Vierkante of half ronde lijmkam?

Gielleke

Lid
Lid geworden
30 jun 2009
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hallo,

Ik moet morgen de aankoop doen van een lijmkam van 15mm. Voor plaatsing van keramisch parket 20 x 114 cm tegels. Is het correct dat een halfronde vertanding beter is hiervoor i.p.v. vierkant?

Bedankt!

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.495
Punten
113
Zijn details. Er goed mee werken is het belangrijkste.
Halfrond wordt er meestal een maatje groter genomen.

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
334
Punten
83
Voor parket gebruik ik een B11 lijmkam met "omgekeerd driehoekige" vertanding - de lijmkam is onderaan vlak, maar er zijn driehoekige uitsparingen. Zowel Rectavit als Soudal hebben me diezelfde kam ooit aangeraden omdat er dan vrij fijne lijnen lijm op de chape komen die voldoende afstand hebben om de dikte van de lijmlaag beperkt te houden, maar toch hoog genoeg komen om ook goed te hechten als er lichte hoogteverschillen in de chape zijn. Voor massief parket met lange en brede planken of als de chape niet vlak genoeg is en je wil/kan/mag geen egaliseerlaag aanbrengen, werkt een B15 wat handiger (iets grovere vertanding, iets grotere lijmrillen)

Parket heeft geen volledige dekking van lijm nodig, het hout heeft op zich voldoende veerkracht.
Vierkante vertanding is in principe voor tegellijm - daar is 100 dekking nodig om de tegels volledig ondervuld te krijgen (of een flow-lijmspaan als in volle mortel gelegd wordt). Ronde vertanding heb ik alleen nog maar voor natuursteen weten gebruiken, die heb ik zelf nog niet gebruikt, dus daar kan ik geen ervaring over meedelen.

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
170
Punten
63
Ik vind die 15 mm precies wel wat "groot" . Voor keramisch parket heb ik hier altijd een 10 mm genomen ( recht).....
Het is veel belangrijker dat je op een vlakke ondergrond werkt , je tegels ook insmeert met een egale laag en je lijm niet te veel uitsmeert zodat ie uiteindelijk nog goed "pakt" aan je tegel ......die je dus met een truweeltje of plakspaan mooi egaal ingesmeerd hebt . ( dubbel verlijmen dacht ik dat dat noemt )
Vloer : met de kam
Tegel : met plakspaan, truweel , plamuurmes , oid.....zie youtube :)
@rdr2180 : ik denk dat de TS keramisch parket bedoelt....geen massief hout dus of houten parket .

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
334
Punten
83
@rdr2180 : ik denk dat de TS keramisch parket bedoelt....geen massief hout dus of houten parket .
oeps, los overgelezen... daarvoor gebruik ik een vierkant vertande lijmkam.

Kijk zeker na hoe bol de tegels zijn, keramische tegels worden uit klei gebakken en door dat proces gaan die tegels bol staan, de ene tegel heeft dat al wat meer dan de andere. Je kan dat testen door twee tegels met de zichtkant op elkaar te leggen en aan één van de korte zijdes tegen elkaar te drukken. 2 à 3 mm meer dan de helft van de afstand die de tegels aan de andere kant van elkaar komen, is de minimumdikte voor je lijmlaag. De vertanding neem je dan dubbel zo groot als de lijmdikte want een vierkant vertande lijmkam legt de helft lijmrillen en trekt de andere helft "lucht" die bij het indrukken en inschuiven van de tegel zo veel mogelijk moet weggedrukt worden.

Voorbeeld: de afstand aan de andere kant is 8mm, een enkele tegel staat dus in het midden 4mm bol. Om ook op die plaats de tegel volledig te ondervullen, is een lijmlaag van 2+4 of 3+4mm nodig. De lijmkam zou dan 12x12 of 14x14 moeten zijn, maar dat is geen standaard maat - dus 15x15mm.
Als de afstand aan de andere kant 6mm is, staat een enkele tegel in het midden 3mm bol, de lijmlaag moet dan minstens 5mm worden, dus je kan met een vertanding van 10x10mm werken.

Ik ben het met @grandscenicman eens dat 15x15 een grote vertanding is, die heb je dus alleen maar nodig als je tegels zo bol staan dat de lijmlaag in het midden echt zo dik moet zijn. Als je zoals gebruikelijk de lijmspaan onder 45° houdt, vermindert de lijmdikte nog eens met ongeveer een derde, dus een test op een aparte tegel is zeker aangewezen.

Bovenaan