• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verzakking binnenvloeren

Lid geworden
1 feb 2012
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zoals tegenwoordig gebruikelijk is werd onze chapevloer op een 10cm dikke PUR laag gegoten.

Op de chape werd er als afwerking ceramiek tegels geplaatst.

Tussen onderkant plint en bovenkant vloertegel werd een siliconenvoeg aangebracht.

3 Maanden na de voorlopige oplevering bemerken we nu dat de vloer in de living 8mm verzakt is en dat deze siliconenvoeg gewoon doorgescheurd is. Prijs u dus gelukkig indien de verzakking "slechts" een paar mm bedraagt... Trouwens volgens de aannemer zou deze verzakking geheel normaal te noemen zijn. Ik geeft hem afspraak over een aantal maanden bij de definitieve oplevering. Benieuwd hoe het verder evolueert...
 
Lid geworden
6 mei 2011
Berichten
390
Waarderingsscore
1
Punten
0
U aannemer heeft wellicht 10cm in 1 keer gespoten, wat natuurlijk niet kan. Hierdoor onstaan u problemen van verzakking. Hij had het in 2 keer moeten doen.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
main;1975288 wrote:
Zoals tegenwoordig gebruikelijk is werd onze chapevloer op een 10cm dikke PUR laag gegoten.

Op de chape werd er als afwerking ceramiek tegels geplaatst.

Tussen onderkant plint en bovenkant vloertegel werd een siliconenvoeg aangebracht.

3 Maanden na de voorlopige oplevering bemerken we nu dat de vloer in de living 8mm verzakt is en dat deze siliconenvoeg gewoon doorgescheurd is. Prijs u dus gelukkig indien de verzakking "slechts" een paar mm bedraagt... Trouwens volgens de aannemer zou deze verzakking geheel normaal te noemen zijn. Ik geeft hem afspraak over een aantal maanden bij de definitieve oplevering. Benieuwd hoe het verder evolueert...



Doe alvast wat opzoekwerk ... ( toleraties etc ...) dat wordt gewoon hard tegen bikkelhard.

... de uitspraak dat dergelijke verzakking "geheel normaal te noemen is" laat waarschijnlijk al een tipje van de sluier zien ...



succes ,



k.b.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Een scheurtje tussen de tegelvloer en de plinten is normaal.

Gewoonlijk is dat iets van 1 tot 2mm : loszittend voegsel eruit en vastzittend voegsel bijvullen.

Een scheurtje van 8mm is niet normaal. Dan zou de vloer ter hoogte van de dorpels van de buitendeuren en de poort van de garage dus ook 8mm gezakt zijn .. idem voor de keuken en de trappen. En ja, dergelijke verzakkingen heb ik al gezien. Plinten eraf en herplaatsen is de beste oplossing.



Siliconen zijn idd elastisch : zit tussen 20 en 25%.

Daarbij heb je nog de traditie dat er een afwasmiddel - dreft, om geen naam te noemen - zeer populair is om een voeg glad te strijken. In een afwasmiddel zitten er gemiddeld 15 soorten afbijtmiddelen - in een gladmiddel van een fabrikant van siliconen zitten er hoogstens 3 tot 5. Sommige siliconen mag je alleen droog afstrijken omdat ze geen detergenten verdragen.

Dan heb je nog de 2 kontakt formule. Een silicone mag maar aan 2 randen hechten.

jp
 
Lid geworden
6 feb 2011
Berichten
839
Waarderingsscore
0
Punten
0
hier ook gespoten pur 12 cm (in 2x gedaan onder ideale omstandigheden en zo goed als perfecte stofvrije ondergrond - zelfs een dweil erdoor getrokken).



Na anderhalf jaar hebben wij een verzakking tussen de 1 à 2 mm. Hopelijk wordt dit niet veel meer. Aan de dorpels is alles nog OK, enkel in een hoek van de living is het 2 mm het verschil, daar zijn alle siliconevoegen gebarsten en moeten ze er terug uit.



Ik heb eigenlijk maar 1 goede raad voor mensen met gespoten pur, wacht met het siliconen van de plinten ongeveer 1 à 2 jaar tot alles gezet is en dan heb je die probs van gescheurde voegen niet. Het kost behoorlijk wat om dit overal te laten doen, dus extra jammer om na een dik jaar te moeten overdoen.



Ik volg vloerder JP ook, ik verdenk onze vloerder er van op vuile tegels te hebben gewerkt met silicone en indd dreftsopjes te gebruiken. Waarom? Afstand tussen tegel en plint is nog altijd exact hetzelfde op bepaalde plaatsen (vooral de bovenverdieping) en toch komt de silicone los van ofwel tegel ofwel plint.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Het is natuurlijk een "oplossing" om de plinten te herplaatsen ...

en mogelijks is het dan best leefbaar ...



Doch laten SOD firma's geen kans voorbij gaan om een "meerprijs" te claimen ...

Het lijkt mij dan ook niet meer dan normaal dat deze bouwheer geen genoegen kan nemen met deze "isolatiewerken" ...



Het lijkt mij immers "logisch" dat voor deze onkundige plaatsing niet moet betaald worden ... meer nog ... ik zou me proberen indekken voor mogelijke "gevolgschade" ( bvb tegels die gaan barsten , loskomen omdat de vloer niet mooi overal gelijkmatig zakt ...)



Tevens wil ik nog wel eens zien wie iets zinnigs kan zeggen over de "isolatiewaarde" van het geleverde werk ?



k.b.
 
Lid geworden
6 nov 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dit probleem komt niet exclusief voor bij gespoten PUR. Hier heb ik XPS isolatieplaten gelegd en de meeste van mijn voegen zijn ook gescheurd.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Bedankt Thomas! Dat was precies de vraag die bij me opkwam toen ik dit topic aan het lezen was.



Zijn er isolatieproducten waarbij dit niet gebeurt?
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Even technisch ter zijde ...



Ik heb dit altijd een "tricky" methode gevonden ... dergelijke materialen gebruiken die je gewoon nog gaat bedekken met een chapelaag van bvb 6 cm ... en dan een groot formaat tegel erop ...



In onze nieuwbouw zit de isolatie dan ook onder de 15 cm dikke vloerplaat ( eurofloor platen) ...



k.b.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
ThomasZE;1977417 wrote:
Dit probleem komt niet exclusief voor bij gespoten PUR. Hier heb ik XPS isolatieplaten gelegd en de meeste van mijn voegen zijn ook gescheurd.



In mijn beleving is gescheurd wat anders dan verzakt. Verzakt is, denk ik, dat de gespoten PUR na een bepaalde periode iets krimpt. Heel heel vroeger konden EPS en XPS platen ook iets krimpen. Dit fenomeen is echt verleden tijd.



Is er nergens een norm beschreven. Als je ziet wat voor een eisen er worden gesteld aan isolatie platen dan kan ik me niet voorstellen dat er voor gespoten PUR niet zoiets bestaat.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
@K.B.: Dat kan ik principieel met je eens zijn. Ik heb daar ook een beetje vreemd gevoel bij, maar wijt dat dan maar aan mijn onkunde.



Ik ben blij om te lezen dat het met XPS in feite niet voor moet kunnen komen.
 
Lid geworden
6 feb 2011
Berichten
839
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even de knuppel in het hoenderhok gooien ...



wie zegt dat de pur krimpt of zakt???



Concreet:

Benenden 13 cm pur en 8 cm chape met wapeningsnet in, boven 9 cm met 8 cm chape en net in.



Benenden scheuren de voegen meer dan boven.

In het achterhoofd houden dat de vv beneden veel meer heeft gewerkt afgelopen winter.



Na het plaatsen van de chape zat er een kleine 30 dagen tussen tegen dat men kwam de vloer plaatsen.



Ik weet nog zeer goed dat de chapper mij meldde dat de chape wat kan gaan trekken (omhoog komen) aan de randen, maar dat dit na de volledige uitdroging weg is.

Maar wie zegt dat dit effect niet pas later volledig weg en het misschien wel een krimp van de chape is?



Kheb er geen idee van, maar onze chappers hebben dit indertijd zeer duidelijk vermeld.



enfin als het blijft zoals het nu is kan ik ermee leven (mits opnieuw te siliconen overal ...)
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Ik dacht dat schelpen meer zijn voor kruipruimte-isolatie?
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
main;1975288 wrote:
Zoals tegenwoordig gebruikelijk is werd onze chapevloer op een 10cm dikke PUR laag gegoten.

Op de chape werd er als afwerking ceramiek tegels geplaatst.

Tussen onderkant plint en bovenkant vloertegel werd een siliconenvoeg aangebracht.

3 Maanden na de voorlopige oplevering bemerken we nu dat de vloer in de living 8mm verzakt is en dat deze siliconenvoeg gewoon doorgescheurd is. Prijs u dus gelukkig indien de verzakking "slechts" een paar mm bedraagt... Trouwens volgens de aannemer zou deze verzakking geheel normaal te noemen zijn. Ik geeft hem afspraak over een aantal maanden bij de definitieve oplevering. Benieuwd hoe het verder evolueert...



Kan je daar eens een foto van plaatsen waar je die 8mm meet? En ook een foto van aan uw dorpels?



1-2mm heb ik al gezien. Maar 8mm is de eerste keer dat ik dit hoor.



PUR hoort inderdaad in lagen van 4cm gespoten te worden. Soms is die 4cm rekbaar en wordt 10cm inderdaad in 2 lagen gespoten. Maar zelfs als ze dit er in 1 keer in kwakken, dan lijkt 8mm me zeer veel. Je kan dan holtes hebben in de PUR, maar er ligt nog een dikke laag chape bovenop die ook heel veel opvangt.



En chape heeft ook lichte krimp en kan soms zelfs zeer licht "schotelen". Hoewel dit met uitzetvoegen enz enz in principe niet voorkomt.



Er staan hier al enkele topics op het forum hoe je die voegen tussen vloer en plint best aanpakt. Onmiddellijk doen en verwachten dat je het moet herdoen of langer wachten, enz enz. Zoek even.



Maar ik wil dus toch graag foto's zien van dit geval van 8mm.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
en een antwoord op mijn vraag in het andere topic.



is dit effectief 8mm gezakt aan de plinten?



OF



initiële afstand plint/vloer + zakking = 8mm
 

Mongo

Lid
Lid geworden
20 feb 2008
Berichten
506
Waarderingsscore
0
Punten
16
aartwessels;1977536 wrote:
Ik dacht dat schelpen meer zijn voor kruipruimte-isolatie?



Onze architect gebruikt dat veel als ecologisch alternatief voor PUR en soorten. Het heeft wel wat voordelen als je veel ruimte voor vloeropbouw hebt.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
jocca;1977528 wrote:
Ik weet nog zeer goed dat de chapper mij meldde dat de chape wat kan gaan trekken (omhoog komen) aan de randen, maar dat dit na de volledige uitdroging weg is.

Maar wie zegt dat dit effect niet pas later volledig weg en het misschien wel een krimp van de chape is?

Kheb er geen idee van, maar onze chappers hebben dit indertijd zeer duidelijk vermeld.
Een chape droogt door de verdamping van het water; eerst de bovenste laag en dan de lagen eronder. In een eerste fase krimpt de bovenste laag en schotelt de chape; als je in die fase de tegels plaatst, dan vraag je om spleten tussen de vloer en de plinten. Om die reden is de richtlijn : minstens 28 dagen wachten voor de vertraagde opstart van de vvw of het betegelen. De krimp duurt idd langer, afhankelijk van o.a. de dikte van de chape (de verdamping duurt dan langer), vandaar die kleine spleetjes.

Nu zou én netwapening én kunstvezels die initiële krimp met schoteling sterk beperken, maar dat is niet wetenschappelijk onderzocht, voor zover ik weet.

Dan heb je nog de krullen aan de omtrekranden : soms is dat opvallend, soms zeer beperkt of gewoon geen. Dat is een heel smal strookje van ong 1cm en wordt verwijderd bij de voorbereidende werken voor het betegelen.

jp
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan