Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Verwijderen betondeksel septische put

• Tags septische put
  • Margu

Nieuw Lid
    Lid geworden
    25 okt 2024
    Waarderingsscore
    16
    Punten
    8
    Hallo iedereen,

Sinds september wonen wij in onze huidige woning. Met het droge weer hadden wij heel veel last van vliegjes buiten de septische put (welke in de woning zit 😅). Daarom zouden wij al willen beginnen met deze leeg te laten maken.
    Echter bij het proberen openen zijn enkele bouten beginnen doordraaien. Ze zijn nog wel stroef en vast, maar draaien dus niet meer omhoog.

Iemand de gouden tip om deze er toch uit te kunnen halen?
    Ik zou ze liefst zo heel mogelijk er uit willen halen, zodat we de handvaten er in kunnen draaien (al is het maar een stukje)
    Ik dacht zelf met een kleine boor een gaatje te maken en dan met een (linksdraaiende) schroef er in te gaan. Dan kan ik trekken en linksdraaien zonder dat die er uit zou gaan. Maar dat vind ik dus niet.

Bijlagen

• IMG_3701.jpeg
      IMG_3701.jpeg
      230 KB · Weergaven: 34
    • IMG_3702.jpeg
      IMG_3702.jpeg
      276,2 KB · Weergaven: 33
    Ne kwalitatieve hex sleutel gebruiken (Wera, Wiha,...) dat maakt soms een enorm verschil.
    Ne goedkope is heel snel afgerond en draait dus ook heel snel door in die bout.

Ne kwalitatieve hex sleutel gebruiken (Wera, Wiha,...) dat maakt soms een enorm verschil.
    Ne goedkope is heel snel afgerond en draait dus ook heel snel door in die bout.
    ik bedoel de bout die doordraait, niet de hex sleutel
    dus in de schroefdraad

Als de bout doordraait is de draad kapot. Je kun met een telefoontang hem er proberen uit te halen, anders zal het boren worden.

Wordt de put nog gebruikt? Indien ja zie ik het nut niet om deze leeg te maken om vliegjes te voorkomen. Hoe zouden de vliegjes trouwens uit de put geraken door dat deksel? Dat neemt natuurlijk niet weg dat dat deksel ooit eens open moet.

Je bouten zijn niet alleen verlseten maar het grootste probleem is dat er voegsel tussen kaderment en tegeldeksel is geraakt.
    Boor die bouten uit en steek er dan die T bouten in .
    En probeer het deksel te verwijderen.
    Gaat waarschijnlijk niet lukken en je zal dus dan het volledig kader moeten losbikken.
    Krijg je het deksel wel los zonder breekwerk, dan smeer je bij herplaatsing het kader in met een dot groene zeep of machinevet. Plaats deksel terug .
    Tip VOOR je het deksel verwijdert markeer je op het deksel en op de kader met een streep. Deksel moet in exact dezelfde positie teruge gelegd worden want bij het tegelen zet dat zich een paar mm. Legpatroon kan helpen maar niet altijd.

En zoals @Tom DV al zegt : die vliegjes komen niet uit je put als die luchtdicht is afgesloten

Bedankt voor de tips.
    Heb ik niet het risico met uitboren dat ook de schroefdraad van de put mee komt?
    Enig tips voor het uitboren zelf? Zo klein mogelijk beginnen of ineens breder.

Ivm luchtdichtheid moet ik idd eens op onderzoek gaan. Denk eerder dat het langs het toilet komt, welke recht boven de put zit.

Echter wil ik deze zoizo laten leegmaken om te kunnen zien wat er allemaal in uit komt. Als ik mijn lavabo in de keuken gebruik, hoor ik water in de put lopen lijkt het.
    Alsook is deze al lange tijd niet leeggemaakt lijkt mij.

Een septische put die werkt leegmaken is mijn inziens niet zo zinvol.. Als je nu water hoort lopen ga je nadien, als hij leeg is, vermoedelijk ook nog water horen lopen.

Als de vliegjes langs het toilet komen, dan is er msshn een opening tussen de buis en de aansluiting op de septische put? Want in het toilet zit je natuurlijk met een sifon (waterslot) toch? Ook hier gaat leegmaken denk ik niet veel doen.

Akkoord, ooit ga je die msshn wel moeten leegmaken, maar ik zou dat niet "zo maar" doen.

Een septische put die werkt leegmaken is mijn inziens niet zo zinvol.. Als je nu water hoort lopen ga je nadien, als hij leeg is, vermoedelijk ook nog water horen lopen.

Als de vliegjes langs het toilet komen, dan is er msshn een opening tussen de buis en de aansluiting op de septische put? Want in het toilet zit je natuurlijk met een sifon (waterslot) toch? Ook hier gaat leegmaken denk ik niet veel doen.

Akkoord, ooit ga je die msshn wel moeten leegmaken, maar ik zou dat niet "zo maar" doen.
    Nog wat ontbrekende info misschien.
    Wij gaan verbouwen en de vloeren open leggen. Als het wilt zeggen dat de lavabo in de septische put uitkomt is dit in mijns inziens al een fout. Zo komen er zepen en vetten in die er niet in zouden mogen komen.
    Ik zou het graag al willen weten of dit effectief zo is vooraleer ik de vloer open breek.
    Dus de septische put open maken is inderdaad het eerste wat moet gebeuren.

Het leegmaken kan ik inderdaad achter staan om dit pas te doen eenmaal ik deze had open gekregen en de werking had gecontroleerd. Aan de andere kant zou ik de septische put ook gewoon willen controleren op de staat. Is deze nog fatsoenlijk om te laten steken of niet. Ik hoopte dus het leegmaak bedrijf het deksel zou open krijgen. In mijn reacties hierboven leek de keuze inderdaad enkel door de vliegjes te zijn. Dat had ik verkeerd verwoord besef ik nu. Het was wel een extra reden in mijn hoofd, maar zie in dat het andersom moet zijn. Eerst vliegjes ‘wegwerken’ daarna kijken voor leeg te maken.

Dan komen we ook bij een ander punt uit waar ik nog een andere thread voor moet maken. Namelijk het verplaatsen of niet van de septische put?
    Momenteel steekt deze in een tussenkamer (wat heel vroeger de buitengevel was). In de toekomst zal dit meer open zijn en de verbinding tussen keuken en achterbouw zijn. Maarja, kosten en baten 😅

Dat is idd een heel ander verhaal :)

Let wel, in sommige gebieden ("collectief te optimaliseren buitengebied") moet alles in de septische put terecht komen voor het in de riolering (gracht) komt. Om die reden hebben wij hier twee septische putten gestoken.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan