Lid geworden
19 aug 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt al voor jullie antwoorden.

Een totaalrenovatie is niet aan de orde; we hebben radiatoren dus hebben behoefte aan hoge temperatuur warmte. Aangezien de elektriciteitsprijzen waarschijnlijk feller zullen stijgen dan aardgas/stookolie, willen we dus liever geen warmtepomp oplossingen. Ook verkiezen we liever stookolie boven gas, kwestie van gemoedsrust om met geen gaslek te maken te krijgen (en ja, hierover zullen de meningen verschillen :) )

Kijk ook eens bij Buderus voor de KB195i-versies . Ook 2traps of modulerend mogelijk …de BZ-versie kan later makkelijk omgebouwd worden naar gas

Dit is ook wel een interessante piste, questie om toch niet volledig afhankelijk te zijn van stookolie :)

Bovenaan