• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verwarming nieuwbouw 2021

Lid geworden
28 aug 2012
Berichten
122
Waarderingsscore
23
Punten
18
Hallo allemaal .
Na heel wat topic's doorlezen kom ik er helaas niet makkelijker aan uit .  

In 2021 zal onze nieuwbouw waarschijnlijk pas vergind kunnen worden .  (dit jaar zit er niet meer in helaas)
Zoals vele hier de vraag al  stelden ... wp vs gascondensati &  vloerverwarming.  ( wij zijn niet opzoek naar het meest groene maar het meest zuinige/economische voor de portomone)
Wat ik tot op heden  lees welke richting het uit gaat  met de digitale teller, etc stel ik me de vraag waarom voor een warmtepomp gaan .
in de winter komt men weer met een "stroom tekort"  om de prijzen te doen stijgen en dat sta je ook weer voor ...  
Het lijk wel dat ze de mensen proberen te binden aan iets waar met tarief kunnen spelen van de stroom zoals  ze maar zelf willen en meer inkomsten halen naar eigen wensen .
Doe hoe langer hoe meer zie ik de zin er niet van in... 
Hoe staal jullie hier tegen over ? 

 
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
En laten we eerlijk zijn, de belangrijkste component van een passiefhuis is niet de isolatiedikte maar de luchtdichtheid... ik vele modale woningen valt er op dat vlak ook veel te rapen voor weinig geld (of ingrijpende inspanningen).
Isolatie, luchtdichtheid, compactheid, ventilatie en ontbreken van koudebruggen moet je als een samenwerkend geheel beschouwen om zo ver mogelijk te kunnen gaan in energiebesparing.
Je kan zeker niet zeggen dat luchtdichting belangrijker is dan isolatie !
Een goed geïsoleerde woning met een minder goede luchtdichting zal thermisch veel beter presteren dan een perfect luchtdichte woning zonder isolatie ! Die laatst woning zal buitensporige warmteverliezen hebben.
toch wel.
ga maar eens fietsen met een wollen trui.
heb je niets aan, isoleert voor gene meter.
waarom niet? Isolatie werkt niet als er lucht door/rond kan.
Art, zoals ik zei is de combinatie van factoren belangrijk, zie wat ik hierover schreef in reactie nr 50 !
Verder maakte ik de vergelijking tussen een woning met een minder goede luchtdichting en niet met een woning waar het los door waait.
Maar om in de stijl van uw voorbeeld te blijven:
Ga in de winter maar eens fietsen enkel gekleed in een luchtdichte plastic zak. Ik denk dat ik dan voor warme niet luchtdichte kleding zou kiezen hoor ! :)
Vooral doen!
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Art ! Zou je het topic nog eens goed willen nalezen ?
Het was een discussie tussen Keon en mezelf over wat Keon stelde:
Leg de focus op de luchtdichtheid van uw woning. Dit is belangrijker dan de isolatie dikte of thermische weerstand
Of nog:
de belangrijkste component van een passiefhuis is niet de isolatiedikte maar de luchtdichtheid.
Daar was ik het niet mee eens en daarom was mijn antwoord:
Isolatie, luchtdichtheid, compactheid, ventilatie en ontbreken van koudebruggen moet je als een samenwerkend geheel beschouwen om zo ver mogelijk te kunnen gaan in energiebesparing.
Je kan zeker niet zeggen dat luchtdichting belangrijker is dan isolatie !
Een goed geïsoleerde woning met een minder goede luchtdichting zal thermisch veel beter presteren dan een perfect luchtdichte woning zonder isolatie ! Die laatst woning zal buitensporige warmteverliezen hebben.
Maar inderdaad, als ik de bizarre keuze zou moeten maken tussen twee onvolwaardige oplossingen, enkel luchtdicht en niet geïsoleerd of enkel geïsoleerd maar niet luchtdicht dan kies ik voor het laatste.
Zoals ik liever warm aangekleed maar niet luchtdicht de winter in fiets dan enkel met een plastic zak als kleding.
Maar voor alle duidelijkheid: mijn advies zal altijd zijn: geen isolatie zonder luchtdichting maar zeker ook geen luchtdichting zonder isolatie want dat is nog erger.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg was ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
... Net zoals een verwarmingsinstallatie overbodig is bij een passiefwoning, zo is ook een airco overbodig. Als dat wel het geval moest zijn dan scheelt er iets aan het ontwerp en kan de woning nooit het passiefhuiscertficaat krijgen.
Dat geldt in feite ook voor alle andere woningen. Een airco nodig = fout ontwerp.
Het is een misvatting om te doen alsof een gecertifieerde passiefwoning installaties om te verwarmen of te koelen overbodig maakt.

Dit zijn de voorwaarden voor een "Passief"-certificaat volgens Pixii (*):
  1. Netto energiebehoefte voor verwarming ≤ 15 kWh/m².jaar
  2. Netto energiebehoefte voor koeling ≤ 15 kWh/m².jaar
  3. Luchtdichtheidstest n50 ≤ 0,6 h-1
  4. Kans op temperatuuroverschrijdingen boven 25° C ≤ 5%
  5. Nieuw - Hernieuwbaar primair energieverbruik ≤ 60 kWh/m²jaar
Verwarmen en koelen worden apart bekeken... Een modale woning van 200 m² mag dus 3000 kWh per jaar gebruiken om te verwarmen en nog eens 3000 kWh om te koelen...
Kijk ik naar punt 5, dan blijft er nog 30 kWh/m².jaar x 200 m² = 6000 kWh/jaar over voor de aanmaak van mijn sww en andere verbruikers.

Bemerk dat de kans op oververhitting (punt 4) tegenwoordig nog maar 5% van de dagen mag zijn, vroeger was dit 10%.

In de FAQ-sectie van Pixii pleit men voor de integratie van uw verwarming (en koeling) in het ventilatiesysteem en spreekt men daarom van HVAC = Heating, Ventilation and Air Conditioning:
Dimensionering van de verwarmingsinstallatie via PHPP:
...
Eén van de aspecten waarbij kennis en kunde belangrijk zijn is de dimensionering en integratie van de HVAC-installatie. De installatie is van groot belang omdat ventilatie en een deel van de verwarming gecombineerd worden. Gebrekkig ontwerp, foutieve plaatsing (van bijvoorbeeld inwerpmond) en onbestaande nazorg (met metingen) leiden tot klachten.

Welk systeem je kiest om te verwarmen en/of te koelen is eigenlijk vrij... en toegegeven, in een passiefwoning zullen zulke systemen niet vaak moeten draaien... maar wil je controle houden over uw binnenklimaat dan heb je beter zulke systemen achter de hand.

En naast temperatuur is luchtvochtigheid (RV) ook een aandachtspunt getuige dit topic. Wil je de vochtigheidsgraad onder controle houden dan kost ook dit energie... iets waar Pixii blijkbaar geen rekening mee houdt.

(*): "Passief bouwen" is tegenwoordig verworden tot "energieneutraal bouwen".
Wandverwarming, zoals jij het al eens een paar keer hebt gepromoot, kan misschien wel comfortverhogend zijn in uitzonderlijke gevallen maar is zeker niet energiebesparend, integendeel, dat is het tegenovergestelde van isolatie !
Als ik mijn wandverwarming aanbreng tegen een binnenmuur maakt het geen verschil...
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Keon, waar je niets van afweet zou je beter over zwijgen ! En niet zo maar klakkeloos iets ergens kopiëren en fout interpreteren.
Er staat duidelijk bij energiebehoefte voor verwarming en voor koeling dat die kleiner dan of gelijk moet zijn aan 15 kWh/m²/jaar.
Voor een goede verstaander is 15 kWh/m²/jaar dan op het randje van passief. Hier zit ik in werkelijkheid op tien jaar tijd gemiddeld zo rond de 2,6 kWh/m²/jaar voor verwarming en 0,0 kWh/m²/jaar voor koeling !
In werkelijkheid Keon ! Niet omdat ik daar ergens ooit eens iets over gelezen en misbegrepen heb !

En over luchtvochtigheid heb je het ook niet goed begrepen, dat heeft niets te maken met passiefhuis, dat heeft enkel te maken met ventilatie. Een woning die daar deze tijd van het jaar geen last van heeft wordt onvoldoende geventileerd !
Over die wandverwarming: het doet me plezier dat je het nu niet meer hebt over wandverwarming in buitenmuren want dat was tot vandaag altijd uw stokpaardje. Goed zo !

Je bent dus totaal mis met uw opmerking:
Het is een misvatting om te doen alsof een gecertifieerde passiefwoning installaties om te verwarmen of te koelen overbodig maakt.
Het is net de essentie van een volwaardige passiefwoning dat die installaties niet nodig zijn !
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Dus die mensen van Pixii dwalen op collectieve wijze en de Wikipedia-pagina slaat de bal ook helemaal mis... genoteerd.

@charel, heb je dan ergens een bron die de correcte definitie van een passiefwoning beschrijft en wat je vervolgens moet doen om een certificaat te bekomen?
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Art ! Zou je het topic nog eens goed willen nalezen ?
Het was een discussie tussen Keon en mezelf over wat Keon stelde:
Leg de focus op de luchtdichtheid van uw woning. Dit is belangrijker dan de isolatie dikte of thermische weerstand
Of nog:
de belangrijkste component van een passiefhuis is niet de isolatiedikte maar de luchtdichtheid.
Daar was ik het niet mee eens en daarom was mijn antwoord:
Isolatie, luchtdichtheid, compactheid, ventilatie en ontbreken van koudebruggen moet je als een samenwerkend geheel beschouwen om zo ver mogelijk te kunnen gaan in energiebesparing.
Je kan zeker niet zeggen dat luchtdichting belangrijker is dan isolatie !
Een goed geïsoleerde woning met een minder goede luchtdichting zal thermisch veel beter presteren dan een perfect luchtdichte woning zonder isolatie ! Die laatst woning zal buitensporige warmteverliezen hebben.
Maar inderdaad, als ik de bizarre keuze zou moeten maken tussen twee onvolwaardige oplossingen, enkel luchtdicht en niet geïsoleerd of enkel geïsoleerd maar niet luchtdicht dan kies ik voor het laatste.
Zoals ik liever warm aangekleed maar niet luchtdicht de winter in fiets dan enkel met een plastic zak als kleding.
Maar voor alle duidelijkheid: mijn advies zal altijd zijn: geen isolatie zonder luchtdichting maar zeker ook geen luchtdichting zonder isolatie want dat is nog erger.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg was ?
Je snapt het niet of wilt het niet snappen.
altijd hetzelfde verhaal.
isolatie KAN niet niet werken zonder luchtdichtheid.
is dat duidelijk genoeg??
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Art ! Zou je het topic nog eens goed willen nalezen ?
Het was een discussie tussen Keon en mezelf over wat Keon stelde:
Leg de focus op de luchtdichtheid van uw woning. Dit is belangrijker dan de isolatie dikte of thermische weerstand
Of nog:
de belangrijkste component van een passiefhuis is niet de isolatiedikte maar de luchtdichtheid.
Daar was ik het niet mee eens en daarom was mijn antwoord:
Isolatie, luchtdichtheid, compactheid, ventilatie en ontbreken van koudebruggen moet je als een samenwerkend geheel beschouwen om zo ver mogelijk te kunnen gaan in energiebesparing.
Je kan zeker niet zeggen dat luchtdichting belangrijker is dan isolatie !
Een goed geïsoleerde woning met een minder goede luchtdichting zal thermisch veel beter presteren dan een perfect luchtdichte woning zonder isolatie ! Die laatst woning zal buitensporige warmteverliezen hebben.
Maar inderdaad, als ik de bizarre keuze zou moeten maken tussen twee onvolwaardige oplossingen, enkel luchtdicht en niet geïsoleerd of enkel geïsoleerd maar niet luchtdicht dan kies ik voor het laatste.
Zoals ik liever warm aangekleed maar niet luchtdicht de winter in fiets dan enkel met een plastic zak als kleding.
Maar voor alle duidelijkheid: mijn advies zal altijd zijn: geen isolatie zonder luchtdichting maar zeker ook geen luchtdichting zonder isolatie want dat is nog erger.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg was ?
Je snapt het niet of wilt het niet snappen.
altijd hetzelfde verhaal.
isolatie KAN niet niet werken zonder luchtdichtheid.
is dat duidelijk genoeg??
Ik denk dat jij het niet snapt..
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Art.. charles bevestigd toch uw statement in post #67... ?
hoezo?
daar schrijft men:
"Je kan zeker niet zeggen dat luchtdichting belangrijker is dan isolatie !"

Isolatie kan niet zonder luchtdichting!
herinner je je nog die kw-tjes (plastieken regenjasjes van de jaren '80) ?
die hadden niets van isolatie, maar toch zweet je je er kapot in.
ik maak nogmaals de vergelijking met wielrennen: doe maar eens zo een kw-tje aan en nadien doen je dezelfde test met enkel een wollen trui.
met hetwelk zal je het warmst hebben tijdens het fietsen?
dat is ook het achterliggende concept van professionele sportkledij voor renners.

natuurlijk heb je best de combinatie van de twee, maar isolatie zonder goede luchtdichtheid is géén isolatie.
waarom worden binnenmuren gepleisterd? dat is niet voor het esthetische , enkel om een zekere luchtdichtheid te halen.
als die er niet is, werkt de isolatie in de muren niet.
ergo, de luchtdichtheid van pleister is maar een zekerheid als de pleister correct is aangebracht; ook daar zit veel verschil in.
 

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
817
Waarderingsscore
296
Punten
63
Maar voor alle duidelijkheid: mijn advies zal altijd zijn: geen isolatie zonder luchtdichting maar zeker ook geen luchtdichting zonder isolatie want dat is nog erger.
Hier zegt em toch dat je best de combinatie van beiden hebt ... :)

Voor de rest treed ik wel bij het punt.
Bijvoorbeeld: Mn huis is overal evengoed geisoleerd, enkel in mijn wc kot ist koud omdat er nog 1 gat is wat luchtdicht dient afgewerkt te worden. Als k mn hand ervoor houd voel je precies een koude haardroger :p
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
En zo verzand een topic weer tot wat over en weer geleuter over wie het 'meeste' gelijk heeft.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Maar voor alle duidelijkheid: mijn advies zal altijd zijn: geen isolatie zonder luchtdichting maar zeker ook geen luchtdichting zonder isolatie want dat is nog erger.
Hier zegt em toch dat je best de combinatie van beiden hebt ... :)

Voor de rest treed ik wel bij het punt.
Bijvoorbeeld: Mn huis is overal evengoed geisoleerd, enkel in mijn wc kot ist koud omdat er nog 1 gat is wat luchtdicht dient afgewerkt te worden. Als k mn hand ervoor houd voel je precies een koude haardroger :p
die systeem-wc's zijn ook gene cadeau. Vaak zit daar achter nog eens een technische schacht.
of moet ik zeggen: schouw...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Wollen truien, kw-tjes,... de luchtballon hebben we ook al vaak gehad... allemaal vergelijkingen die geen steek houden want in elk van de gevallen (lichaam, ballon) wordt er gestookt gelijk ne zot en zijn de transmissieverliezen gigantisch. Maar daar is het ook op gebouwd.

Iedereen is het er over eens dat er een zekere mate van luchtdichtheid nodig is om isolatie te laten werken, en iedereen begrijpt dat luchtdichting geen isolatie is. Maar het ene kan niet zonder het andere en het ene is niet belangrijker dan het andere.

Onlangs uitgebreide warmteverliesberekening gedaan. Score op transmissie was waanzinnig goed, en dat voor een oud huis met beperkte isolatie-mogelijkheden. Ik dacht dat ik ergens gemist moest zijn.

En toen kwamen de ventilatieverliezen (systeem zonder recuperatie)...

Luchtopenheid is een vorm van (ongewenste of eerder ongecontroleerde) ventilatie. En het effect is echt wel enorm. Maar écht enorm. De warmteverliezen verdubbelden gewoon in het geval waarvoor ik aan het rekenen was. En toen kwam ik op een niveau dat ik verwacht had te hebben en was de berekening plots een stuk betrouwbaarder (en kwam ook enigszins overeen met eenvoudige gratis berekeningstools via websites).

Tegelijk ben ik dan beginnen spelen met isolatiediktes en materialen, en met luchtdichting en ventilatiesystemen.
De impact van beide is echt enorm. Ze gaan hand in hand.
Zonder isolatie maar met hoge luchtdichting en systeem D waren de transmissieverliezen gigantisch. Vooral dak en vloer boven kruipkelder zijn een ramp zonder isolatie. En grote oppervlakken (oud) glas ook.

Dus kom uit de loopgraven, laat die verbeten focus op dat ene woordje los en begrijp dat de ander eigenlijk gewoon hetzelfde zegt als jij, maar vanuit de andere richting komt.
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
de berekening plots een stuk betrouwbaarder (en kwam ook enigszins overeen met eenvoudige gratis berekeningstools via websites).
zijn die gratis tools te optimistisch, te pessimistisch, of variëert dat?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Wollen truien, kw-tjes,... de luchtballon hebben we ook al vaak gehad... allemaal vergelijkingen die geen steek houden want in elk van de gevallen (lichaam, ballon) wordt er gestookt gelijk ne zot en zijn de transmissieverliezen gigantisch. Maar daar is het ook op gebouwd.

Iedereen is het er over eens dat er een zekere mate van luchtdichtheid nodig is om isolatie te laten werken, en iedereen begrijpt dat luchtdichting geen isolatie is. Maar het ene kan niet zonder het andere en het ene is niet belangrijker dan het andere.

Onlangs uitgebreide warmteverliesberekening gedaan. Score op transmissie was waanzinnig goed, en dat voor een oud huis met beperkte isolatie-mogelijkheden. Ik dacht dat ik ergens gemist moest zijn.

En toen kwamen de ventilatieverliezen (systeem zonder recuperatie)...

Luchtopenheid is een vorm van (ongewenste of eerder ongecontroleerde) ventilatie. En het effect is echt wel enorm. Maar écht enorm. De warmteverliezen verdubbelden gewoon in het geval waarvoor ik aan het rekenen was. En toen kwam ik op een niveau dat ik verwacht had te hebben en was de berekening plots een stuk betrouwbaarder (en kwam ook enigszins overeen met eenvoudige gratis berekeningstools via websites).

Tegelijk ben ik dan beginnen spelen met isolatiediktes en materialen, en met luchtdichting en ventilatiesystemen.
De impact van beide is echt enorm. Ze gaan hand in hand.
Zonder isolatie maar met hoge luchtdichting en systeem D waren de transmissieverliezen gigantisch. Vooral dak en vloer boven kruipkelder zijn een ramp zonder isolatie. En grote oppervlakken (oud) glas ook.

Dus kom uit de loopgraven, laat die verbeten focus op dat ene woordje los en begrijp dat de ander eigenlijk gewoon hetzelfde zegt als jij, maar vanuit de andere richting komt.
voor een verliesberekening zal elk bureau je zeggen (ook het wtcb) dat je de helft van de berekende ventilatie verliezen mag in rekening brengen.
zo "voelen" we het ook aan in praktijk.
 

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
817
Waarderingsscore
296
Punten
63
Maar voor alle duidelijkheid: mijn advies zal altijd zijn: geen isolatie zonder luchtdichting maar zeker ook geen luchtdichting zonder isolatie want dat is nog erger.
Hier zegt em toch dat je best de combinatie van beiden hebt ... :)

Voor de rest treed ik wel bij het punt.
Bijvoorbeeld: Mn huis is overal evengoed geisoleerd, enkel in mijn wc kot ist koud omdat er nog 1 gat is wat luchtdicht dient afgewerkt te worden. Als k mn hand ervoor houd voel je precies een koude haardroger :p
die systeem-wc's zijn ook gene cadeau. Vaak zit daar achter nog eens een technische schacht.
of moet ik zeggen: schouw...
Inderdaad. Is zo hier het geval. Ik zou de gaten onderaan mn hangwc morten dichtplakken en de spleet tusdrn mijn achterwand en rand van spoelelement om het goed te doen :p
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Maar voor alle duidelijkheid: mijn advies zal altijd zijn: geen isolatie zonder luchtdichting maar zeker ook geen luchtdichting zonder isolatie want dat is nog erger.
Hier zegt em toch dat je best de combinatie van beiden hebt ... :)

Voor de rest treed ik wel bij het punt.
Bijvoorbeeld: Mn huis is overal evengoed geisoleerd, enkel in mijn wc kot ist koud omdat er nog 1 gat is wat luchtdicht dient afgewerkt te worden. Als k mn hand ervoor houd voel je precies een koude haardroger :p
die systeem-wc's zijn ook gene cadeau. Vaak zit daar achter nog eens een technische schacht.
of moet ik zeggen: schouw...
Inderdaad. Is zo hier het geval. Ik zou de gaten onderaan mn hangwc morten dichtplakken en de spleet tusdrn mijn achterwand en rand van spoelelement om het goed te doen :p
Als de spleet tussen je achterwand en je spoelelement openstaat, moet je gewoon je broek dichtdoen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
de berekening plots een stuk betrouwbaarder (en kwam ook enigszins overeen met eenvoudige gratis berekeningstools via websites).
zijn die gratis tools te optimistisch, te pessimistisch, of variëert dat?
Ze waren iets te optimistisch (14kW tov 16kW), maar in mijn geval denk ik dat het te maken heeft met de hoogte van de muren: het zadeldak staat op een muurtje van 60cm. Dat kon in de online tools nergens ingegeven worden (het is ofwel verdieping ofwel dak). Ook plafondhoogte 280 (plafondhoogtes waren precies geen optie, of heb er over gekeken).
Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze de ventilatieverliezen maar deels verrekenen zoals @art al aangaf.

iets anders waarmee ik ook gevarieerd heb: de buitentemp (5° en 10°). Om te zien hoe diep de ketel zeker moet kunnen moduleren om het grootste deel van het seizoen vlot te werken
 
Laatst bewerkt:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan