Vierkante inbouw spots in betonnen welfsels.

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Waarderingsscore
0
Punten
16
In onze nieuwe woning gaan we werken met een betonnen plafond (welfsels) en niet met een vals plafond.

Iemand hier raad heeft hoe ik best te werk ga?
Bij ronde spots is het gewoon een kwestie van de juiste diameter te kiezen voor je klokboor.
Maar de vierkante spots die ik al ben tegengekomen zijn in hun verlengde ook vierkant waardoor ik me dus de vraag stel hoe je deze het best installeert.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.123
Punten
113
Hetzelfde als een ronde vermoed ik. Gat uitboren op diameter = diagonaal vierkant gedeelte(+ speling) dat in het gat komt ?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
1.850
Punten
113
  1. vooral zorgen dat je gaten perfect op 1 lijn zitten.  Het minste verschil in uitlijning van je gaten zie je.
  2. zorgen dat je weet welke spotjes je gaat steken zodat je de perfecte boordiameter kan voorzien, en je de spotjes er soepel inkrijgt...  Er is een reden waarom wij overgeschakeld zijn naar ronde spotjes :s.  Als je de spotjes niet eenvoudig ingebouwd krijgt, en niet een klein beetje kunt draaien is dat eigenlijk spuuglelijk...
  3. vierkante spotjes steek je ook altijd in een rond gat volgens mij...

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Waarderingsscore
8
Punten
38
Onze plakker zei dat hij al 'vierkante' gaten in predallen had gezien voor spots. Hoe of wat weet ik echter niet.

Uitsparingen voorzien in predallen of gewelven lijkt mij al moeilijk of het moet al de volledige doorsnede zijn van predal of gewelf. Vijgen na pasen wellicht want ze liggen al.

Ronde gaten boren lijkt mij dan ook het eenvoudigst. Op lijn boren moet toch lukken?

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
402
Punten
83
Groot gat klokken. Groter dan diagonaal vierkant.

Toeplakken (L-Gips) met een plaat gyplat en laten mee-inpleisteren.

Daarna aftekenen en uitzagen met multi-tool.

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Waarderingsscore
0
Punten
16
Thx voor de reacties!

Ik zal het eens bekijken, als ik ze gewoon in een rond gat kan steken lijkt me dit nog te doen. Maar prutsen met gyplat lijkt het me niet waard. In dat geval denk ik toch dat er gewoon ronde spotjes gaan komen hoor! :)

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
617
Punten
113
bepaalde types spot hebben effectief een kader die je moet inwerken in de dals en die dan door de plakker worden aangewerkt.

Dortje

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 nov 2011
Waarderingsscore
1
Punten
38
Bij ons vierkant gat in predallen uitgeslepen. Daarna voor het beton storten vierkante inbouwdozen voorzien. Hierin is dan voor de plakker pleisterkits ingeschoven en de plakkerij tegenaan gewerkt. In deze afgewerkte gaten worden dan later de spots geschoven.

Werkwijze is sterk afhankelijk van het merk of type spot dat je kiest

Koen_C

Lid
Lid geworden
15 jul 2013
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij hebben deltalight minigrids inbouwspots in onze living en keuken, die vierkantig en rechthoekig zijn. 

voor de vierkantige waren er ronde gaten nodig van 20 cm.

voor de rechthoekige waren 2 overlappende ronde gaten van 20 cm nodig (die kun je al niet dwars in een welfsel plaatsen voor de stabiliteit)

De gaten heb ik uitgetekend op het plafond en dan zelf telkens het midden doorboort met een klophamer en boor van 16mm om te markeren. Daarna iemand laten komen met een diamantboor die van boven naar onder de gaten heeft geboord. De verschillende spots uitlijnen is goed gelukt,  ze zitten telkens per twee mooi op één lijn. Maar twee van de rechthoekige zitten een beetje scheef, en dat valt harder op.

De gaten werden dan opgevuld met een mounting kit van deltalight = een frame dat in de gaten past. Nadien werden deze ingepleisterd zodat er een "trimless" effect ontstaat.

Rubeast

Lid
Lid geworden
22 apr 2015
Waarderingsscore
0
Punten
16
Heb je wat meer info over die mounting kit? Naam of typenummer? Ik kan hier moeilijk info over vinden.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan