• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verwarmingsketel slaat aan terwijl thermostaat uit staat

Hugootje

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2013
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Beste forumleden,

 

Ik heb een probleem met mijn mazoutketel (Buderus Logano G115), deze slaat aan zelfs als mijn (Honeywell) thermostaat af staat. Bij momenten (dus niet altijd) slaat de ketel aan en begint hij te verwarmen tot 22,5 graden, nooit warmer. Deze nacht stond bijvoorbeeld de thermostaat in stand vorstvrij (5 graden), en toch was het 22 graden warm deze morgen.  Laatst had ik de thermostaat op 20 graden gezet, maar toch bleef hij bijverwarmen tot 22 graden. Andere dagen werkt hij wel naar behoren.

 

Heeft iemand dit probleem nog al gehad en is hier zelf iets aan te doen? Of moet ik een vakman inschakelen?

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
wat bedoel je met thermostaat ? 

Zoals ik het nu lees heb je het over een thermostatische kraan aan de radiator...
 

Hugootje

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2013
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb het over de thermostaat die de ketel aanstuurt (zie bijlage), dus niet de thermische kranen op de radiotor zelf
 

Bijlagen

  • 336407.jpg
    336407.jpg
    23,5 KB · Weergaven: 0

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
WAR gestuurd ?
 

Hugootje

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2013
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ben zelf geen expert, weert ook niet goed wat WAR gestuurd betekent. De ketel is van de jaren 90, dus veel high tech zit er niet op. Er zit ook geen boiler op de mazoutketel, dus daar heeft het ook niets mee te maken. De mazoutketel draait al 8 jaar zonder problemen en is in september nog nagekeken. 

 

Nog ter info, de kranen in de living staan altijd open. Dit zijn geen thermostatische kranen (nog oude bakelieten), de kamerthermostaat regelt dus alleen de temperatuur in de living
 
Lid geworden
20 mrt 2010
Berichten
1.292
Waarderingsscore
7
Punten
0
Maak eens foto vd schakelkast op de ketel aub ... 
 

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Berichten
1.320
Waarderingsscore
129
Punten
63
Thermostaat regelt enkel de pomp en ketel houd altijd ingestelde temperatuur aan?

Greetz Gert
 

11221

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
1.164
Waarderingsscore
3
Punten
38
thermostaat kapot en vervangen.
 
Lid geworden
20 mrt 2010
Berichten
1.292
Waarderingsscore
7
Punten
0
Voordat iedereen weer onzin begint te schrijven ... welke schakelkast staat erop de ketel ? Kan 3000 of 2000 regeling zijn van Buderus ... dit waren toen wel al meer dan gewone regelingen 
 

Hugootje

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2013
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Denk ook dat het aan thermostaat ligt, de ketel doet eigenlijk wel zijn werk. Alleen geeft hij warmte terwijl thermostaat op vorstvrij staat. Ik zal eens kijken of ik thermostaat kan resetten
 

Hugootje

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2013
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
hebben jullie hier iets aan? temperatuur staat nu wel uit omdat de ketel uitgeschakeld is. Normaal staat het water op 60 tal graden
 

Bijlagen

  • img_20190301_190822245.jpg
    img_20190301_190822245.jpg
    114,9 KB · Weergaven: 1

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Berichten
1.320
Waarderingsscore
129
Punten
63
keteltemperatuur wordt ingesteld op je ketel en je thermostaat stuurt dus waarschijnlijk de pomp... dus als je watertemperatuur in de ketel te laag zakt zal deze aanspringen om bij te warmen...

dat lijkt mij het en misschien wat natuurlijke convectie dat ervoor zorgt dat ondanks de pomp niet draait er toch water circuleert waardoor het toch opwarmt?

moeilijk te oordelen zonder de sitautie in zijn geheel te kunnen bekijken...

weet je waar je thermostaat is aangesloten?

 

Greetz Gert
 
Lid geworden
20 mrt 2010
Berichten
1.292
Waarderingsscore
7
Punten
0
Is een 2108 schakelkast ( of zijn voorganger ) , thermostaat is aangesloten op klem 18 - 19, maak deze eens los en kijk eens dat er gebeurd . Brug op 17-18 moet blijven zitten
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan