verwarmingscircuit opsplitsen en appart sturen

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Huidige situatie

Twee collectors, eentje voor boven, eentje voor beneden.

een gaswandketel

een thermostaat in de living

Probleem is dat de living 90% van de tijd verwarmd wordt door de kachel en dat het dus boven (ook badkamer) steeds fris blijft. Ideaal zou dus een systeem zijn met twee thermostaten, eentje boven en eentje beneden en die elk hun circuit kunnen aansturen.

Ik hoorde van iemand dat dit mogelijk wat met ofwel een driawegkraan of een systeem met twee relais , er komen dan twee thermostaten die dan elk een relais kunnen aansturen of die de driewegkraan kunnen aansturen.

Kent er iemand dit systeem ? en zo ja, meer info te vinden op ?

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
2
Punten
36
Volgens mij moet je dan eerder naar een systeem met 2 pompgroepen.

Beetje zoals combinatie VVW / radiatoren, waar er ook 2 pompgroepen zijn.

Wij hebben zo'n aparte regeling genomen, inderdaad om bovenstaande reden (later mss kachel in de living)

Maar de living profiteert ook optimaal van de zonnewarmte, dus zelfs zonder kachel is 't nu ook al een goede oplossing :mrgreen:

Werk je met radiatoren? (hetzelfde kan ook voor VVW zulle)

Dan kan je je thermostaat in een andere ruimte plaatsen dan de woonkamer (die ook verwarmd moet worden) en daarna zet je in de woonkamer gewoon thermostatische kranen op je radiatoren / vvw circuits.

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
je hebt geen 3-weg kraan nodig maar afsluitkranen. elk circuit zijn eigen afsluitkraan die gestuurd wordt door een thermostaat. Zo'n kraan heeft ook een terugmeldcontact waarmee je de ketel aan/uit kan zetten.

Op die manier heb je geen extra pompen nodig en gebruik je de pomp van de ketel.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
jandc wrote:
je hebt geen 3-weg kraan nodig maar afsluitkranen. elk circuit zijn eigen afsluitkraan die gestuurd wordt door een thermostaat. Zo'n kraan heeft ook een terugmeldcontact waarmee je de ketel aan/uit kan zetten.

Op die manier heb je geen extra pompen nodig en gebruik je de pomp van de ketel.

dat is idd wat ik gehoord heb, toevallig ergens info via website voor bepaalde producten etc.. ?

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
rombaft wrote:
jandc wrote:

dat is idd wat ik gehoord heb, toevallig ergens info via website voor bepaalde producten etc.. ?

goh, ik heb 3-weg kranen met een honnywell motor er op. Die motoren kan je even goed op een afsluitkraan zetten (zolang de afmetingen kloppen). Ik zou zeggen: ga es langs Desco en dergelijke.

Bovenaan