• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Viessmann modulerende of tweetraps oliecondensatieketel

Lid geworden
19 aug 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Wij gaan een nieuwe stookolieketel plaatsen, en willen gaan voor de Viessmann vitoladens 300-C 28kw. We kunnen hier kiezen voor een tweetrapsbrander of een modulerende brander. Aangezien de modulerende versie volledig door elektronica aangestuurd wordt hebben we schrik dat deze meer stukgevoelig is. Onze installateur kan ons hier ook niet echt raad in geven want deze plaatst voornamelijk de tweetraps versie. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Bedankt!
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Beter haasten dan eer het 1 januari 2022 is. ik zou nu zowiezo geen nieuwe stookolie ketel meer plaatsen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Ik zou ook andere opties bekijken.
Eventueel herstelling uitvoeren aan de oude indien mogelijk om wat tijd te winnen ?
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Modulerend is beter dan 2 traps, op voorwaarde dat het goed geplaatst/ingeregeld wordt. Als je hem dan stuurt door middel van een kamerthermostaat en weersafhankelijke regeling zou hij veel zuiniger zijn, zeker in het tussenseizoen.

Dit gezegd zijnde ben ik het eens met wat hierboven gezegd wordt en ook zeker kijken of er geen alternatieven zijn. Een glazen bol heb ik niet, maar ik denk dat tegen de tijd dat die elektronica het begeeft de kans groot is dat er veel andere redenen zullen zijn om die ketel weg te doen.
 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
Kijk ook eens bij Buderus voor de KB195i-versies . Ook 2traps of modulerend mogelijk …de BZ-versie kan later makkelijk omgebouwd worden naar gas

 
Lid geworden
19 aug 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt al voor jullie antwoorden.

Een totaalrenovatie is niet aan de orde; we hebben radiatoren dus hebben behoefte aan hoge temperatuur warmte. Aangezien de elektriciteitsprijzen waarschijnlijk feller zullen stijgen dan aardgas/stookolie, willen we dus liever geen warmtepomp oplossingen. Ook verkiezen we liever stookolie boven gas, kwestie van gemoedsrust om met geen gaslek te maken te krijgen (en ja, hierover zullen de meningen verschillen :) )

Kijk ook eens bij Buderus voor de KB195i-versies . Ook 2traps of modulerend mogelijk …de BZ-versie kan later makkelijk omgebouwd worden naar gas


Dit is ook wel een interessante piste, questie om toch niet volledig afhankelijk te zijn van stookolie :)
 
Lid geworden
11 okt 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik denk dat ik schromelijk te laat ben en jullie waarschijnlijk reeds een Viessmann hebben aangekocht. Indien nog niet, zou ik het ten zeerste afraden.
Ik heb een Vitoladens 333 voor mazout. Perfect gedraaid van 2017 tot één maand terug. Gaat in Brander automaat storing F1, rookgas temperatuur gaat naar 110 °C en valt uit. Installateur heeft geen kennis van deze branders, enkel van Gasbranders. Twee weken geprobeerd een afspraak te maken. Geraak gewoon niet binnen bij de technische dienst. Ook de installateur niet. Eindelijk na drie weken komt een technieker. Kan geen oplossing vinden, er moet een jaarlijks onderhoudscontract zijn. Terug zelf moeten herhaaldelijk proberen te bellen naar de technische dienst. Na eindelijk contact te hebben gehad moeten twee techniekers een halve dag met een Karcher (!) langskomen. Als het dan opgelost is, zullen we 5 weken zonder verwarming en warm water hebben gezeten!!
 
Lid geworden
11 okt 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
nog steeds niet opgelost. Alles uitgekuist maar Viessmann techniekers verwijzen naar installateur omdat de er een onderdruk is op de aanzuigleiding voor de mazout. Installateur heeft geen tijd om dit na te kijken !! andere installateur gebeld die wel zou kunnen komen. Afspraak gemaakt met Viessmann voor volgende week. ervoor komt de lokale installateur om te vacumeren. Deze leest het verslag van Viessmann en slaat in paniek en verwijst naar de firma All-in tank Service. Deze kunnen volgende week niet komen. Nu kijken ze na wanneer ze wel kunnen komen, moet ik de afspraak met Viessmann annuleren en een nieuwe aanvragen. Tegen dan zullen we 8 weken zonder chauffage en warm water zitten !!
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Om al dan niet uit te sluiten dat het aan onderdruk ligt op de aanzuigleiding.
Haal een bidon van 25 of 30 liter, ga naar een tankstation waar ze huisbrandolie of rode diesel aan de pomp verkopen.
Koppel de leidingen los aan de filter; zet er twee korte stukjes leiding op en steek deze in de bidon. (diep genoeg zo dat ze tot op de bodem komen.
Dat laatste kan je eventueel vragen aan de lokale installateur.
Raar dat die dat zelf niet geprobeerd heeft.
 
Lid geworden
11 okt 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor uw reactie. Hebben allemaal geen tijd !! net vernomen dat de firma All-in tank Service pas op 19 april en de locale installateur "medio april".... Daar staan we dan....
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
En moet je daarom de viessmannketel afbreken... Het probleem zit blijkbaar niet direct bij de ketel maar ergens anders.
Installateur heeft geen kennis van deze branders, enkel van Gasbranders.
Kan geen oplossing vinden, er moet een jaarlijks onderhoudscontract zijn.
Alles uitgekuist maar Viessmann techniekers verwijzen naar installateur omdat de er een onderdruk is op de aanzuigleiding voor de mazout.
verwijst naar de firma All-in tank Service. Deze kunnen volgende week niet komen.
Ik quote nu zeer selectief, maar een installateur die geen kennis heeft van mazoutketels, heeft er bij jou toch maar mooi eentje verpatst en geinstalleerd. Uit het 2e zinnetje leid ik (misschien foutief) af, dat er nooit onderhoud is gebeurt aan de ketel?
Er is een probleem met de aanzuigleiding, dat heeft niks met de ketel te maken... Hier moet dan nog eens een andere firma voor komen...

Het probleem had bij jou met iedere ketel kunnen voorkomen vrees ik. Ik heb hier een ketel van Viessmann staan, laat hier 2 jaarlijks onderhoud op doen, en heb nog nooit een probleem gehad in de 16 jaar dat de ketel hier staat!

Ow ja, en misschien effe de forumregels lezen... Als een firma bij naam wil noemen, en je brengt een positief of negatief bericht over die firma of merk, wordt er gevraagd om je volledige naam & adres kenbaar te maken zodat klachten van die firma niet verhaald worden op bouwinfo.Be ... Maar ik ken het wel ondertussen, liever anoniem iemand zwart maken want dan weten ze toch niet wie ik ben en als er dan klachten komen, dan heb ik er althans geen probleem mee...
 
Lid geworden
11 okt 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Zijn mijn klachten dan niet terecht misschien? In de zomer van 2019 is onderhoud uitgevoerd. De bedoeling was deze zomer terug onderhoud te laten uitvoeren. Mijn andere, gele, mazout brander waar ik blijkbaar de naam niet mag noemen heeft 20 jaar zonder enig probleem gedraaid! ! Overgeschakeld naar een hoog rendements ketel omdat de regering dit vraagt en er nog geen gas in de straat passeert. Beter niet gedaan !!!
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Heb ik ergens gezegd dat je klachten niet terecht zijn? Maar je noemt wel het merk van de ketel, maar niet de naam van de installateur, wat je zeker niet moet doen, want ik wil je niet in de problemen brengen voor laster & eerroof (en begin daar zeker niet over te discussiëren want je zou de eerste niet zijn waarvoor ik naar de rechtbank kan gaan...)

De reden van het niet werken van je ketel ligt niet noodzakelijk aan de ketel, maar aan de installatie ervan of het ontbreken van onderhoud eraan... Je mag de beste of duurste ketel hebben die er bestaat, of de goedkoopste... Als ze slecht geïnstalleerd zijn of niet onderhouden worden, komen er vroeg of laat problemen van... Dus ligt de oorzaak bij het merk, of ligt de oorzaak bij de installateur...

edit: mijn excuses, ik zie nu dat er wel onderhoud is gebeurt ;)... maar dan nog kan de oorzaak bij de installateur liggen...

Nu, je verhaal van de support van viessmann klinkt niet proper, daar zou ik ook niet gelukkig van worden, maar daarom is de keuze van een goeie installateur zo belangrijk... Ik weet zeker, dat wanneer hier iets met mijn ketel gebeurt, mijn installateur mij quasi direct kan depaneren, en het probleem ook direct kan oplossen ;).
 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
Mazout is wettelijk verplicht elk jaar onderhoud te laten uitvoeren !
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Mazout is wettelijk verplicht elk jaar onderhoud te laten uitvoeren !
Tenzij het vitoladens 333 van DIYmedior een 19kw model is.
Verlplichting is pas vanaf 20kw toestellen voor vloeibare brandstoffen.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat om de drie jaar wat weinig is en jaarlijks toch aangeraden blijft.
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Bedankt voor uw reactie. Hebben allemaal geen tijd !! net vernomen dat de firma All-in tank Service pas op 19 april en de locale installateur "medio april".... Daar staan we dan....
Ok, de installateur kan niet.
Ik ga er dan van uit dat je dit zelf niet aandurdf.
Niemand in de familie of vriendenkring die wat handig is?
Normaal heb je voor de vidoladens een filter waar drie leidingen op aankomen.
De kant waar 1 leiding zit is de kant die naar de mazouttank gaat, die leiding loskoppelen.
Op de vrijgekomen aansluiting zet je een kort stukje leiding (6mm of 8mm binnendiameter) dat tot onder in de bidon gaat.
Mogelijks gaat hij 1 of 2 keer in alarm omdat er lucht in de leiding zit, daarna zou hij moeten opstarten.

Bovenstaande is om uit te sluiten of het aan de aanzuigleiding ligt.
Als daarmee het probleem opgelost is kan tijdelijk verder en heb je warm water en verwarming tot de installateur kan komen.
Dan moet je wel zeer regelmatig die bidons vullen, neem er bv 2 van 30 liter wanneer de ene leeg is kan je dan andere gaan vullen en hoef je gewoon even snel de leiding van de ene in de andere te steken wanneer de bidon leeg is.


Waar staat de mazouttank, in de kelder, buiten onder de grond, ergens anders gelijkvloers.
Waar staat de brander, kelder, gelijkvloer, eerste verdiep, zolder.
Hoe ver staat de tank van de ketel (hoeveel meter leiding)
Iets moeilijker, welke diameter leiding er gebruikt.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan