• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verwarmingssysteem: gas/warmtepomp/hybridesysteem?

Lid geworden
22 mei 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste allen,

Dit is mijn eerste vraag op het forum. Vergeef mij als mijn vragen al eerder aan bod kwamen, maar ik vond nog geen volledig antwoord op mijn vragen.

We staan voor de volgende situatie:
- woning van bouwjaar 1972 die we gefaseerd renoveren;
- dakisolatie van 24 cm, spouwisolatie van 4 cm, dubbel HR beglazing, kelderplafond zal dit najaar worden geïsoleerd
- deze zomer zal op gelijkvloers vloerverwarming worden voorzien (behalve in de reeds gerenoveerde badkamer), op de bovenverdieping zijn gietijzeren radiatoren aanwezig
- onze huidige verwarmingsinstallatie betreft een condensatieketel type ATAG Blauwe Engel II die nog zeer goed functioneert
- om deze installatie compatibel te maken met vloerverwarming zal een regelinstallatie nodig zijn (geschatte kost ca. 5500 euro incl. plaatsing)

Gelet op het relatief hoge bedrag voor de noodzakelijke regelinstallatie, en dat in combinatie met een reeds oudere (maar nog zeer performante) gasketel, vroegen we ons af of een warmtepomp een betere keuze zou zijn. Daarvoor wordt steeds verwezen naar:

1) een "goede isolatie": waarover spreken we dan? Zijn de ingrepen die wij reeds hebben voorzien en nog voorzien voldoende?
2) verwarmen op lage temperatuur: vloerverwarming = OK, maar radiatoren van de slaapkamers en open ruimte boven betreffen gietijzeren radiatoren. Is dit compatibel? Zelf kunnen we dit niet inschatten. Voor mij is een temperatuur van 17-18 graden voldoende, gelet dat het gaat over slaapkamers?

Voor de combinatie wordt ook wel verwezen naar een hybride systeem, maar dit lijkt op het eerste zicht een investering die dubbel opgaat.

Graag peil ik dus naar het advies van jullie als eventuele ervaringsdeskundigen.

Alvast bedankt!

Je zal een gedegen warmteverliesberekening moeten maken. Isolatiedikte is 1, maar de manier van aanbrengen, koudebruggen, luchtdichtheid, is ook belangrijk.

Die 5500€ komt verder van verschillende offertes ?

Jou radiatoren zijn voorzien op de oude situatie ? Dan zijn ze toen al meer dan wss een groter vermogen dan nodig. Met de aanpassing van de isolatieschil gaan ze nog meer oversized zijn. Dan kan je die ook op lagere temp gebruiken. Mijn radiatoren worden ook maar warm en nooit heet.
Ik heb wel aparte pompgroepen en evenwichtsfles. Zo kan je systeem ook makkelijkste inregelen.
Hoe diep kan je ketel moduleren ?

overschakelen op Wp kan wss wel.
Let natuurlijk ook op dat je ook SWW moet aanmaken. Heb je plaats voor een buffervat ?
Kan je huidige ketel blijven dienen voor enkel sww ? Die heeft normaal gezien een ingebouwde boiler voor sww. Wat is de staat daarvan ?

Mario, bedankt voor je reactie.

Wellicht kan er wel ruimte gevonden worden voor een buffervat in de kelder. De huidige ketel heeft inderdaad een ingebouwde boiler voor sanitair warm water. Maar hoe zou dit dan werken in combinatie met de warmtepomp?

Het modulerend bereik van de ketel: hier begrijp ik zelf weinig van. Maar van wat ik me heb laten vertellen over onze ketel is dit een type ketel die destijds ver vooruit was op zijn tijd. Meer info voor de "fans": https://floorp.nl/atag/verzot-op-de-blauwe-engel-II Alleszins is de volledige installatie in de bestaande toestand nog in goede staat.

Indien de intussen overgedimensioneerde radiatoren zouden kunnen werken op lage temperatuur, is het dan ook mogelijk de vloerverwarming en radiatoren te koppelen aan de bestaande ketel zonder aparte circuits te maken voor lage- en hoge temperatuur; en dus met andere woorden zonder apart regelysteem? (ik ben duidelijk geen expert, dus mogelijk zie ik iets over het hoofd)

Aanvullend misschien ook nog relevant voor de beslissing warmtepomp of niet:
- er worden in het najaar zonnepanelen geplaatst (10 stuks)
- we hebben een ventilatiesysteem C+

Is dit een IER?
want met die 4cm spouwisolatie haal je niet de U van 0,24
waar is je benovatiecoach?

Het is geen IER, net omdat het een te grote investering voor ons was om heel de gevel aan te pakken en we aanvankelijk niet vna plan waren om heel het verwaringssysteem te vervangen.
Een benovatiecoach hadden we officieel om de arm, maar na 1 bezoek hoorden we al niets meer. Dus veel zijn we daar niet mee geholpen geweest. Hier zit het anderzijds vol benovatiecoaches :)

Zeker geen hybride

Het is geen IER, net omdat het een te grote investering voor ons was om heel de gevel aan te pakken en we aanvankelijk niet vna plan waren om heel het verwaringssysteem te vervangen.
Een benovatiecoach hadden we officieel om de arm, maar na 1 bezoek hoorden we al niets meer. Dus veel zijn we daar niet mee geholpen geweest. Hier zit het anderzijds vol benovatiecoaches :)
Ik weet niet of er hier veel zitten, ik heb maar weet van ene :cool:
wat ik wel weet is dat het veel werk is en we niet betaald krijgen alvorens alle stappen (10) doorlopen zijn en de renovatie is uitgevoerd.
vraag een andere!

Hybride, niet doen, te ingewikkeld.

Radiators en vloerverwarming, hangt wat van je eisen af, zelf zou ik het doen als het "maar" slaapkamers zijn om op te warmen met radiators.

Zelf zou ik de gasketel houden. Na tijdje kan je zien hoeveel gas je nodig hebt en de beslissing maken, maar zolang het werkt, werkt het.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan