Videofoon met sensor en opnames

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Een kennis wilt bij een gemotoriseerde draaipoort ook een videofoon plaatsen.

Het moet een bedrade versie zijn naar de poort toe.
Met een bewegingssensor die opnames maakt van de poort wanneer getriggerd.
In huis zou een connectie met het internet handig zijn (kunnen bekijken beelden camera).
Bij het googelen vind ik vooral WiFi-versies maar zoals gezegd moet de verbinding binnen/buiten wel bedraad zijn.

Iemand suggesties ?

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Die combinatie blijkt moelijk te vinden.

Nu, de bewegingssensor kan eigenlijk wegvallen en dan is de Philips WelcomeEye Connect DES9900 VDP een mogelijkheid.
Momenteel een promotie op: 299 ipv 399
Maar de reviews op hun eigen site zijn niet zo denderend, voornamelijk ivm de connectie naar de gsm toe.
Maar misschien is dat eigenlijk ook niet zo zinvol en dus niet nodig.
Er zijn daar 4 types in met na wat zoekwerk volgende gevonden verschillen:

Philips WelcomeEye Compact DES9300 VDP  197euro  (4.3" scherm)
Philips WelcomeEye Comfort DES9500 VDP  265euro  (7" scherm)
Philips WelcomeEye Touch DES9700 VDP  358euro  (7" scherm +touchscreen +opnames +badges)
Philips WelcomeEye Connect DES9900 VDP  399 euro  (7" scherm +touchscreen +opnames +badges +extra-camera-mogelijk +wifi=gsm)

Avidsen en Extel kom ik ook redelijk wat tegen waarbij Extel bijna hetzelfde lijkt als de reeks van Philips.

Is er hier iemand die weet wat zoal de aangeraden merken zijn (in een 'normale' prijsklasse) ?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
273
Punten
83
Ik heb een Doorbird. Die werkt ook met Poe dan heb je enkel een UTP kabel tussen een Poe switch en de videofoon.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.518
Punten
113
Wat de bewegingssensor betreft: het is een camera, dus die ziet zelf alle beweging. De meeste modellen hebben dan ook ingebouwde software die bewegingen op het beeld  in de gaten houdt en alarm geeft via het internet in dat geval. Bij de betere modellen kan je ook zones instellen in het beeld  waarop niet gereageerd moet worden (bvb deel van het voetpad dat zichtbaar is op beeld).

Wanneer je in de publieke ruimte (dus ook jouw oprit) camera's plaatst, dan moet je dit aangeven met een specifiek bordje en als er openbaar domein (zoals een stukje voetpad of rijweg) in het zichtsveld van de camera zit, dan moet je ook nog eens toestemming van de politie vragen (wat je eigenlijk altijd krijgt want die zijn daar blij mee). In dat geval zijn er wel heel wat bijkomende privacy regels die je moet volgen o.a. Over wie de beelden kan bekijken en hoe lang ze bewaard worden.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Bedankt voor de tip over de Doorbird.
Maar het zou moeten een zelfstandig werkende unit zijn met dan mogelijkheid van connectie tot het internet.

En inderdaad, bij beveiligingssystemen wordt de beweging in het beeld zelf gedetecteerd, niet bij stilgestaan  :)

Extel heeft vrij slechte recencies.

Bij Avisen blijkt het model YLVA 3+ RFID het best te voldoen.
Heeft een 7" scherm, RFID = badgesysteem, foto en video-opslag.
YLVA 3+ RFID
Volgens ik zie is daar wel geen connectie met je gsm mogelijk.
Maar na een babbel met die kennis is ook dat in de praktijk misschien niet echt nodig.

Ik zag toevallig deze staan op Amazon:
Tmezon Video deurintercomsysteem.
Heeft goede recensies, kan je twee camera's op aansluiten (met mogelijkheid tot opslag van de beelden), 2 bewegingsdetectoren, en 4 schermpjes.
De camera is een 1200TVL en dus betere resolutie (schermresolutie is evenwel dezelfde).
Te bekijken en te bedienen vanop je gsm.
Tmezon

Normaal is Avidsen een traditioneler merk voor videofonen en Tmezon een goedkoper chinees product.
Gek genoeg zijn de reviews op Amazon positiever voor die laatste.

Philips is een bekend merk algemeen maar niet specifiek voor videofonie.
Ik vermoed dat je van Avidsen iets betere ontwikkeling en service kan krijgen
(zij hebben ook alles wat in die sector zit zoals poortmotoren, deursloten, ..) ?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
273
Punten
83
marc.vv zei:
En inderdaad, bij beveiligingssystemen wordt de beweging in het beeld zelf gedetecteerd, niet bij stilgestaan  :)

Maar een persoon heeft eerst bewogen om ergens anders te kunnen "stilstaan". 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Haha ..  ja, eens stilstaan   ..    bij een beweging   

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
273
Punten
83
Ik had het letterlijk opgevat, niet figuurlijk. 

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
789
Punten
113
Nu7s zei:
Ik had het letterlijk opgevat, niet figuurlijk. 

ik heb slechte ervaringen met camera's die beweging bepalen dmv beelden te vergelijken. Liever eentje met een aparte pir detector, die zijn veel sneller. 
ooit inbraak gehad en op de beelden zonder detectie :stond enkel de achterkant van dief.  
tenzij de dief Kim kardashian is,  ben je daar niet veel mee. 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
273
Punten
83
Mijn IP camera's (Dahua) hebben een instelling die bepaald hoeveel seconden voor de beweging moet opgenomen worden. 

De kunst is om de bewegingszones goed in te stellen zodat er niet teveel valse meldingen zijn. 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Zoals bij een dashcam dan, continu opnemen met overschrijven oudste info en bij een trigger vanaf een bepaalde tijd vóór die trigger definitief vastleggen.

Via leveranciers installatiemateriaal gaan zoeken naar de 'tradionele' merken voor videofonie en dan krijg ik zo'n lijstje:

Aiphone
  - JOS1F  665€  7"    geen bijkomende camera's, geen IP
  - JPS4AEDV  1190€    foto-opslag, geen bijkomende camera's, geen IP

BTicino
  - LINEA 3000 + CLASSE 100 V12E  635€    4.3"  geen bijkomende camera's, geen IP 
  - LINEA 3000  7"   799€     foto-opslag, badgelezer
  - LINEA 3000 + CLASSE 300 X13E WIFI + 3/4G 363911  980€  7"    foto-opslag, wifi, geen bijkomende camera's

Legrand - werkt samen met BTicino maar heeft zelf enkele goedkopere videofonen in de 360 Kit met 7" waarbij één bijkomende camera kan, maar zonder detectie (enkel eens kijken), geen IP
  - 369220  7" 389€     geen foto-opslag, spiegelafwerking
  - 369320  7" 499€      foto-opslag, zilverkleurig

NIKO
  - Videokit 510-01501   618€     kan via Wifi mits bijkomende module aan te kopen (wordt dan complexer)

Comelit  QUADRA KIT  799€  4.3"    via WiFi naar gsm, geen extra camera's

Entrya  FACILA K19170  649€   7"    foto-opslag, geen bijkomende camera's, geen IP, wel doorschakelen naar telefoon/gsm (géén internet)

Fermax  Fermax Way  499€     7"  foto-opslag, geen bijkomende camera's, geen IP

Lid geworden
1 jul 2016
Waarderingsscore
2
Punten
0
Waarom zou je dat in 1 systeem willen plaatsen? Een videofoon is nooit geen bewakingssysteem. Ik zou een Aiphone plaatsen, heb dat al bij verschillende klanten geplaatst en nog geen miserie mee gehad. Die bTicino is zeer slecht af te regelen met die mini schroefjes. Echt duidelijk krijg je dat niet, zeker niet als er wat verkeer passeert. Aiphone moet je niets afregelen, gewoon plaatsen en klaar. Volumes van micro en speaker zijn direct ok!

Voor je beveiligingscamera zou ik kijken voor camera's van Hikvision te plaatsen. Neem bv een type met motorized varifocal lens, deze zijn super eenvoudig af te regelen. Bewegingsregistratie kun je instellen op de NVR

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Bij die kennis geeft alles IT-gerelateerd dikwijls problemen  :)

Inderdaad, ofwel is het een basis-videofoon en een apart systeem voor beveiliging.
Maar indien dat laatste er niet komt is die Tmezon wel handig:
Tmezon met 2 camera's

Dan zijn er bij de videofoon ook twee bijkomende camera's waarvan beelden worden opgeslagen bij bewegingsdetectie. Die detectie geschiedt door zelf te kiezen PIR's. Maar met risico dat die te dikwijls vals alarm gaan geven.
Ik weet niet of er PIR's zijn die dat minder makkelijk doen (vals alarm door wind, kleine dieren, ..)

Het grootste belang is de kwaliteit van het beeld. Daar gaat het bij een videofoon ook over.
En elke fabrikant spreekt natuurlijk van "heel duidelijke beelden".
Filmpjes op het internet tonen dikwijls beelden bij goede lichtomstandigheden maar het is net bij de minder goede dat de kwaliteit van de camera merkbaar wordt.
Ik vermoed dat de vermelding "1200TVL-camera" niet noodzakelijkerwijs heel goede beelden geeft maar dat de verwerking en de monitor daar ook een wezenlijk verschil in maken ?

@Jeroen: Aiphone geeft dus heel duidelijke beelden, heb jij vergelijkende ervaring in de beeldkwaliteit van andere merken van videofoons ?

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
789
Punten
113
marc.vv zei:
Bij die kennis geeft alles IT-gerelateerd dikwijls problemen  :)

Ind. Die detectie geschiedt door zelf te kiezen PIR's. Maar met risico dat die te dikwijls vals alarm gaan geven.
Ik weet niet of er PIR's zijn die dat minder makkelijk doen (vals alarm door wind, kleine dieren, ..)

als ik me goed herinner, speelt wind geen rol bij pir's. Het detectieveld wordt opgedeeld in een aantal zones en (warme) objecten dienen zones te overschrijden alvorens een alarm afgaat. Een goede pir geeft geen false positives. 

Bovenaan