• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verzamelput ↔ grondwaterput buurman

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Waarderingsscore
5
Punten
8
Hallo

'k Woon bijna jaartje in een niet-gerenoveerd huis van '56.
De afvoer van keuken, badkamer en wasmachine komen samen in een verzamelput buiten.

Sinds dag 1 klaagt mijn buurman dat er vuil water zit in zijn grondwaterput, voordien had hij daar geen last van
(beweert hij, vorige inwoners waren dichte familie , dus ik vermoed dat hij dat niet wou aanhalen omdat er spanningen waren, goed, doet er nu niet echt toe)

Deze verzamelput heeft geen bodem (meer?), was dit vroeger niet zo: zinkput?
Mijn buurman blijft erbij dat er een van de keramische afvoeren gebroken zal zijn, en ik mijn boel moet openbreken en volledig nieuwe buizen moet leggen.

Ik ben van mening dat de bodemloze gemetste put, moet afgedicht worden (de voegen zijn tevens ook merendeel weg, water kan dus gewoon in de grond lopen).

Heeft er iemand raad? Met wat en hoe ik dit weer watervast maak, of betere suggesties?
Sitatie nu is dat ik nog 3-4 jaar wil sparen en nog moet nadenken hoe ik mijn huis wens te renoveren, een nieuwe riolering leggen lijkt mij echt een verspilling van tijd, moeite & geld als ik het nadien nog eens opnieuw moet aanleggen.

Alvast bedankt voor de interessante reacties!

Groeten
Mikail

Heeft er iemand raad? Met wat en hoe ik dit weer watervast maak, of betere suggesties?
Sitatie nu is dat ik nog 3-4 jaar wil sparen en nog moet nadenken hoe ik mijn huis wens te renoveren, een nieuwe riolering leggen lijkt mij echt een verspilling van tijd, moeite & geld als ik het nadien nog eens opnieuw moet aanleggen.

Je bent nu de omgeving flink aan het vervuilen als je buurman er werk van maakt vrees ik dat je alle schoonmaakkosen zal moeten betalen.

Ik denk dat je beter snel gaat nadenken om alles in 1 keer goed op te lossen en de boel op het riool gaat lozen.

Eén afvoerbuis gaat gebroken zijn, hoe kan ik dit achterhalen voor aleer ik volledig op mijn oprit openbreek?

Er zijn firma's die dat met een camera kunnen opzoeken.

Als ik het mij goed herinner heeft de buurman van mijn schoonbroer via de brandverzekering een gratis camera-onderzoek laten uitvoeren om de preciese locatie van het lek te achterhalen. Misschien eens informeren bij uw verzekeraar? Of gewoon een camera-onderzoek laten uitvoeren. Ik denk dat €150 de richtprijs is.

'k Had intussen al een USB endoscoop besteld van €30,0
9200000058986972.jpg

Als dit 'brol' is, zal ik bij de verzekeraar eens luisteren wat mogelijk is.
Alvast bedankt, ik zal de uitkomst hier wel nog updaten :)

Als je huis geen aansluiting heeft op het openbare rioolnetwerk en al het huishoudelijk afvalwater via een bezinkput in de bodem dient te dringen dan zal het voor het milieu niet veel uitmaken of er nu norg ergens bijkomend een barst in een afvoer zit .

Ligt er riolering in de straat ...

Ik denk niet dat het in België een recht is om water van goede kwaliteit uit de bodem te kunnen oppompen ... het is eerder een tendens om bepaalde straatriolen terug te vervangen door beken omwille van de opslagcapaciteit ...

k.b.

K.B. zei:

Ligt er riolering in de straat ...

Ik denk niet dat het in België een recht is om water van goede kwaliteit uit de bodem te kunnen oppompen ... het is eerder een tendens om bepaalde straatriolen terug te vervangen door beken omwille van de opslagcapaciteit ...

k.b.

Er ligt riolering in de straat en de verzamelingleiding is er op aangesloten, 1 buis voor de 3 (RWA, DWA, fecaal)

Verder weet ik niet dat het aan mij ligt dat z'n grondwater in de put er troebel uitziet.
Dus als hij stappen onderneemt, kan hij mij weinig maken?
Niet dat ik het hierbij laat, ik wil dat mijn riolering in orde is, alsnog zal ik kijken om het op te lossen..

Ik vreesde er al voor dat deze slap ging zijn. Morgen komt ie toe...
'k Dacht al om hem misschien te bevestigen aan een flexibele schoorsteenveger.

Hoe diep zit zijn boorput? 

Als die een dikke 6m diep zit, dan kan dat vrijwel niet van bij jou komen. 

Nu een bezinkputje vervangen en een leiding herleggen is de grote kost ook niet als er echt iets kapot is. 

Zijn grondwaterput is 14m diep.

Heb een schets van de situatie gemaakt.
Straat ligt zeker een meter lager dan de verzamelput.
De afvoerbuizen zijn keramisch en liggen op 8m van de put.

https://drive.google.com/open?id=1eJxoYJ3dBry_puz08Il7oW_XXWkrWmjmlQ

Het leek mij in het begin raar dat moest de verzamelleiding idd kapot zijn hoe het alsnog ijn zijn put kan geraken?

Onder de garage buur (in bovenaanzicht plan) dus ook aan de perceelsgrens, is er ook een oudere woning...
Had de vraag al gesteld aan hem of het niet van daar zou kunnen en dat kon niet volgens hem.
(was vroeger 1 woonst)

Ik kan best aannemen dat de vervuiling die in 1956 begonnen is tot in zijn put zit. Die 8m afstand stelt niets voor. Maar het probleem zit misschien ook wel mede bij de betreffende buur zelf. Hoe oud is het huis van de buur? Heeft de buur misschien een gelijkaardige bezinkput? En wat bij de andere buren? Even oude huizen?

En nog: na zovele jaren van vervuiling, zal het probleem na herstelling van de eventueel defecte bezinkput en/of leidingen nog jaren duren eer er verbetering zichtbaar zal zijn aan zijn grondwater. De grond is reeds zwaar vervuild.

Laat u vooral niet te snel op stang jagen, maar ontken de problemen ook niet volledig.

Mijn buurman blijft erbij dat er een van de keramische afvoeren gebroken zal zijn, en ik mijn boel moet openbreken en volledig nieuwe buizen moet leggen.

Het is wel handig zo'n helderziende buur. Dan weet je tenminste dat je niet voor niets de boel gaat openbreken. Kan hij misschien ook de juiste plaats van het lek aanduiden? 

Ik denk dat er een paar misconcepties zijn.
  1. Het is een verzamelput MET bodem (had in het begin overdreven, 't zijn vooral de voegen die her en der weg zijn) 
         → Dit is toch nog iets anders dan een bezinkput (bodemloos cfr. aangehaald bij huizen zonder riolering of    vergis ik mij hier?)
         → Vervuiling dateert dus zeker niet van '56, maar zou zijn sinds ik er ben gaan wonen

2. Links van mij enkel weide, rechts van mij 2 huizen die 10 jaar jonger zijn (waarvan 1 de buur dus)
  3. Buurman is inderdaad helderziend :)
  4. Straatniveau ligt meer dan meter lager tov mijn oprit boven, maar loopt ook nog eens af richting buur
  5. Het water in zijn put was altijd vrij zuiver, tot wanneer ik er kwam wonen, hij kon steeds bijna de bodem zien (er zit daar een stalen steun dicht bij de bodem, en die kon hij zien, nu niet meer)
  6. Het is een oud gemetste put, geen boorput. Er zijn openstootvoegen voorzien voor de insijpeling van 'proper' grondwater.
  7. Het is eigenlijk het huis van z'n moeder, maar die zit in rusthuis, doch komt die man elke dag 1m³ water halen om in zijn regenput te dumpen om zo zijn wc door te spoelen. Hij beweerde dat men tot kort nog van dronk.. 
    Hij wenst het voor de winter verkocht te hebben.

Elke put heeft een zekere capaciteit. Uit sommige puttten kan je duizenden liters per dag putten zonder dat het waterpeil veel zal zakken, de bodem kan dat debiet aanvoeren zonder dat er te sterke stromingen in de grondwaterlaag nodig zijn. Andere putten kunnen veel minder debiet aan. Als je daar bijvoorbeeld elke dag 1000 liter uit oppompt zou het kunnen dat die voor het grootste deel van de tijd onder het niveau van het grondwaterpeil staat. Het gevolg is dat er bijna constant een te sterke stroming van het grondwater (hoog) naar de telkens bijna lege put (laag) zal zijn. Die te sterke stroming van het grondwater zal zand meevoeren zodat de put hoe langer hoe meer verzand.

Het feit dat de man elke dag 1 m³ water oppompt zal wellicht meer zijn dan de put ooit heeft moeten leveren en kan ook een oorzaak van vervuiling zijn.

Trouwens, een gemetste bronput mag geen open stootvoegen hebben, het water mag er niet zijdelings inkomen maar moet gedwongen langs de bodem in de put te komen. Enkel op die manier heb je het zuiverste water, het water wordt immers gefilterd door de grondlagen. In dit geval zou het water dat op uw grond valt pas na passage van ongeveer 14 + 8 meter = 22 meter grond in die put mogen komen. Hou er dan ook nog rekening mee dat het water in de put niet enkel uit de omgeving van jouw huis komt maar uit de gehele omgeving rondom de put of zelfs van honderden meter verder.

Dus, als dat putwater vervuild is dan is er iets mis met die put of met het gebruik ervan, een eventueel lekkende rioolbuis in de omgeving kan (mag) daar normaal geen invloed op hebben.

Ik vind in alle eerlijkheid het idee dat vervuild water dat 10-12 meter door grond heeft moeten "sijpelen" en zich worstelen, dat daar dan nog "vuil" (zichtbaar) zou inzitten, ook wel grappig. Tenzij de drollen in zijn put komen bovendrijven, zou ik nog niet panikeren over afvoerleidingen die al dan niet gebroken zijn. 

Kijk, de buurman heeft het er wat moeilijk mee dat er nieuwe mensen zijn komen wonen. Als straks er storing is op zijn analoge TV zender, zal het aan uw WiFi liggen. Als een van de knopkes op zijn vaste telefoon niet meer gaat, dan zal het zijn omdat ge met uw wagen te veel trillingen veroorzaakt, ... etc etc... 

Mikailz zei:
... Hij beweerde dat men tot kort nog van dronk.. 

Dat is het probleem ... er heeft altijd al iets in het water gezeten dat niet zo goed was voor het

"gezichtsniveau " ... nu na jaren krijgt hij er zelf last van ...

Neen ernstig ... ik heb het idee dat hij dit ook mogelijks bij de vorige eigenaars probeerde maar dat hij daar op een spreekwoordelijke muur botste  ...

Wie tegen mij zegt van  "vroeger dronken we daarvan"  die krijgt steevast op zijn brood dat men vroeger iemand van 60 jaar een oude mens vond en dat de gemiddelde levensverwachting elk jaar stijgt ...

k.b.

Dat gedoe rammelt langs alle kanten.

Je buurman kan heel veel beweren.... hij kan zelfs zeggen dat de zon rond de aarde draait. Maar als puntje bij paaltje komt zal hij moeten BEWIJZEN dat :

- de geboorde put inderdaad vervuilt is

- de vervuiling door jouw wordt veroorzaakt.

En dat ze er vroeger van dronken zal hij ook toch effe moeten bewijzen .

Trouwens ....  1000 liter per dag om de WC door te spoelen ...

Een gemiddelde WC verbruikt vandaag 6a 7 liter / spoeling ... ik kan mij dan ook niet van de indruk ontdoen dat hij niet alleen helderziend is maar ook een zeer gezonde transit heeft ...

k.b.

Dankje voor de gezonde reacties :)

1m³ is overdreven van mijn tewege, 't zal eerder 600L zijn, hij gebruikt het om in z'n regenput te dumpen.
Ze gebruiken het water voor tuin, wasmachine, wc(s)... blijft alsnog hoog grondwaterverbruik
Schets situatie:
https://drive.google.com/open?id=1eJxoYJ3dBry_puz08Il7oW_XXWkrWmjmlQ

'k Ben nu bezig met het verzamelputje op te kuisen zodat ik een mortelspecie + waterkerend additief kan op toepassen.

Foto 1 
1. verzamelput van buitenuit, loopt nog door; onder de dal naar rechts, verzamelleiding gaat dan rechtdoor weer richting oprit (kasseien zijn heel klein beetje zichtbaar)
https://drive.google.com/open?id=13jkOSPOkXL4W2pnJoNMy6CJO6DcjD4i4rg

Foto 2
1. foto in put van links naar rechts getrokken, licht is een petfles met gloeilamp in
2. verzamelleiding links die naar rioolputje straat loopt.
https://drive.google.com/open?id=1y6FE9L0BnTG5udMnMum7JL5vK5RhQr8IYQ

Foto 3
1. is vanbovenaf getrokken in de opening (dus zichtbaar met natuurlijk daglicht)
2. de bodem is zwart voor alle duidlijkheid
3. rechtse afvoer is keuken+douche
4. linkse afvoer is wasmachine
https://drive.google.com/open?id=1130n9fmnUbUad_yEBxwSVNPbhbLFrY3nfw

Mijns inziens kan het wat oplapwerk gebruiken, maar zo erg is het niet m.i.

Vandaag ook gepasseerd bij de apotheker, die onderzoeken op chemicaliën voor €50, vind het wel net teveel om dit zelf te betalen. Ik wil aantonen dat het geen vuil water van riolering is, maar vuil water omdat hij nu eenmaal met een oudere put zit, en hij er relatief veel water uitneemt dagdagelijks.

Betreffende legaliteit van grondwaterwinning:
https://www.vmm.be/water/grondwater/gebruik

'k Weet niet of hij ook in orde zal zijn met deze zaken gezien dit 1 zijn eigen huis niet is, en 2 dit van de staren stillekes is.

Dit speelt zich af in de Vlaamse Ardennen, ik woon in een huis dat familie was van hem, iedereen kende elkaar dus. Ik als Gentenaar ben daar nu een allochtoon in hun ogen :) dat voel je wel, zeker bij die buur.

Ik wil gewoon niet in de kosten/problemen komen omdat ik er mij nu niets van zou aantrekken, vandaar mijn kreet voor advies... 'k ben benieuwd wat de endoscopie zal zeggen! Ik hou het alleszins up-to-date.

Ik ga zoveel mogelijk fotograferen, ook al is dit geen legitiem bewijs.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan