• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vgl. isolatie traditionele woning - houtskeletwoning?!

Lid geworden
19 jun 2006
Berichten
144
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben gekozen voor een HSB woning, oa. omdat dit geprezen wordt voor zijn goede isolatie waarden.

Standaard werd er een skelet voorzien met 12 cm rotswol (buitenmuren), en 15 cm dakisolatie. Na de EPB berekeningen moet er bijkomend 5 cm spouwisolatie (eurowal) geplaatst worden, en 18 cm dakisolatie ipv. 15.

Het is een extra investering :evil: , maar die betaalt zich wel terug.



Nu stel ik me een andere vraag: hoe doen traditionele woningen dit?

Met welke isolatie halen die een K waarde van 45??? :?: :?: :?:
 
een standaardwoning haalt een k45 met een goeie 6cm spouwisolatie, denk ik wel. (heb zelf 18cm steken)



Als je PU platen gaat combineren (zou het niet doen), plaats dan de PU plaat aan de binnenkant, het meest dampdichte materiaal aan de binnenkant...
 
en hoeveel zit er in de vloer ?
 
12 in de muur en 15 in het dak niet genoeg om door de epb te raken ? Dan lijkt het me eerder dat de architect grote fouten heeft gemaakt op andere vlakken en dit wil hij compenseren met meer isolatie.



Hoe zit het met de ventilatie en de verwarming ?
 
Er zijn verschillende factoren die het K-peil mee bepalen: vorm, compactheid, m² glasoppervlak, plat dak of hellend dak,... en uiteraard de gebruikte isolatiematerialen en hun diktes.



Een HSB is inderdaad beter geïsoleerd dan een klassieke woning voor dezelfde muurbreedte. Maar als je voor beide dezelfde isolatiedikte gebruikt, dan ben scoort een HSB minder goed.
 
Tiele wrote:
12 in de muur en 15 in het dak niet genoeg om door de epb te raken ? Dan lijkt het me eerder dat de architect grote fouten heeft gemaakt op andere vlakken en dit wil hij compenseren met meer isolatie.



Hoe zit het met de ventilatie en de verwarming ?



Allereerst wat meer info betreffende de woning.

Zoals gezegd is het een HSB, opgebouwd in een open compacte kubusvorm met een grondoppervlak van 9.5 op 9.5 meter.

Qua indeling zitten we met weinig tot geen open ruimten, afgesloten hall, maar wel met nogal omvangrijke glaspartijen, waarvan 2 schuiframen (keuken en leefruimte) noord georienteerd. De ligging van het perceel liet echter weinig mogelijkheden toe qua orientering. Verder een piramidedak en een kruipruimte op een vloerplaat in gewapende beton.



Opbouw buitenmuren buiten naar binnen:

- metselwerk gevelsteen VDS

- spouwisolatie recticel Eurowall 3cm

- geventileerde luchtlaag 15 mm

- OSB plaat 11 mm

- houtskelet (12cm) met houtaandeel 15% en isolatie 85% (Isover Rollisol Plus)

- OSB plaat 11mm

- gipskarton 14 mm



Vloerplaat

- holle welfsels 12cm

- druklaag zwaar gewapend beton 3cm

- gespoten pur 7cm

- deklaag in licht beton 6cm



Roostering bovenverdiep

- houtskelet (15cm) met houtaandeel 12% en isolatie 88% (Isover Rollisol Plus)



Vensters

- Aliplast Visoline met beglazing 1.1



Verwarming

- hoogrendementsketel (HR TOP), thermostatische kranen, Radson radiatoren



Ventilatie

- systeem C

- toevoer Renson Invisivent

- doorstroom via deuropeningen

- mechanische afvoer in natte ruimten



Verder ...

- verliesoppervlak: 393.53 m²

- beschermd volume: 551.47 m³

- gemiddelde U waarde: 0.52 W/m²K

- compactheid: 1.40 m



Wat moet er nog bijkomend gebeuren :? :

- dakisolatie verhogen naar 18cm

- 5cm spouwisolatie ipv 3cm



Nu blijft mijn vraag: hoe wordt 17 cm spouwisolatie opgevangen in een traditionele woning voor een qua vorm en formaat middelmatige woning.



Alvast bedankt voor jullie professionele oordeel!
 
Louise wrote:
Standaard werd er een skelet voorzien met 12 cm rotswol (buitenmuren), en 15 cm dakisolatie. Na de EPB berekeningen moet er bijkomend 5 cm spouwisolatie (eurowal) geplaatst worden, en 18 cm dakisolatie ipv. 15.



ik ben ook bezig met de plannen van mijn bouw en ik raak een beetje in de war over de isolatiediktes. Ik ben er 100% van overtuigd dat een goede isolatie een dikke must is, maar dit lees ik in het epb boekje :



Lowieke wrote:
Iemand dat boekje ooit gelezen "EPB 2006" dat ge gratis kunt bestellen en waar wat uitleg instaat over EPB?

Daar staan drie voorbeelden uitgewerk om de norm te halen: standaard, hoogkwalitatief en net-binnen-de-norm.



Er zijn 1000-en-1 factoren die invloed hebben om aan de EPB eisen te voldoen, maar voor isolatie staat bij standaard en hoogkwalitatief een mupan facade isolatie van 6cm (7cm in de vloer). Net-binnen-de-norm heeft 4cm (Recticel) en 4cm in de vloer...



Lowieke



Als de epb berekening van jou zegt dat je 17 (12+5) nodig hebt, begin ik me wel vragen te stellen (en ongeruster te maken :))



Lowieke
 
Louise wrote:
Opbouw buitenmuren buiten naar binnen:

- metselwerk gevelsteen VDS

- spouwisolatie recticel Eurowall 3cm

- geventileerde luchtlaag 15 mm

- OSB plaat 11 mm

- houtskelet (12cm) met houtaandeel 15% en isolatie 85% (Isover Rollisol Plus)

- OSB plaat 11mm

- gipskarton 14 mm



Ben je zeker van deze opbouw? Op die manier heeft de spouwisolatie totaal geen effect. De spouwisolatie zou tegen de OSB moeten zitten.



Is er geen leidingspouwvoorzien tussen de OSB en gipskarton?



Louise wrote:
Nu blijft mijn vraag: hoe wordt 17 cm spouwisolatie opgevangen in een traditionele woning voor een qua vorm en formaat middelmatige woning.



Je kan jouw 17cm isolatie niet vergelijken met 17cm isolatie in een traditionele woning. Waarschijnlijk zal 15cm minerale wol een gelijkaardige U-waarde geven.



In een traditionele woning geeft dit dan volgende opbouw:

- 9cm gevelsteen

- eventueel luchtspouw

- 15cm isolatie

- 14cm snelbouwsteen

- 1cm bepleistering
 
SvenVD wrote:
Louise wrote:
Opbouw buitenmuren buiten naar binnen:

- metselwerk gevelsteen VDS

- spouwisolatie recticel Eurowall 3cm

- geventileerde luchtlaag 15 mm

- OSB plaat 11 mm

- houtskelet (12cm) met houtaandeel 15% en isolatie 85% (Isover Rollisol Plus)

- OSB plaat 11mm

- gipskarton 14 mm



Ben je zeker van deze opbouw? Op die manier heeft de spouwisolatie totaal geen effect. De spouwisolatie zou tegen de OSB moeten zitten.



Waarschijnlijk was de volgorde niet echt correct? :oops:
 
Louise wrote:
Opbouw buitenmuren buiten naar binnen:

- metselwerk gevelsteen VDS

- spouwisolatie recticel Eurowall 3cm

- geventileerde luchtlaag 15 mm

- OSB plaat 11 mm

- houtskelet (12cm) met houtaandeel 15% en isolatie 85% (Isover Rollisol Plus)

- OSB plaat 11mm

- gipskarton 14 mm



Misschien een domme vraag van mij, puur uit intresse, maar heb totaal geen kennis van hsb. Is dat stukje houtskelet van 12cm ook niet een deel isolatie?
 
@cookie: Uiteraard.. dat houtskelet bestaat uit verticale balken met ertussen isolatie. Die houten balken isoleren echter een pak minder dan de isolatie (=koudebrug) waardoor dat die extra isolatie nog nodig zal zijn.



Wat ik niet begrijp:

Die eurowall tussen de osb en gevel zorgt toch voor een soort dampscherm aan de koude zijde ?? Nu bestaat er toch een grote kans dat het vocht in de woning zal aanslaan tegen die eurowall en in die osb kruipen met alle gevolgen vandien ? Zelfs als de eurowall tegen die osb staat lijkt me dat geen gezonde situatie of ben ik mis ?



@SvenVD: Als die z'n U-waarde overeen zou komen met klassiek 15cm isolatie... dan moet die toch met vlag en wimpel door de epb raken ? Zeker met die verwarming & ventilatie.
 
Louise wrote:
Opbouw buitenmuren buiten naar binnen:

- metselwerk gevelsteen VDS

- spouwisolatie recticel Eurowall 3cm

- geventileerde luchtlaag 15 mm

- OSB plaat 11 mm

- houtskelet (12cm) met houtaandeel 15% en isolatie 85% (Isover Rollisol Plus)

- OSB plaat 11mm

- gipskarton 14 mm



Die eurowall isolatie is weggegooid geld. Enkel tegen warmtedoorslag in de zomer kan je er iéts aan hebben. Immers, de warmte die nog door je houtskelet en osb komt, gaat convecteren in die luchtlaag en wegvliegen...



Wil je extra isoleren, zet dan celit 3d ipv de buitenste osb, en plaats er glas of rotswol tegen.
 
Tiele wrote:
@SvenVD: Als die z'n U-waarde overeen zou komen met klassiek 15cm isolatie... dan moet die toch met vlag en wimpel door de epb raken ? Zeker met die verwarming & ventilatie.



Hangt af van verschillende factoren. Indien je veel glasoppervlakte hebt in combinatie met een plat dak, dan kan het nipt worden. Maar in de meeste gevallen kom je inderdaad ruimschoots toe.
 
Zelf ga ik ook een hsb zetten en heb zelf alle berekeningen nagekeken en uitgevoerd.

Hout in de wand is inderdaad een koude brug die best wel redelijk isoleert.

Ertussen zit minerale wol van slechts 8 cm.Reken dit uit met een sterk (slecht) geventileerde spouw en gevelsteen en je komt voor de muur op een U waarde van 0,4 (norm = 0,6).Ga je tegen je osb (en niet tegen je gevel) 2 cm XPS plaatsen kom je op 0,32 als u waarde voor je muur.

Hoe dikker de hsb hoe dikker de balken 14 cm geeft U waarde van 0,32.

Het K 45 getal is niet enkel de muur maar alles (dak en vloer).Op het eerste zicht is het dak juist voldoende en vloer zeer ontoereikend.Ofwel leg je min 10 cm PUR isolatiebeton of minimaal 4 cm XPS platen met daarop 6 of 7 cm PUR.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan