Verwijderen begroeiing op (deels) af te voeren grond

• Tags grond grondwerken onkruid planten tuin tuinaanleg verharding
  • Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
    Lid geworden
    13 okt 2011
    Waarderingsscore
    407
    Punten
    83
    Onze buren gaan in de komende maanden werk maken van hun tuin, en ze vroegen of we mee wilden doen.

Eerste stap zou zijn de overgebleven grond te gebruiken om te nivelleren en de overschot af te voeren. We hebben 1 berg kleigrond, 1 berg met vooral zavel en 2 bergen met zwarte grond. Vooral op die 2 staat veel groen. De tuinaannemer die de buren gaan gebruiken, stelde voor om eerst de planten op de heuvels te verwijderen met Round-Up (oid). Hij heeft een fytolicentie.

Nu snap ik de noodzaak om het groen te verwijderen om zicht te krijgen op hoeveel grond er juist is. Maar ik vroeg me af of dit niet 'liever' kan dan met producten waarvan we weten dat ze niet gezond zijn? Of maakt het weinig uit, gezien de grond toch (deels) verwijderd zal worden?

Alvast bedankt voor tips/visies :)

Goede grond ga je spuiten en dan afvoeren ?
    Snap ik niet.
    Die zavel en kleigrond ga je gebruiken voor niveleren en op hoogte te brengen ?

Reken eerst uit aan de hand van een hoogtemeting ( rasters uitzetten ) hoeveel grond je nodig ga hebben.
    bereken hoeveel grond er aanwezig is.
    De zavel kan je gebruiken als onderlaag in fundering voor terras en oprit (als je voldoende hoogte hebt dat moet aangevuld worden zie functie betonpuin.
    Kleigrond is lastiger om mee te verwerken maar wel intressant voor te mengen met zandgrond.
    Kleigrond is qua voedingswater beter dan zandgrond maar minder dan leem gronden.

Meng de kleigrond met de zavel en gebruik deze als onderlaag bij ophogen. Voeg ineens compost toe om de kleigrond luchtiger te maken, kan ook met de zandgrond.

Roundup gebruik is vanaf september 2025 TOTAAL VERBODEN zowel voor particulieren als voor professionelen

Bedankt Luk!

Goede grond ga je spuiten en dan afvoeren ?
    We gaan wellicht teveel grond hebben en niet alles kunnen gebruiken. Maar met de begroeiing is het moeilijk om te zien hoeveel grond het juist is ...
    Snap ik niet.
    Die zavel en kleigrond ga je gebruiken voor niveleren en op hoogte te brengen ?
    Afhankelijk van hoeveel we nodig hebben. De kleigrond zou de eerste zijn die we afvoeren
    Reken eerst uit aan de hand van een hoogtemeting ( rasters uitzetten ) hoeveel grond je nodig ga hebben.
    bereken hoeveel grond er aanwezig is.
    Daarvoor moet de begroeiing dus van die heuvels :)
    De zavel kan je gebruiken als onderlaag in fundering voor terras en oprit (als je voldoende hoogte hebt dat moet aangevuld worden zie functie betonpuin.
    Kleigrond is lastiger om mee te verwerken maar wel intressant voor te mengen met zandgrond.
    Kleigrond is qua voedingswater beter dan zandgrond maar minder dan leem gronden.
    We zitten op een kleigrond, dus zelfs als we deze afvoeren is er voldoende klei :)
    Afhankelijk van de kostprijs gaan we ook drainage (inclusief grondverbetering) danwel enkel grondverbetering voorzien. Jammer natuurlijk dat de drainage ook in de zomer (een beetje) vocht zal afvoeren. Maar in de winter is het echt wel noodzakelijk dat er gedraineerd wordt (gezien het water gewoon in de tuin blijft staan)
    Meng de kleigrond met de zavel en gebruik deze als onderlaag bij ophogen. Voeg ineens compost toe om de kleigrond luchtiger te maken, kan ook met de zandgrond.
    Dat is inderdaad het plan
    Roundup gebruik is vanaf september 2025 TOTAAL VERBODEN zowel voor particulieren als voor professionelen
    Ben niet zeker of het Roundup is of iets anders. Maar alleszins iets waarvoor een licentie nodig is.
    Hij zou, afhankelijk van het weer, ook binnen 1 of 2 weken komen spuiten. Maar ik hoor (heel graag!) wat alternatieven zijn om de begroeiing snel en efficient te verwijderen (een maaier is niet te doen - je kan niet stabiel op die heuvels staan :( )

En wat met een onkruidbrander of gewoon een roofingbrander? Met eventueel 2 keer er over net na een regenbui ligt dat onkruid snel plat hoor.
    En wat er over blijft is gratis compost.

kraan met zeef bak. Bovenlaag afgraven en uitschudden. Groen op een hoop, rest op de berg
    lijkt me moeilijk(er) zelf uit te voeren?

