Verwarming slaapkamers in LEW

• ja, met radiatoren

Stemmen: 6 7,9%
  • ja, met VV (zoals in de badkamer)

Stemmen: 20 26,3%
  • ja, met elektrische bijverwarming

Stemmen: 32 42,1%
  • neen, geen verwarming nodig

Stemmen: 18 23,7%

• Totaal aantal stemmers
    76

Verwarming slaapkamers in LEW

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
Wat voorzien jullie in een nieuwe LEW (K20 - K25) als verwarming in de slaapkamers op bovenverdieping.

Lid geworden
20 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
jeter wrote:
Jego wrote:
Smettuh wrote:
Ja zeker met laminaat kun je overwegen om naar wandverwarming over te stappen.

Hier op de slaapkamers en nachthal laminaat (quickstep 9.5 + unisound ondervloer) en dat maakt de VVW toch weer iets duurder. Hoeveel minder afgifte /m² heb je nu weer zo ongeveer in vgl met keramische tegels?

idd, die unisound is duur. Heb ik op het gelijkvloer icm vvw en laminaat gebruik in 1 ruimte. Kost meer dan de isolatie of chape :shock:

Het gaat hem niet over het feit of die unisound duur is... maar wel over het feit dat je met unisound en laminaat een lagere warmteafgifte hebt en dus meer vloerverwarmingsbuis nodig zult hebben en/of eventueel een hogere aanvoertemperatuur. Dus vanwege die nadelige invloed wordt vvw duurder. En dat kan dan weer in het voordeel pleiten van muurverwarming... of een beter geschikte vloerbedekking in combinatie met vvw.

De unisound is een ondervloer speciaal ontwikkeld voor vloerverwarming en heeft een lagere warmteweerstand dan typische andere ondervloeren. Dit is dus wel relevant, evenals zijn kostprijs in het verhaal.

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
30
Punten
48
Ik ben dagdagelijks bezig met warmteverliezen ed ... weliswaar niet in de woningbouw ...

Ik heb toch een beetje de persoonlijke indruk dat die "ongunstigere" warmteafgifte bij bvb een laminaat een beetje overroepen is ...

Men doet precies of dit hout is ... terwijl het eigenlijk meer harsen zijn ...

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
8
Punten
38
Bij quick-step vind je wel info over de gecombineerde waardes, maar niet van vloer en ondervloer apart.

http://www.quick-step.com/media/faq/doc ... ing_NL.pdf

De 6 mm dikke karton-plaat ondervloer (Uni-softboard) raden ze af, maar je hebt die ook in 4 mm-variant (weliswaar niet bij Quick-step).

Ik maak me ook sterk dat dat geen probleem is dan.

Lid geworden
31 mrt 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ja, ook mijn idee. Het is ongunstiger dan een keramische tegel, maar zeker doenbaar. Net zoals parket op vvw ook doenbaar is... je houd er dan gewoon rekening mee in het ontwerp.

SDH

Lid geworden
15 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Met rekening houden (in geval van parket bvb) bedoel je dan een zwaardere installatie?

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
38
SDH wrote:
Met rekening houden (in geval van parket bvb) bedoel je dan een zwaardere installatie?

niet absoluut zwaarder.

Ontwerp installatie in het kort: warmteverlies berekening geeft nodige vermogen per ruimte. Ontwerp zegt hoe we dat halen. Dat kan bv met weinig buizen maar dan moet temperatuur in buizen omhoog. Met isolerende vloerbedekking moet temperatuur nog hoger. Of we kunnen ook meer buizen leggen.

Daarnaast wil hogere temperatuur niet zeggen zwaardere installatie. Maar installatie die een (iets) lager rendement heeft. Je verliest een paar procentjes, maar dat moet niet leiden tot een zwaardere installatie.

Walter

SDH

Lid geworden
15 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heel duidelijk Walter :!: Die warmteverliesberekening heb ik denk ik al zien passeren in excelformaat voor de DHZ'ers of laat je dit doen best?

En is semi-massief parket dan een betere keuze (vooral naar uitzettingen toe) dan vol massief?

Lid geworden
7 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
SDH wrote:
Heel duidelijk Walter :!: Die warmteverliesberekening heb ik denk ik al zien passeren in excelformaat voor de DHZ'ers of laat je dit doen best?

En is semi-massief parket dan een betere keuze (vooral naar uitzettingen toe) dan vol massief?

Nee, het blijft hout dus het blijft werken.

1. parket en vloerverwarming = traag warmen, dus parameters traag instellen, maximum vermogen respecteren, desnoods extra radiatoren bijzetten om piekvraag in te stellen - anders risico op schade aan parket

2. slecht geplaatst massief parket kan loskomen, slecht gemaakt meerlagenparket kan ook loskomen, ook de meerlagen zelf. Dus zeker navragen of het produkt geschikt is.

Parket en vloerverwarming is mogelijk als de parameters gerespecteerd worden, maar het blijft altijd een vrij onlogische keuze. Vloerverwarming wordt door veel architecten gepromoot, maar is eigenlijk op vandaag compleet achterhaald; je kunt je geld veel beter in veel meer isolatie steken, dan kun je je huis verwarmen met een minimale voorziening en heb je al die geldverslindende installaties die veel verbruiken niet meer nodig. Maar dat is een andere discussie.

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
8
Punten
38
herrebout wrote:
Vloerverwarming wordt door veel architecten gepromoot, maar is eigenlijk op vandaag compleet achterhaald;

:shock:

Wat bedoel je dan concreet met "minimale voorziening" aub?

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
herrebout wrote:
Vloerverwarming wordt door veel architecten gepromoot, maar is eigenlijk op vandaag compleet achterhaald; je kunt je geld veel beter in veel meer isolatie steken, dan kun je je huis verwarmen met een minimale voorziening en heb je al die geldverslindende installaties die veel verbruiken niet meer nodig. Maar dat is een andere discussie.

Noem een beter systeem? betwijfel dat je een systeem vind dat zelfde comfort zal bieden als VV. en in winter ja, zelfs met goede isolatie heb je toch beetje warmte nodig.

enkel een compact volledig extreem passief huis, waar je met wat voorverwarming van ventilatie lucht er komt zou mogelijkheid zijn volgens mij...

en dan nog lees ik hier geregeld dat mensen in passiefhuizen toch vloerverwarming leggen...

Lid geworden
7 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
flesjespa wrote:
herrebout wrote:
Vloerverwarming wordt door veel architecten gepromoot, maar is eigenlijk op vandaag compleet achterhaald;

:shock:

Wat bedoel je dan concreet met "minimale voorziening" aub?

Stel dat je een benedenverdieping kunt verwarmen met 2 of 4 kW, dan kun je volstaan met ergens 1 groot cetnraal opgesteld warmtelichaam, dat kan bv ook een muurverwarming zijn, een pelletkachel of bv. in mijn geval, een warmtepomp (lucht-lucht, 7 kW bedient 4 kW warmteverlies bij -8 berekend). Kostprijs ongeveer 3000-4000 euro en heel klein verbruik. Ook een gasverwarming icm met een minimaal aantal radiatoren is heel prijsgunstig. Door de doorgedreven isolatie heb je minder temperatuurschommelingen - als je dan een houten vloer legt heb je al meteen een warme ondergrond en kun je heel die dure vloerverwarmingsinstallatie weglaten. Vergeet je vloer ook niet deftig te isoleren. Wij verwarmen onze boven niet, enkel de badkamer met een elektrisch blazertje.

Mijn idee, en je architect moet mee willen en het ontwerp van je huis moet er wel op afgestemd worden, maar er is maar 1 ding wat me spijt: ondanks dat er 3 vrachtwagens isolatie in mijn huis zitten (+/- 24 cm isolatie rondom), had ik er nog meer in mijn houstskelet gestopt - maar dan had ik om het plaatje te vervolledigen ook wel triple glas moeten nemen en dat was 4 jaar geleden nog te duur om economisch verantwoord te zijn. Nu heb je ook al 0.8 dubbel glas.

Ik denk dat je, zeker icm parket, je beter bezint over hoeveel geld je uitgeeft aan het comfort van je vloerverwarming en dat misschien steekt in het comfort van een deftige isolatie, waar je dan verder geen verbruikskosten aan hebt.

Lid geworden
7 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kris77 wrote:
herrebout wrote:
Vloerverwarming wordt door veel architecten gepromoot, maar is eigenlijk op vandaag compleet achterhaald; je kunt je geld veel beter in veel meer isolatie steken, dan kun je je huis verwarmen met een minimale voorziening en heb je al die geldverslindende installaties die veel verbruiken niet meer nodig. Maar dat is een andere discussie.

Noem een beter systeem? betwijfel dat je een systeem vind dat zelfde comfort zal bieden als VV. en in winter ja, zelfs met goede isolatie heb je toch beetje warmte nodig.

enkel een compact volledig extreem passief huis, waar je met wat voorverwarming van ventilatie lucht er komt zou mogelijkheid zijn volgens mij...

en dan nog lees ik hier geregeld dat mensen in passiefhuizen toch vloerverwarming leggen...

Tja, het is allemaal een beetje zoals je dat zelf wil en ziet zitten. Veel mensen gruwelen van een houtstoof, ik vind dat het meest gezellige vuur dat bestaat. Voor mij is vloerverwarming echt wel heel passé. Maar ik leg dat dan ook niet hee.

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
8
Punten
38
herrebout wrote:
Ik denk dat je, zeker icm parket, je beter bezint over hoeveel geld je uitgeeft aan het comfort van je vloerverwarming en dat misschien steekt in het comfort van een deftige isolatie, waar je dan verder geen verbruikskosten aan hebt.

Geheel geen verbruikskosten, dat bestaat (nog) niet.

Ergens pleit je gewoon voor PH ipv LEW. Dat is mooi, maar als we het dan toch puur in financieel investeringsrendement aan het denken zijn, is PH zeker niet de wonderoplossing.

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
8
Punten
38
herrebout wrote:
Veel mensen gruwelen van een houtstoof, ik vind dat het meest gezellige vuur dat bestaat.

Ik vind dat ook gezellig, maar qua comfort vind ik sleuren met hout een pak minder luxueus. ;-)

En een pelletkachel vind ik niet gezellig en bovendien lelijk. :)

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
herrebout wrote:
Tja, het is allemaal een beetje zoals je dat zelf wil en ziet zitten. Veel mensen gruwelen van een houtstoof, ik vind dat het meest gezellige vuur dat bestaat. Voor mij is vloerverwarming echt wel heel passé. Maar ik leg dat dan ook niet hee.

uiteraard meest gezellig, hier staat ook een houtkachel in onze woning, ik vind dat een must. al is het maar moest de CV in panne vallen, smijt je blokje hout erop en je hebt direct hele woning warm.

en ja met miniscuul houtkacheltje krijg je het wel warm, maar je bent hele tijd hout aan het aanvoeren he. (vorige winter hebben we zo doorgebracht als eerste winter)

zeer gezellig :)

en on topic : net de collector kraan van VV bovenverdiep dichtgedraaid.

Lid geworden
7 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
flesjespa wrote:
herrebout wrote:

Geheel geen verbruikskosten, dat bestaat (nog) niet.

Ergens pleit je gewoon voor PH ipv LEW. Dat is mooi, maar als we het dan toch puur in financieel investeringsrendement aan het denken zijn, is PH zeker niet de wonderoplossing.

Ik weet dat niet, bewoon zelf een LEW zonder CV en dat lukt heel goed. Ik wil gewoon maar aangeven dat een vloerverwarming met parket eigenlijk not done is en je hetzelfde 'comfort van een vloerverwarming' op een andere manier kunt krijgen. En meteen ventileer ik dan mijn frustratie dat de meeste architecten dat niet eens overwegen. Ik kom te regelmatig bouwers tegen die zo compleet verkeerd ingelicht worden door hun architect. Jammer, want elke euro in isolatie geïnvesteerd in plaats van in een verwarmingsysteem, kost je verder niks meer. Uiteraard blijft het dan wel bewust kiezen hoe je kostenefficiënt in je verwarmingsbehoefte voorziet en in je sww, en dat is gegeven het krappe aanbod in de bouwsector van niet-standaard oplossingen, ook niet simpel.

W1

Lid geworden
15 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
herrebout, ik geef je 100% gelijk.

Vind het ook idioot om parket te leggen op VV.

Hout isoleert dus niet ideaal voor VV en als de parket niet 100% is (best zeer goed droog en best gekwartierd hout), dan krijg je ook nog problemen.

Wij hebben ook parket met muurverwarming, dus ook geen koude voeten.

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
W1 wrote:
herrebout, ik geef je 100% gelijk.

Vind het ook idioot om parket te leggen op VV.

Hout isoleert dus niet ideaal voor VV en als de parket niet 100% is (best zeer goed droog en best gekwartierd hout), dan krijg je ook nog problemen.

Wij hebben ook parket met muurverwarming, dus ook geen koude voeten.

parket op VV is niet ideaal, maar het kan zeker, ken genoeg mensen die het hebben.

Lid geworden
30 mei 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij ons staat de VW op de meeste slaapkamers volledig dicht en warm genoeg. Enkel bij de kindjes heb ik ze een enkele slag opengedraaid, dan is net de koude van de tegelvloer gebroken als ze op hun kamer op de grond liggen te spelen. Maar op de overloop heb ik hem wel volledig open staan. We hebben een grote open vide en als de VVW op de overloop boven uitstaat voel je dat in de living.

Jaakers

Lid
Lid geworden
27 jan 2009
Waarderingsscore
0
Punten
16
wufkodabi;1372576 wrote:
Wij bouwen K27 en ik ben serieus aan het twijfelen om al dan niet vloerverwarming te voorzien op de slaapkamers. Ik schat dat dit een besparing van 1300€ zou zijn.

huh? ik schat dat de besparing 100 euro is. 100 meter buis en een paar kottekes minder in u collector.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan