Bouwinfo-tip:

Welke verwarming loont echt?

Vergelijk het rendement van de meest duurzame systemen en bespaar op lange termijn.

Vraag de gratis gids aan

Verwarming renovatieproject

• Tags gas renovatie verwarming vloerverwarming warmtepomp
  • Lid geworden
    22 jul 2026
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Dag iedereen,

Wij gaan binnenkort starten met het verbouwen van een woning uit 1993 en zitten al enkele weken vast over de verwarming. Ik zou graag jullie mening horen op basis van onze situatie:

Gegevens woning:
    • Open bebouwing
    • Bouwjaar 1993
    • Bewoonbare oppervlakte: 300 m2
    • Huidige verwarming: stookolieketel + radiatoren + 2 convectorputten in leefruimte
    • EPC: C (energieverbruik onbekend)
    • Gasaansluiting aanwezig
    • Kruipkelder met 80cm hoogte
    Isolatie:
    • Muren: 4cm XPS in spouw
    • Dak: 10cm minerale wol (zolder wordt niet verwarmd dus ik ga de zoldervloer extra isoleren)
    • Vloer: geen isolatie
    • Ramen: worden vervangen naar HR++ glas
    Geplande werken:
    • Nieuw HR++ glas
    • Zoldervloer isolatie
    • Aanbouw van 20 m2 waar een keuken komt (zie plan)
    • Vloer bureau wordt vervangen
    • Vloer leefruimte kan vervangen worden afhankelijk van de nood voor VVW

We twijfelen sterk over drie situaties:

1. WP + VVW + Airco
    • Vloer en chape uitbreken in de bureau en leefruimte en in deze ruimtes vloerverwarming plaatsen (droog of nat systeem afhankelijk van de opbouwhoogte die effectief beschikbaar is, volgens het plan zou er 7cm chape liggen).
    • Gashaard in de leefruimte
    • In de zomer koelen via de vloerkoeling
    • Bovenverdieping: 3 airco's plaatsen (1 in elke slaapkamer) en wandverwarming in de 2 badkamers
    • Warmtepomp plaatsen ter vervanging van de stookolieketel (recht op 4500euro premie)
    2. Gas + huidige radiatoren
    • Vloer in de leefruimte blijft behouden en verwarmen met de huidige radiatoren en 2 convectorputten
    • Gashaard in de leefruimte
    • 1 airco in de leefruimte om te koelen in de zomer
    • Nieuwe aanbouw en bureau --> vloerverwarming of radiator of airco?
    • Bovenverdieping: 1 airco om de slaapkamer aan de zuidkant te koelen, radiatoren blijven behouden in de slaapkamers en badkamers
    • Nieuwe gasketel plaatsen ter vervanging van de stookolieketel, er is reeds een gasaansluiting aanwezig in de woning
    3. WP + radiatoren
    • Identiek aan situatie 2 maar dan een warmtepomp ipv gasketel
    Dit zijn de drie scenario's die wij momenteel bekijken, maar ik sluit zeker niet uit dat er nog betere oplossingen bestaan. Alle ideeën, ervaringen en alternatieve voorstellen zijn dus meer dan welkom.

Een van mijn grootste twijfels is de totale kostprijs van de overstap naar een warmtepomp. In ons geval zou dat waarschijnlijk niet alleen een warmtepomp betekenen, maar ook de installatie van vloerverwarming en de bijhorende werken aan de vloer. Daardoor twijfel ik of de meerinvestering zich op lange termijn wel voldoende terugverdient ten opzichte van het behouden van onze huidige radiatoren met een moderne gasketel.

Anderzijds wil ik ook niet te kortetermijngericht denken. Ik besef dat gas mogelijk duurder wordt met de geplande taxshift en dat een warmtepomp beter aansluit bij de energietransitie. Daarom wil ik de woning liefst ook zoveel mogelijk future proof maken voor de komende 20+ jaar.

Bijlagen

• Gelijkvloers.png
      Gelijkvloers.png
      150,3 KB · Weergaven: 17
    • Verdieping.png
      Verdieping.png
      149,5 KB · Weergaven: 18
    Als ge grondig gaat verbouwen zou ik persoonlijk niks meer met gas doen.
    VVW gaat u het meeste comfort geven.
    Enkel verwarmen (en koelen) met airco's kan in theorie ook, maar daarvoor hebt ge iets te weinig isolatie zitten om dit voor het het huis te doen. (Kan uiteraard altijd maar dan zal uw verbruik hoger zijn)
    Op de bovenverdieping zou ge dit wel kunnen overwegen, dan kunnen de radiatoren daar ook gewoon weg.

Blijven de raamprofielen behouden of is het enkel glas wat ge gaat vervangen?
    Zijn er nog plannen om bijkomend te isoleren in de muren? (Langs binnen of buiten)

En hele andere opmerking: 300m² en dan nog een extra bijbouw doen van 20m²
    300m² is naar hedendaagse normen enorm groot.
    Die 20m² bijbouw kost u in verhouding enorm veel geld. (Bouwaanvraag, architect, materialen, de werken, ....) even natte vinger werk: 50k voor de bijbouw.
    Kunt ge er met de bestaande ruimtes niet geraken? Dan maakt ge in eens ne hoop budget vrij.

Als ge grondig gaat verbouwen zou ik persoonlijk niks meer met gas doen.
    VVW gaat u het meeste comfort geven.
    Enkel verwarmen (en koelen) met airco's kan in theorie ook, maar daarvoor hebt ge iets te weinig isolatie zitten om dit voor het het huis te doen. (Kan uiteraard altijd maar dan zal uw verbruik hoger zijn)
    Op de bovenverdieping zou ge dit wel kunnen overwegen, dan kunnen de radiatoren daar ook gewoon weg.

Blijven de raamprofielen behouden of is het enkel glas wat ge gaat vervangen?
    Zijn er nog plannen om bijkomend te isoleren in de muren? (Langs binnen of buiten)

Die 20m² bijbouw kost u in verhouding enorm veel geld. (Bouwaanvraag, architect, materialen, de werken, ....) even natte vinger werk: 50k voor de bijbouw.
    Kunt ge er met de bestaande ruimtes niet geraken? Dan maakt ge in eens ne hoop budget vrij.
    Bedankt voor het antwoord! Volledig met airco's kan idd een 4de optie zijn maar ik denk dat de te verwarmen oppervlakte hier nogal groot voor is en dan heb ik nog geen warm water. En het geeft toch ook minder comfort tov VVW..

De raamprofielen worden volledig vervangen want deze zijn van hout en op sommige plaatsen aan het rotten (vooral de ramen langs de westkant). Momenteel zijn er geen plannen om bijkomend te isoleren.

De bijbouw wordt voor het grootste deel zelf geplaatst, dus zal een stuk minder kosten dan 50k. Plus het zal de verbinding tussen de leefruimte en keuken enorm verbeteren dus het is wel echt een grote meerwaarde.

Laatst bewerkt:
    Je moet starten met ofwel een doel stellen naar energieverbruik danwel met een warmteverliesberekening en begrijpen of wat je uitkomt aanvaardbaar is, danwel moet verbeterd worden.
    Zomaar wat ingrepen doen leidt echt zelden tot een goed resultaat.

Woningen eind jaren 90 zijn moeilijk. Dikwijls nog in goede staat. Maar voor energetische verbeteringen zijn grotere ingrepen nodig. Weinigen eraan bv de gevelsteen weg te nemen en te vervangen door 20cm isolatie en crepi.
    Je loopt het risico om nu ingrepen te doen die binnen 20jaar nutteloos gaan geweest zijn.

Dat was idd ook mijn reactie toen ik het las. Het zou met verbazen moest er binnen het bestaande volume geen oplossingen zijn om indelingsverbeteringen te doen.
    Edit; is de nuttige opp echt 300m2?

Je zit voor je bijbouw al vlotjes aan heel wat vaste kosten. Epb, architect, veiligheidscoördinator, warmteverliesberekening, ventilatiemeting.

Terug
Bovenaan