En wat met een onkruidbrander of gewoon een roofingbrander? Met eventueel 2 keer er over net na een regenbui ligt dat onkruid snel plat hoor.
    geeft dat geen groot risico op brand, zeker gezien de toch wel grote oppervlakte? (moet zeggen dat ik niet precies weet hoe die dingen werken :) )
    (na een regenbui moet de timing juist zitten :) )

Vond zelf ook met heet water/stoom, maar die machines zijn nogal duur en moeilijk te pakken te krijgen als particulier (heb ik de indruk) :/

Zijn die bergen begaanbaar? Alles gewoon zo kort mogelijk afdoen met een kantenmaaier/grastrimmer/bosmaaier?

De grond is toch vergeven van onkruidzaadjes (=zaadbank) dus de wortels die achterblijven gaan het niet per se erger maken.. Een deel zal vergaan en voor natuurlijke voeding zorgen.

Nog beter is hoe mijn buren het opgelost hebben: daar hebben hun ijverige ouders (op bezoek vanuit het buitenland) het onkruid op hun berg teelaarde manueel gewied (mogelijks onder lichte druk ten gevolge van de aanblik van mijn aanpalend donkergroen grasveld waar ik me dit voorjaar mee bezig gehouden heb 😎 )

geeft dat geen groot risico op brand, zeker gezien de toch wel grote oppervlakte? (moet zeggen dat ik niet precies weet hoe die dingen werken :) )

Vond zelf ook met heet water/stoom, maar die machines zijn nogal duur en moeilijk te pakken te krijgen als particulier (heb ik de indruk) :/
    Je moet die brander niet gaan gebruiken als alles zo droog is als de humor van Lukanar.
    En leg een tuinslang op druk klaar.

Je moet die planten ook niet tot op de grond af branden, als ze deftig wat warmte zien gaan ze al kapot.
    2 dagen later ligt elke groene plant dan plat op grond.
    Brander en gasfles kosten even veel als wat legale of illegale chemicalien, en je veroorzaakt niks aan grondvervuiling.

Zijn die bergen begaanbaar? Alles gewoon zo kort mogelijk afdoen met een kantenmaaier/grastrimmer/bosmaaier?
    De kinderen en de hond klimmen er graag op, maar echt begaanbaar zou ik het niet noemen :D Zeker niet voldoende om stabiel te staan met een maaier :(
    De grond is toch vergeven van onkruidzaadjes (=zaadbank) dus de wortels die achterblijven gaan het niet per se erger maken.. Een deel zal vergaan en voor natuurlijke voeding zorgen.

Nog beter is hoe mijn buren het opgelost hebben: daar hebben hun ijverige ouders (op bezoek vanuit het buitenland) het onkruid op hun berg teelaarde manueel gewied (mogelijks onder lichte druk ten gevolge van de aanblik van mijn aanpalend donkergroen grasveld waar ik me dit voorjaar mee bezig gehouden heb 😎 )
    Dat geluk heb ik niet, maar als de ouders van de buren er nog eens zijn, mag je ze altijd doorsturen :LOL:

Je moet die brander niet gaan gebruiken als alles zo droog is als de humor van Lukanar.
    En leg een tuinslang op druk klaar.

Je moet die planten ook niet tot op de grond af branden, als ze deftig wat warmte zien gaan ze al kapot.
    2 dagen later ligt elke groene plant dan plat op grond.
    Brander en gasfles kosten even veel als wat legale of illegale chemicalien, en je veroorzaakt niks aan grondvervuiling.

Mooi - even kijken of en waar ik zoiets kan huren (of kopen :) )
    Iets waar ik speciaal op moet letten bij die dingen?

Moa alle wa hemme kik na oan menne rekker hangen.
    Nie te moeilijk maken

Ge zit daar met nen hoop grond, klei, zavel, zwette.
    En die ga je met het schupke verzetten of wa?
    Peins begot dat er wel een 3 tons of meer kraan ga afkomen? Niet ?
    Als die daar bezig s met die hoopkes uit te spreiden en onder te werken ( diepspitten dus) dan is het heel simpel om effe met die kraanbak die groes afteschrappen als een appelsienschilleke en dan effe die groes mee onder te werken in je zavel en kleigrond als organische stof om de grond te verbeteren.

Jongens jongens jongens , straks moet ik het nog komen doen
    :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Moa alle wa hemme kik na oan menne rekker hangen.
    Nie te moeilijk maken

Ge zit daar met nen hoop grond, klei, zavel, zwette.
    En die ga je met het schupke verzetten of wa?
    Peins begot dat er wel een 3 tons of meer kraan ga afkomen? Niet ?
    Als die daar bezig s met die hoopkes uit te spreiden en onder te werken ( diepspitten dus) dan is het heel simpel om effe met die kraanbak die groes afteschrappen als een appelsienschilleke en dan effe die groes mee onder te werken in je zavel en kleigrond als organische stof om de grond te verbeteren.

Jongens jongens jongens , straks moet ik het nog komen doen
    :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Moeten we niet eerst weten hoeveel grond we hebben? En is dat niet moeilijk te bepalen als er begroeiing op staat?
    De tuinaannemer wilde alleszins eerst 't 'onkruid' weg om e.e.a. te kunnen inschatten ...

bwa die moet toch snel wat extra grond kunnen aanvoeren of afvoeren op basis van wat hij ontdekt tijdens de werken. Ok zijn offerte zal daar niet zo precies zijn en zeggen we schatten zo veel maar kunnen 50% fout zitten qua grond. Dit is de regieprijs van aanvoer/afvoer en we rekenen aan per echte consumptie.
    Zo stond het bij mij --> 5 containers dode grond afvoer geschat aan x€ --> in regie af te rekenen hoe veel juist
    4 containers teelaarde aanvoer aan x€ ...

hij zat er niet ver naast

Als ge er niet met een bosmaaierke op geraakt, dan toch ook niet met een gasbrander?

Ik zou gewoon uw kinderen er een dag overheen sturen. De onderste zones doe je met bosmaaier.
    Boven wat uittrekken eventueel om er niet met een machine op te moeten?

@Tomvdw
    Met die roofing brander moet ik op 2 meter van dat onkruid geraken, en met mijn armen, de brander en de lengte van de vlam is dat geen enkel probleem.

Nu denk ik dat TS een beetje overdrijft en nergens op wil dat er niet uit ziet als een golfterrein, of de Mont-Blanc ligt in den hof.

Voor de mierenneukers die per se tot op de kubieke millimeter willen weten hoeveel aarde op hun werf aanwezig is kan je met een app. zoals GLandMeasure , Earthwork enz. aan de slag, dan hoeft het kruid of onkruid geen barrière meer te vormen .

Haal een bage, zeil, doek.
    Sla dat over dien berg.
    Laat liggen voor een maandje of 3
    en onkruid is versmacht.

Mierenneuken om uit te rekenen op mm³ is niet nodig maar iets wat wel kan is effe de berg opmeten.
    Meet 2 aanliggende zijde en vermenigvuldig , dan heb je de oppervlakte.
    je kan meten met een meter of afpassen , mijn stap is nagenoeg 1 meter , na 13 stappen moet ik 1 stap bijtellen en dan heb ik 14 meter.
    Voor de hoogte te bepalen .
    Pak een papier en plooi dit netjes in een hoek van 45 °
    Hoe dit horizontaal voor je neus en zorg er voor dat je kijkt via die diagonaal van 45°
    Stap achteruit tot de top van de berg/boom/gebouw/cycloop in lijn ligt van de diagonaal.
    Tel het aantal stappen tot de berg + de helft van de zijde in het verlengde van je meting.
    Tel nog effe je eigen lengte bij op en dan heb je de hoogte van je berg/boom/gebouw/ reuzekegom

Vermenigvuldig dit met de oppervlakte en deel door 2 = aantal kuub

@Tomvdw
    Met die roofing brander moet ik op 2 meter van dat onkruid geraken, en met mijn armen, de brander en de lengte van de vlam is dat geen enkel probleem.

Nu denk ik dat TS een beetje overdrijft en nergens op wil dat er niet uit ziet als een golfterrein, of de Mont-Blanc ligt in den hof.

Zit wat in 't midden denk ik :)
    (En ben geen fan van golf :p )20250607_102655[1].jpg

De eerste berg (achter de trampoline) hebben we gisteren ontdaan van de distels. De 2de berg, rechts achter, moet nog gedaan worden. Gelukkig minder distels, dus zou moeten lukken met de bosmaaier (eens we een nieuwe hebben ^^)

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan