• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verzande cement in muren

13

Lid geworden
13 feb 2008
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij de renovatie van onze woning bleek dat de mortel in onze oude muren hier en daar bijna volledige verzand is. Ook de stenen blijken heel poreus en fragiel te zijn geworden. Ze worden opnieuw bepleisterd langs binnen en langs buiten zodat ze in princiepe geen kant meer op kunnen. Het betreft muren van 30 cm dik. Onze aannemer zei dat dit geen probleem was en dat ze wel nog de tand der tijds zullen overleven. Alleen is het niet raadzaam zware kasten of constructies in de muren te bevestigen omdat de pluggen er dan zouden uitkomen.



Nu zou ik voor het pleisteren toch nog een kleine ingreep willen doen om een iets geruster gevoel te hebben, maar ik weet niet of dat raadzaam is. Ik dacht de voegen tot de helft uit te slijpen en opnieuw op te voegen zodat de buitenkanten toch wat verstevigd zijn. Of bestaat er zoiets om je muren te impregneren, zodat ze in de kern terug een vast geheel worden. Feit is, doordat ze verzand zijn, dat ze wel heel lang vochtig blijven van de regen die er tijdens de verbouwing is op gevallen. en ik hoop dat dat op tijd er uit is voor de bepleistering.



Graag jullie raad en ervaring!

Thx
 
Lid geworden
31 mrt 2006
Berichten
240
Waarderingsscore
0
Punten
0
Opnieuw voegen zal de muur zeker verstevigen ! Wij hebben hier ook zo enkele muren gedaan die indertijd met zavel zijn gemetst en die staan nu zeer stevig.
 

13

Lid geworden
13 feb 2008
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dank voor de hoopgevende reactie.



Weten jullie toevallig ook of het kwaad kan of de holle voegen gewoon met voegmortel en plakspaan mogen volgepropt worden, gezien het tijdsgebrek, omdat er nadien toch pleister overheen komt. Feit is wel dat de baksteen dan een fijn laagje vloeibare mortel over zich heen krijgt dat dan hopelijk de scheurtjes en putten in de steen ook weer opvuld. Of kan dit nadelig zijn voor de hechting van de pleister achteraf?



Thx
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
13 wrote:
Dank voor de hoopgevende reactie.



Weten jullie toevallig ook of het kwaad kan of de holle voegen gewoon met voegmortel en plakspaan mogen volgepropt worden, gezien het tijdsgebrek, omdat er nadien toch pleister overheen komt. Feit is wel dat de baksteen dan een fijn laagje vloeibare mortel over zich heen krijgt dat dan hopelijk de scheurtjes en putten in de steen ook weer opvuld. Of kan dit nadelig zijn voor de hechting van de pleister achteraf?



Thx



Heb je al raad gevraagd aan de aannemer die je woning komt pleisteren? Die heeft waarschijnlijk/misschien al ervaring met 'versleten' gevels.
 
Lid geworden
31 mrt 2006
Berichten
240
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volgens mij is het best dat je de voegen uitkrast en ze opnieuw voegt. Gewoon cement erover smeren gaat niet veel verbetering geven
 

13

Lid geworden
13 feb 2008
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
0
Uitslijpen was ik zowiezo van plan maar nadien gewoon mortel smeren en inwrijven.
 
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
216
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vermoed dat het allemaal wel zo'n vaart niet zal lopen hoor, maar misschien moet je eens een foto posten van zo'n 'vermolmde' voeg en steen zodat we dat wat beter kunnen inschatten.
 
Lid geworden
14 feb 2008
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
13 wrote:
Uitslijpen was ik zowiezo van plan maar nadien gewoon mortel smeren en inwrijven.

Hopelijk heb je enige ervaring met werkzaamheden aan heel oude constructies, uitslijpen is fijn maar als je zeer veel in één keer doet (omdat het zo vlot gaat), kan je de stabiliteit zeer snel onderuit halen...

Mortel smeren en inwrijven ? Hmm, hoort er een beetje te tijdrovend en voorzichtig uit op het eerste zicht. Als zowel je voegen als je stenen van zeer twijfelachtige kwaliteit zijn, moet je je mortel er met kracht tegen smijten met je truweel, zodat de voegen al grotendeels opgevuld zijn zonder veel werk. Je blijft alles erop kwakken totdat je aftandse stenen OOK bedekt zijn met een laagje, en je wrijft er zo weinig mogelijk op want het laatste wat je wil is dat je plaaster achteraf te weinig grip heeft op een gladgestreken betonmuur.

Je doet dit best langs beide kanten van de muur.

Enig mij bekend minpunt is dat je muur minder kan 'ademen', maar dat lijkt me van ondergeschikt belang.
 

13

Lid geworden
13 feb 2008
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat laatste lijkt me inderdaad de beste methode en dat ademen is van minder belang vermits er een heel stuk is bijgebouwd dat wel kan ademen.



Alvast bedankt voor de goede tips
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Gaat het niet gewoon om muren die met zavel vermetst zijn ipv cement?

Hoe oud is de woning?
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
989
Waarderingsscore
1
Punten
0
hoow wrote:
Gaat het niet gewoon om muren die met zavel vermetst zijn ipv cement?

Hoe oud is de woning?

Je bedoelt allicht met zavel vermetst i.p.v. zand. Zonder cement zullen de voegen nog veel rapper 'verzanden' :p
 
Lid geworden
14 feb 2008
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
13 wrote:
Dat laatste lijkt me inderdaad de beste methode en

Nu je het toch waarschijnlijk zo gaat doen, kleine randopmerkingen : het is een plezier van werken, en heel snel, indien je mortel niet te slap is (zakt dan door zijn eigen gewicht beetje uit de voegen en helaas dikwijls zonder dat het echt opvalt) of niet te droog (droogt te rap en dus niet goed + dringt onvoldoende door in de voegen). Kies een tussenoplossing en probeer desnoods met halve emmertjes eens het verschil tussen gemak van werken met verschillende vochtigheid.

Hoewel je bevreesd bent dat je muur te nat gaat zijn om achteraf te plaasteren, zou ik minstens de binnenkant bevochtigen net voordat je de muur begint te bezetten met mortel. Ofwel op de oude manier met een vaagborstel zonder steel in een emmer water dompelen en lijk een pastoor je muur zegenen, ofwel met een plantensproeier op vernevelstand. Want je hebt duidelijk poreuze steen en als mortel te snel droogt is het resultaat waardeloos en mogelijks nog slechter dan als je niets had gedaan. Lig maar niet wakker van dat beetje extra vocht, dat gaat eruit ook via plaaster, stel wel je behangen nadien zolang mogelijk uit.

Tot slot : gezien je de stenen zelf nu ook gaat beztten, gaat het uiteraard meer kosten dan enkel maar beetje opvoegen (maar het gaat sneller en het resultaat is betrouwbaarder).

Veel smijt- en kladderplezier en succes.
 
Lid geworden
9 mrt 2008
Berichten
220
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoi

zit met hetzelfde probleem. Huis is tussen de twee oorlogen gebou. Zit ook met zeer dik muren maar de voegen trok op niets. Dus 1 oplossing,,,,uitkrabben en terug opvoeg.



Wij hebben ongeveer 6cm uitgehaal met een boormasjien. Met borseltje de voegen opkuis. Grondig natmaak met water en dan terug stevig invoeg met cement met een bietje ompactuna kan niet kwaad natuurlijk.



Het is natuurlijk een karwij maar kan je verzeker het is de moeite waard vooral as daar overal patrelle en nuwe electriciteit en dinge moet gebeur.



suc6
 
Lid geworden
9 mrt 2008
Berichten
220
Waarderingsscore
0
Punten
0
rvdl wrote:
Ik weet niet of zo'n harde voegen wel een goed idee zijn met oude huizen, zie o.a. http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic.php?t=20809



De andere topic ga over,,,allez de fotos is allemaal over fotos van gevels, dus waar zeer grote temperatuurverschille gaat,,,plus als je kijk op de fotos van de gevels is de voegen eruitgeboor en opgevoegd helemaal tot van voor en over de oude baksteen :shock:



Hier praten wij over binnenmuren,,,en helemaal andere koek.



Geen rede om paniek te begin saai dus.
 
Lid geworden
28 dec 2006
Berichten
109
Waarderingsscore
0
Punten
0
Shashen wrote:
Hier praten wij over binnenmuren,,,en helemaal andere koek.

Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar in de post was sprake van hervoegen binnen én buiten, dus ook aan gevelzijde neem ik aan?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan