• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verwarming woning in renovatie

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
312
Waarderingsscore
25
Punten
28
Dag iedereen,

De woning die we momenteel renoveren heeft geen centrale verwarming.
Voorheen werd ze verwarmd met elektrische convectoren. In de living staat een pelletkachel.

De muren van het gelijkvloers zijn gestript en niet geïsoleerd (volle muur). De ramen zijn van hout met dubbel glas (worden binnenkort vervangen).

We gaan centrale verwarming plaatsen, maar deze zal pas geplaatst opgestart worden in maart-april.

Aangezien overal in de woning parket ligt, zouden we ze toch wel op één of andere manier willen verwarmen.
Verbouwen doen we enkel in het weekend, op weekdagen is er niemand aanwezig in de woning.

Zou het een goed idee zijn om de pelletkachel continue te laten branden met de thermostaat op bv 12°C?
Of zou het beter zijn om de convectoren terug te plaatsen en 's nachts te laten verwarmen?
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Sorry hoor maar met de kennis dat CV ketels verboden gaan worden (hybride verplichting), ook belgië van het gas af moet, de subsidies op warmtepompen omhoog gaan, is het niet heel slim om nu nog in een hoge temperatuur verwarmingssysteem te investeren.

Juist in een renovatie, waar je overal bij kan, is het aangewezen moment om te opteren voor lage temperatuur verwarming zodat je in de toekomst de flexibiliteit behoud om over te schakelen naar een warmtepomp.

Zeker met kale muren had ik goed nagedacht of isolatie + wandverwarming een betere oplossing is. Verder vloerverwarming toepassen waar mogelijk. Hoe groter oppervlak met lage temperatuurverwarming hoe lager de temperatuur die nodig is om te verwarmen, hoe zuiniger de warmtepomp.
 

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
312
Waarderingsscore
25
Punten
28
Dag Marc,

We investeren ook helemaal niet in een hoge temperatuur systeem. Waar lees je dat? :)

De vraag gaat over het verwarmen van de woning tijdens de renovatie, wanneer er nog geen CV is. Met de pelletkachel (rekening houdende met het feit dat er op weekdagen niemand aanwezig is), of met de elektrische convectoren die er al hingen.
Dit om de woning (en vooral het parket) te bescherming tegen vorst.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Pelletkachel die 5 dagen kan doorgaan kost meer dan convector
maar verbruik zal omgekeerd zijn
dus even tellen wat meest voordelige is
 

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
312
Waarderingsscore
25
Punten
28
Bedankt Stefan!
De pelletkachel (recent onderhouden) staat al in de woning, deze kunnen we dus nog gebruiken. Er ligt ook nog een halve pallet pellets.

Is het voldoende veilig om een palletkachel onbeheerd te laten branden?
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
We investeren ook helemaal niet in een hoge temperatuur systeem. Waar lees je dat? :)

We gaan centrale verwarming plaatsen, maar deze zal pas geplaatst opgestart worden in maart-april.
Mijn interpretatie van een CV is radiatoren/convectoren gevoed door een verwarmingssysteem met 60 graden toevoertemperatuur.
 

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
312
Waarderingsscore
25
Punten
28
Nee hoor, CV is tegenwoordig veelal al op lage temperatuur :)

De hybride warmtepomp staat sowieso op de planning, net als isolatie en een D-systeem.
Het enige dat we niet kunnen leggen is VVW, omdat we de parket niet uitbreken.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Nee hoor, CV is tegenwoordig veelal al op lage temperatuur :)

De hybride warmtepomp staat sowieso op de planning, net als isolatie en een D-systeem.
Het enige dat we niet kunnen leggen is VVW, omdat we de parket niet uitbreken.
Daarom heb ik in mijn situatie wandverwarming toegepast. Dankzij die wandverwarming is mijn jaren 30 tussenwoning warm te krijgen met alleen een warmtepomp met een maximale toevoertemp van 30 graden.
Ik geef het ter overweging mee want alleen op een warmtepomp draaien scheelt de kosten van een aardgasaansluiting en een hybride ketel is duurder dan een warmtepomp alleen. Als je toch binnenmuren zou moeten isoleren is het eenvoudig te combineren.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Sorry hoor maar met de kennis dat CV ketels verboden gaan worden (hybride verplichting), ook belgië van het gas af moet, de subsidies op warmtepompen omhoog gaan, is het niet heel slim om nu nog in een hoge temperatuur verwarmingssysteem te investeren.

Juist in een renovatie, waar je overal bij kan, is het aangewezen moment om te opteren voor lage temperatuur verwarming zodat je in de toekomst de flexibiliteit behoud om over te schakelen naar een warmtepomp.

Zeker met kale muren had ik goed nagedacht of isolatie + wandverwarming een betere oplossing is. Verder vloerverwarming toepassen waar mogelijk. Hoe groter oppervlak met lage temperatuurverwarming hoe lager de temperatuur die nodig is om te verwarmen, hoe zuiniger de warmtepomp.
Niet iedereen heeft het geld om zijn huis zodanig te isoleren. Niks mis met een cv op gas. Waar heb jij gehoord dat dit verboden gaat worden ? Bij nieuwbouwwoningen ja, logisch ook daar.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Nee hoor, CV is tegenwoordig veelal al op lage temperatuur :)

De hybride warmtepomp staat sowieso op de planning, net als isolatie en een D-systeem.
Het enige dat we niet kunnen leggen is VVW, omdat we de parket niet uitbreken.
Waarom hybride?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Is het voldoende veilig om een palletkachel onbeheerd te laten branden?
Pelletkachel zal bijna elke dag gevuld moeten worden en zeker om de twee dagen gekuist moeten worden, heb je daar tijd voor?
 

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
312
Waarderingsscore
25
Punten
28
Nee hoor, CV is tegenwoordig veelal al op lage temperatuur :)

De hybride warmtepomp staat sowieso op de planning, net als isolatie en een D-systeem.
Het enige dat we niet kunnen leggen is VVW, omdat we de parket niet uitbreken.
Waarom hybride?
Omdat ik totaal geen vertrouwen heb ik onze regering. Iedereen verplichten om naar elektrische toepassingen te gaan, om daarna weer af te straffen.
Met een hybride WP heb ik nog een backup achter de hand.
Gas hebben we sowieso om te koken, en m'n vrouw wil een gashaard in de woonkamer :)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
In mijn opgewaardeerde jaren 60 woning voelen we het al dat de plasma tv even aan staat.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan