- Lid geworden
- 22 jul 2026
- Waarderingsscore
- 0
- Punten
- 1
Dag iedereen,
Wij gaan binnenkort starten met het verbouwen van een woning uit 1993 en zitten al enkele weken vast over de verwarming. Ik zou graag jullie mening horen op basis van onze situatie:
Gegevens woning:
We twijfelen sterk over drie situaties:
1. WP + VVW + Airco
Een van mijn grootste twijfels is de totale kostprijs van de overstap naar een warmtepomp. In ons geval zou dat waarschijnlijk niet alleen een warmtepomp betekenen, maar ook de installatie van vloerverwarming en de bijhorende werken aan de vloer. Daardoor twijfel ik of de meerinvestering zich op lange termijn wel voldoende terugverdient ten opzichte van het behouden van onze huidige radiatoren met een moderne gasketel.
Anderzijds wil ik ook niet te kortetermijngericht denken. Ik besef dat gas mogelijk duurder wordt met de geplande taxshift en dat een warmtepomp beter aansluit bij de energietransitie. Daarom wil ik de woning liefst ook zoveel mogelijk future proof maken voor de komende 20+ jaar.
Wij gaan binnenkort starten met het verbouwen van een woning uit 1993 en zitten al enkele weken vast over de verwarming. Ik zou graag jullie mening horen op basis van onze situatie:
Gegevens woning:
- Open bebouwing
- Bouwjaar 1993
- Bewoonbare oppervlakte: 300 m2
- Huidige verwarming: stookolieketel + radiatoren + 2 convectorputten in leefruimte
- EPC: C (energieverbruik onbekend)
- Gasaansluiting aanwezig
- Kruipkelder met 80cm hoogte
- Muren: 4cm XPS in spouw
- Dak: 10cm minerale wol (zolder wordt niet verwarmd dus ik ga de zoldervloer extra isoleren)
- Vloer: geen isolatie
- Ramen: worden vervangen naar HR++ glas
- Nieuw HR++ glas
- Zoldervloer isolatie
- Aanbouw van 20 m2 waar een keuken komt (zie plan)
- Vloer bureau wordt vervangen
- Vloer leefruimte kan vervangen worden afhankelijk van de nood voor VVW
We twijfelen sterk over drie situaties:
1. WP + VVW + Airco
- Vloer en chape uitbreken in de bureau en leefruimte en in deze ruimtes vloerverwarming plaatsen (droog of nat systeem afhankelijk van de opbouwhoogte die effectief beschikbaar is, volgens het plan zou er 7cm chape liggen).
- Gashaard in de leefruimte
- In de zomer koelen via de vloerkoeling
- Bovenverdieping: 3 airco's plaatsen (1 in elke slaapkamer) en wandverwarming in de 2 badkamers
- Warmtepomp plaatsen ter vervanging van de stookolieketel (recht op 4500euro premie)
- Vloer in de leefruimte blijft behouden en verwarmen met de huidige radiatoren en 2 convectorputten
- Gashaard in de leefruimte
- 1 airco in de leefruimte om te koelen in de zomer
- Nieuwe aanbouw en bureau --> vloerverwarming of radiator of airco?
- Bovenverdieping: 1 airco om de slaapkamer aan de zuidkant te koelen, radiatoren blijven behouden in de slaapkamers en badkamers
- Nieuwe gasketel plaatsen ter vervanging van de stookolieketel, er is reeds een gasaansluiting aanwezig in de woning
- Identiek aan situatie 2 maar dan een warmtepomp ipv gasketel
Een van mijn grootste twijfels is de totale kostprijs van de overstap naar een warmtepomp. In ons geval zou dat waarschijnlijk niet alleen een warmtepomp betekenen, maar ook de installatie van vloerverwarming en de bijhorende werken aan de vloer. Daardoor twijfel ik of de meerinvestering zich op lange termijn wel voldoende terugverdient ten opzichte van het behouden van onze huidige radiatoren met een moderne gasketel.
Anderzijds wil ik ook niet te kortetermijngericht denken. Ik besef dat gas mogelijk duurder wordt met de geplande taxshift en dat een warmtepomp beter aansluit bij de energietransitie. Daarom wil ik de woning liefst ook zoveel mogelijk future proof maken voor de komende 20+ jaar.