• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verwarmingsvraagstuk

Lid geworden
16 mrt 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo collega (ver)ouwers,

Zoals velen onder jullie (o.b.v. andere topics) vind ik het enorm moeilijk om de juiste technieken te kiezen voor de verwarming van onze nieuwbouwwoning.

Ik heb ondertussen een aantal offertes verzameld, maar raak behoorlijk moeilijk wegwijs in dit alles. Ik ben er ondertussen wel uit dat ik niet wil investeren in een geothermische warmtepomp wegens de te lange terugverdiendtijd, dus blijft de keuze tussen een L/W warmtepomp en een gasketel. We gaan sowieso PV-panelen leggen (~3000 WP i.f.v. de beperkte vrije ruimte). Verder staat het vast dat we vvw gaan leggen (met tackersysteem omdat we opteren voor gespoten PUR), zodat we alleszins de optie behouden om ooit over te schakelen naar een warmtepomp indien we nu zouden opteren voor een gasketel.

Ik worstel specifiek met volgende vraagstukken:
  1. Vereiste vermogen toestel: Uit onze warmteverliesberekening blijkt "totale vermogen te installeren (exclusief nachtverlaging)" = 13330 Watt. De ene stelt een L/W warmtepomp voor van Buderus WPL8 AR E, een andere de Buderus WPL11s AR T. Zelfde met een cv-ketel: de ene stelt de Buderus GB 192i-25kW voor,  de andere Buderus 192-30 iT40SW.  Ik lees vaak dat overdimensioneren te vermijden is.
  2.  Geluidsniveau warmtepomp: volgens de technische fiches zit het geluidsniveau van de buitenunits tot wel > 50 dB (i.g.v. 1m vrije ruimte). Het lijkt me hoogst onaangenaam indien je in de tuin loopt en de warmtepomp voor de "achtergrondmuziek" zorgt. Los van de meerinvestering is dit voor mij misschien nog het grooste minpunt van een warmtepomp.
  3. Merk: ik twijfel tussen volgende voorstellen (steeds inclusief vvw! en excl. sanitaire leidingen):

a. Offerte 1: Warmtepomp L/W Buderus WPL8 AR E: 21.300euro excl. btw; gasketel Buderus GB 192-25 kW met extra boiler van 160l: 16.000 euro excl. btw

b. Offerte 2: Warmtepomp L/W Viesmann Vitocal 200S 10 kW: 18.300 euro excl. btw; gasketel Viessmann Vitodens 100 - 26 kW met extra boiler: 12.100 euro excl. btw

c. Offerte 3: Warmtepomp L/W Nibe F2120NC-12: 22.000 euro excl. btw; gasketel Viesmann Vitodens 200W 2.6-26 kW met extra boiler: 16.000 euro excl. btw

Offerte 1 en 3 liggen in lijn, offerte 2 lijkt me laag, de vraag is natuurlijk wat je als installateur kan mis doen ...? 
De beste service na verkoop verwacht ik van de firma van offerte 1.
Alle inzichten zijn welkom
Mvg,

Joe

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Waarderingsscore
8
Punten
38
JoeVT zei:
verwarming van onze nieuwbouwwoning.

Ik worstel specifiek met volgende vraagstukken:
  1. Vereiste vermogen toestel: Uit onze warmteverliesberekening blijkt "totale vermogen te installeren (exclusief nachtverlaging)" = 13330 Watt. Ik lees vaak dat overdimensioneren te vermijden is...

Ik lees nieuwbouwwoning en 13,3 kW warmteverlies. Klopt dat laatste? Is er gigantisch veel glas of heb je een kasteeltje gebouwd?

Wie heeft deze berekening gemaakt en hoe is deze gemaakt?

En als laatste: "exclusief nachtverlaging"  --> in een goed geïsoleerde woning er geen sprake is van nachtverlaging. Of toch allesinds niet in de zin dat je op een nacht van bv. 21°C naar 16°C zou gaan om dan vervolgens 's morgens weer naar 21°C te stoken. Ik denk dat er ondertussen al veel mensen dit kunnen beamen. Ikzelf ook.

Lid geworden
16 mrt 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
De warmteverliesberekening werd gedaan door mijn EPB-verslaggever. Ik heb ze even geüpload...

De woning is niet bijzonder groot (~215 m² bewoonbaar, en een kelder en een zolder onder zadeldak). Er is niet speciaal veel glas (woning is landelijke stijl). Spouwmuurisolatie bestaat uit 12 cm PIR.

Bijlagen

• warmteverlies.pdf
    140,4 KB · Weergaven: 0

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.796
Punten
113
215m² + kelder + zolder is een wel degelijk een (heel) grote woning.

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Waarderingsscore
8
Punten
38
Er valt wel nog veel te winnen in het kader van luchtdichtheid. Je zit met 7,5 kW verlies via ventilatie terwijl via transmissie nog geen 6 kW. Als je zorgt dat je qua luchtdichtheid goed zit, zou je in theorie met minder vermogen kunnen 'stoken'.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.488
Punten
113
WP meer dan 50dB, ja omdat jij enkel kijkt naar lucht/water WP en dus niet overweegt om een grondboring te doen en een grond/water WP te plaatsen.

zo een lelijke bak in tuin zou ik ook niet moeten hebben! :-O

Lid geworden
16 mrt 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de antwoorden.

Voor de dimensionering van de WP of gasketel kan ik voorlopig niet anders dan voort gaan op de warmteverliesberekening. Ongetwijfeld een domme vraag, maar indien warmteverlies = 13 kW, dan lijkt me dat de WP of gasketel minstens deze 13 kW moet zijn, en dat ik er dus niet kom met de Buderus WPL8 AR (met 8 kW vermogen?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.488
Punten
113
warmteverlies is één zaak maar hoe kom je aan warm water? en hoeveel heb je er nodig?

regendouche of douche met 9 koppen? gezin van 3 of van 7 personen

bad + douche of ...

Lid geworden
23 okt 2015
Waarderingsscore
9
Punten
18
Je transmissieverlies van 6kW voor een alleenstaande woning kan kloppen.

Wat was je uitslag van je blowerdoortest? 6m3/hm2 is nogal aan de hoge kant. Plus de berekening neemt niet mee dat het niet constant 50Pa rond je woning is. Dat is 5 à 6 Beaufort. 

6m3/hm2 Moet iets van een +/-2kW geven.

580W Verlies voor de ventilatie kan kloppen.

Opwarmvermogen kan ook kloppen.

Een 10kW ketel is inderdaad niet voldoende om je woning bij -9C buiten warm te houden. Als je warmteverliesberekening 13kW zegt heb je een keltel van meer dan 13kW nodig.

Met een ketel van 13kW krijg je niet voldoende warm water om pakweg te douchen. Daar moet je eerder een +/-25kW voor hebben. Die zwaardere ketels kunnen constant aan de warm water vraag voorzien. Een ketel van 13kW kan dat niet.

Bij een ketel met een laag vermogen gebruik je een boiler of buffervat. Let op, dat kost je EPB punten. 

Een ketel met een hoog vermogen gaat pendelen als je daarmee de vloerverwarming gaat verwarmen die maar een fractie van het vermogen nodig heeft. Een ketel van pakweg 25kW gaat een ondergrens van zijn modulerend vermogen hebben van +/-12kW. Dus als het buiten -9C is dan gaat ie eens niet pendelen. Voor toch wel 5 dagen per jaar. De rest van de dagen gaat die wel pendelen omdat de buitentemperatuur hoger is en je dus minder vermogen nodig hebt om je huis warm te houden. Pendelen = ketel rapper kappot.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan