• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verwarming nieuwbouw 2021

Lid geworden
28 aug 2012
Berichten
122
Waarderingsscore
23
Punten
18
Hallo allemaal .
Na heel wat topic's doorlezen kom ik er helaas niet makkelijker aan uit .  

In 2021 zal onze nieuwbouw waarschijnlijk pas vergind kunnen worden .  (dit jaar zit er niet meer in helaas)
Zoals vele hier de vraag al  stelden ... wp vs gascondensati &  vloerverwarming.  ( wij zijn niet opzoek naar het meest groene maar het meest zuinige/economische voor de portomone)
Wat ik tot op heden  lees welke richting het uit gaat  met de digitale teller, etc stel ik me de vraag waarom voor een warmtepomp gaan .
in de winter komt men weer met een "stroom tekort"  om de prijzen te doen stijgen en dat sta je ook weer voor ...  
Het lijk wel dat ze de mensen proberen te binden aan iets waar met tarief kunnen spelen van de stroom zoals  ze maar zelf willen en meer inkomsten halen naar eigen wensen .
Doe hoe langer hoe meer zie ik de zin er niet van in... 
Hoe staal jullie hier tegen over ? 

 
 

Nutzie

Lid
Lid geworden
12 jul 2007
Berichten
107
Waarderingsscore
15
Punten
18
Als je zo groen mogelijk wilt bouwen dan kost het wat. En dan is de vraag of het voor jullie die meerprijs waard is. Een passiefwoning bouwen kost gemiddeld een 10% meer dan een energievriendelijke woning. 10% meer op 250.000 is al gauw 25.000 euro. reken uw verdientijd meer eens uit....

Hetzelfde verhaal met de warmtepompen. Gemiddeld zit je aan een meerprijs van 15.000 euro ten opzichte van een condensatieketel op gas. Die meerprijs haal je er nooit uit...tegen dat je breakeven draait moet je warmtepomp misschien al vervangen worden. Of de zonnepanelen ....

Ik heb mijn verwarmingsketel (combi) vernieuwd. Heeft mij 6.000 euro gekost en ik betaal aan elektriciteit en gas 1200 euro per jaar. volgens de info kan ik 30% besparen op mijn energiekosten door het plaatsen van een gascondenserende wandketel. om gemakkelijk te rekenen neem ik van mijn totaalverbruik 30% (te veel want mijn elektriciteit zit daar in) =360 euro winst per jaar. Na 16 jaar breakeven. Is ook niet correct want de energieprijzen zullen wel stijgen maar ik denk dat je wel weet waar ik naartoe wil....

Energiezuinig bouwen of energiezuinige producten kosten geld. En dat haal je er niet.

Aan de andere kant: bouw passief en je voldoet aan de norm van de toekomst -> meerwaarde woning.
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
"klopt niet" slaat enkel op jouw "je betaalt je blauw"

ik ga ervan uit dat je hier over het verbruik hebt! niet over de investering!
deze moet je afzonderlijk van elkaar zien
Inderdaad afzonderlijk:
- je betaalt je eerst blauw aan je warmtepomp
- en dan betaal je je nog eens blauw aan je elektriciteitsverbruik

:D
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Als je zo groen mogelijk wilt bouwen dan kost het wat. En dan is de vraag of het voor jullie die meerprijs waard is. Een passiefwoning bouwen kost gemiddeld een 10% meer dan een energievriendelijke woning. 10% meer op 250.000 is al gauw 25.000 euro. reken uw verdientijd meer eens uit....

Hetzelfde verhaal met de warmtepompen. Gemiddeld zit je aan een meerprijs van 15.000 euro ten opzichte van een condensatieketel op gas. Die meerprijs haal je er nooit uit...tegen dat je breakeven draait moet je warmtepomp misschien al vervangen worden. Of de zonnepanelen ....

Ik heb mijn verwarmingsketel (combi) vernieuwd. Heeft mij 6.000 euro gekost en ik betaal aan elektriciteit en gas 1200 euro per jaar. volgens de info kan ik 30% besparen op mijn energiekosten door het plaatsen van een gascondenserende wandketel. om gemakkelijk te rekenen neem ik van mijn totaalverbruik 30% (te veel want mijn elektriciteit zit daar in) =360 euro winst per jaar. Na 16 jaar breakeven. Is ook niet correct want de energieprijzen zullen wel stijgen maar ik denk dat je wel weet waar ik naartoe wil....

Energiezuinig bouwen of energiezuinige producten kosten geld. En dat haal je er niet.

Aan de andere kant: bouw passief en je voldoet aan de norm van de toekomst -> meerwaarde woning.

terug dezelfde fout, je kijkt enkel naar de investering, niet naar de verbruikskosten

een gebouw gaat zonder grote ingrepen 30 tot 50 jaar mee normaal gezien
om eerlijk te zijn zou je alle investeringen en verbruik van deze periode moeten samentellen om totaal kostprijs te weten
uiteraard, de investering moet je kunnen dragen


ander vb.
lening 20 jaar 1500 €/maand verbruik 120 €/jaar
tov
lening 1200 €/maand verbruik 1200 €/jaar
wat is het goedkoopst? op jaar 1 op jaar 21 ?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
"klopt niet" slaat enkel op jouw "je betaalt je blauw"

ik ga ervan uit dat je hier over het verbruik hebt! niet over de investering!
deze moet je afzonderlijk van elkaar zien
Inderdaad afzonderlijk:
- je betaalt je eerst blauw aan je warmtepomp
- en dan betaal je je nog eens blauw aan je elektriciteitsverbruik

:D

NIET als je de moeite doet om een beetje te isoleren
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Hetzelfde verhaal met de warmtepompen. Gemiddeld zit je aan een meerprijs van 15.000 euro ten opzichte van een condensatieketel op gas. Die meerprijs haal je er nooit uit...tegen dat je breakeven draait moet je warmtepomp misschien al vervangen worden. Of de zonnepanelen ....
Een wp zelf kost iets van 4000 à 8000 euro, dat is vergelijkbaar met een gasketel. De wp-installatie wordt duurder als je gaat voor geothermie, dat wel.

Opteer je voor een monobloc dan kan je zo'n wp ook als DHZ'er aansluiten (geen koel- of gastechnicus nodig).

Een wp bespaart u eveneens de kost van een aardgasaansluiting (ca. 1000 euro).

Wat momenteel een grote onzekerheidsfactor is, is de kostprijs van de elektriciteit in de wintermaanden...

En niet vergeten, een wp laat u ook toe om actief te koelen in de zomer, met een gasketel lukt dat niet.

Wat betreft isolatiegraad van uw woning, er zijn ook andere middelen om uw energiefactuur te doen dalen:
  • Leg de focus op de luchtdichtheid van uw woning. Dit is belangrijker dan de isolatie dikte of thermische weerstand en dit kost geen extra geld.
  • Installeer in een nieuwbouw steeds een D-systeem voor uw ventilatie (vergeet B of C systemen).
  • Koppel de aanmaak van uw sww aan de aanmaak van cv-water (cascade).
  • Voorzie ook wat massa in uw meest externe buitenschil (=gevelafwerking). Een volwaardige baksteen is hier in het voordeel tov. een crepi of baksteenstrip.
  • Kies isolatiematerialen die ook een goede thermische inertie hebben (houtvezel, vlasvezel, kurk, cellulose, kalkhennep,...). Het gaat immers om de dag/nacht-cyclus waarbij het overdag bijna altijd warmer is.
  • Probeer ook links en rechts wandverwarming toe te passen. Hierdoor kan je de luchttemperatuur verlagen om toch een zelfde thermisch comfort over te houden. Het kan u zelfs toelaten om toch aan nachtverlaging te doen.
 

Yode

Nieuw Lid
Lid geworden
19 dec 2019
Berichten
47
Waarderingsscore
7
Punten
8
Hallo,
Wij staan dus voor hetzelfde probleem. Maar we twijfelen tussen een WP lucht-water(warm en koud), gas of een hybride van de twee.
Ons huis wordt een BEN-woning en is voorzien van zonnepanelen en isolatie volgens de epb-regelgeving en ventilatie systeem.
De terugdraaiende teller is er dus niet meer. Dus is een WP dan wel de moeite? Zoals ik hierboven reeds al las, begin ik meer en meer te denken om het bij gas te houden en airco te voorzien.
Heeft er iemand ervaring met een hybridesysteem?
Maar als we de WP enkel houden voor het tussen seizoen en de zomer te koelen, is het dan zijn kost wel waard..
Een glazen bol zou handig zijn.
We zouden wel ruimte voorzien voor eventueel later een thuis batterij en er komt binnen 3 jaar een electrische wagen.
Bedankt voor jullie inzichten. Hierboven hielp al veel.

Groetjes Tiny
Qua koeling kan je ook eens kijken naar vloerkoeling (dus via je vloerverwarming) via je L/W warmtepomp. Dit doet natuurlijk niet zoveel als een airco, maar die het kunnen wel die paar graden zijn die het verschil maken dus draaglijk en niet. Zeker als je voorziet dat de zon al niet binnenkomt (ontwerp, tuin inrichting, screens, etc.) zou vloerkoeling voldoende (kunnen) zijn om het aangenaam te houden.

Dan hoef je ook niet je hoofd te breken over waar je wel en niet airco gaat stoppen aangezien je gewoon gebruik maakt van wat je al hebt liggen aan vloerverwarming.
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
Als je zo groen mogelijk wilt bouwen dan kost het wat. En dan is de vraag of het voor jullie die meerprijs waard is. Een passiefwoning bouwen kost gemiddeld een 10% meer dan een energievriendelijke woning. 10% meer op 250.000 is al gauw 25.000 euro. reken uw verdientijd meer eens uit....
- Je kan 9% kleiner bouwen en dan is passiefhuis investering 0.
- probleem als je nu niet passief bouwt: binnen 20-30 jaar bij verkoop van de woning staat ze in concurrentie met passieve woningen. Dan zal je veel meer verliezen op de woningmarkt aan herverkoopwaarde van je niet passiefhuis dan die 10%... Nu al zien we dat de beter geisoleerde woning duidelijk hogere prijzen halen en vooral sneller verkocht worden. Dat zal zeker niet minderen.
Financieel zit een passiefhuis daarom snor. De vraag is alleen waarin zitten de prioriteiten van de bouwheer; het moet nu zo goedkoop mogelijk, comfort is minder belangrijk, zo groot mogelijk bouwen, geld in uiterlijke zaken of toch ook gewoon aan de architect vragen een woning neer te zetten op passiefhuisniveau.

Walter
 

Balboa

Actief Lid
Lid geworden
8 jan 2020
Berichten
141
Waarderingsscore
54
Punten
28
Als je zo groen mogelijk wilt bouwen dan kost het wat. En dan is de vraag of het voor jullie die meerprijs waard is. Een passiefwoning bouwen kost gemiddeld een 10% meer dan een energievriendelijke woning. 10% meer op 250.000 is al gauw 25.000 euro. reken uw verdientijd meer eens uit....
- Je kan 9% kleiner bouwen en dan is passiefhuis investering 0.
- probleem als je nu niet passief bouwt: binnen 20-30 jaar bij verkoop van de woning staat ze in concurrentie met passieve woningen. Dan zal je veel meer verliezen op de woningmarkt aan herverkoopwaarde van je niet passiefhuis dan die 10%... Nu al zien we dat de beter geisoleerde woning duidelijk hogere prijzen halen en vooral sneller verkocht worden. Dat zal zeker niet minderen.
Financieel zit een passiefhuis daarom snor. De vraag is alleen waarin zitten de prioriteiten van de bouwheer; het moet nu zo goedkoop mogelijk, comfort is minder belangrijk, zo groot mogelijk bouwen, geld in uiterlijke zaken of toch ook gewoon aan de architect vragen een woning neer te zetten op passiefhuisniveau.

Walter
Je tweede puntje: je bouwt toch geen huis met als gedacht extra kosten te doen enkel en alleen voor de verkoopwaarde binnen 20-30j. Dus dat is echt een non-argument voor een passief huis.


De strenge normen waaraan de dag van vandaag moet voldaan worden, zorgen er ook wel voor dat huizen beter geïsoleerd worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yode

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
- probleem als je nu niet passief bouwt: binnen 20-30 jaar bij verkoop van de woning staat ze in concurrentie met passieve woningen. Dan zal je veel meer verliezen op de woningmarkt aan herverkoopwaarde van je niet passiefhuis dan die 10%...
Dat is wel een straffe claim... in de toekomst kijken, kan niemand...

Wat je wel ziet, is dat naast verwarmen, koelen belangrijk wordt en de juiste luchtvochtigheidsgraad (vooral in de winter vanwege de ventilatiesystemen)... en dan evolueer je naar de echte "luchtconditioneringssystemen" ("airconditioning").

Verder moet je altijd een verwarmingssysteem in huis hebben om uw sww aan te maken... wie slim is, gebruikt de restwarmte die daarbij vrijkomt om alvast zijn huis wat bij te warmen.

Ik denk dat slimme technieken belangrijker zijn dan veel isolatie... hier op het forum lees je ook berichten van mensen die in de winter (zonnig maar vriestemperaturen) de zonnewering naar beneden moeten doen omdat hun verwarmingssysteem het anders niet meer geregeld krijgt (oververhitting)... dat is natuurlijk jammer.

Warmtepompen worden vandaag de dag technisch niet optimaal uitgespeeld, wandverwarming laat men te zeer links liggen, zonnecollectoren zijn te weinig gekend, de massa buiten de isolatieschil betrekt men niet in de warmteberekeningen, etc.

Er is dus nog marge om de pure energiekost te verlagen en daarom zal die kost ook hoe langer hoe minder een rol spelen. De focus zal zich daarom eerder verleggen van "zo laag mogelijke energiefacturen" naar "zo goed mogelijke controle over het binnenklimaat". Met een "simpel" passiefhuis zonder verwarmings- of koelsysteem ga je er dus niet komen, vrees ik... ieder passief huis zal een actief systeem nodig hebben.

En laten we eerlijk zijn, de belangrijkste component van een passiefhuis is niet de isolatiedikte maar de luchtdichtheid... ik vele modale woningen valt er op dat vlak ook veel te rapen voor weinig geld (of ingrijpende inspanningen).
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Howla, hier passeert redelijk wat onzin over passiefhuis of energiezuinige woningen bij uitbreiding.
Wat je wel ziet, is dat naast verwarmen, koelen belangrijk wordt en de juiste luchtvochtigheidsgraad (vooral in de winter vanwege de ventilatiesystemen)... en dan evolueer je naar de echte "luchtconditioneringssystemen" ("airconditioning").
Absoluut niet ! Net zoals een verwarmingsinstallatie overbodig is bij een passiefwoning, zo is ook een airco overbodig. Als dat wel het geval moest zijn dan scheelt er iets aan het ontwerp en kan de woning nooit het passiefhuiscertficaat krijgen.
Dat geldt in feite ook voor alle andere woningen. Een airco nodig = fout ontwerp.
wandverwarming laat men te zeer links liggen, de massa buiten de isolatieschil betrekt men niet in de warmteberekeningen, etc.
Wandverwarming, zoals jij het al eens een paar keer hebt gepromoot, kan misschien wel comfortverhogend zijn in uitzonderlijke gevallen maar is zeker niet energiebesparend, integendeel, dat is het tegenovergestelde van isolatie !
Met een "simpel" passiefhuis zonder verwarmings- of koelsysteem ga je er dus niet komen, vrees ik... ieder passief huis zal een actief systeem nodig hebben.
Het is al duizendvoudig bewezen dat dit perfect mogelijk is. Zelf ondervindt ik het dagelijks aan den lijve, en er zitten hier nog mensen die dat kunnen getuigen. Kom hier dus geen onzinnige dingen over vertellen !
En laten we eerlijk zijn, de belangrijkste component van een passiefhuis is niet de isolatiedikte maar de luchtdichtheid... ik vele modale woningen valt er op dat vlak ook veel te rapen voor weinig geld (of ingrijpende inspanningen).
Isolatie, luchtdichtheid, compactheid, ventilatie en ontbreken van koudebruggen moet je als een samenwerkend geheel beschouwen om zo ver mogelijk te kunnen gaan in energiebesparing.
Je kan zeker niet zeggen dat luchtdichting belangrijker is dan isolatie !
Een goed geïsoleerde woning met een minder goede luchtdichting zal thermisch veel beter presteren dan een perfect luchtdichte woning zonder isolatie ! Die laatst woning zal buitensporige warmteverliezen hebben.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
En laten we eerlijk zijn, de belangrijkste component van een passiefhuis is niet de isolatiedikte maar de luchtdichtheid... ik vele modale woningen valt er op dat vlak ook veel te rapen voor weinig geld (of ingrijpende inspanningen).
Isolatie, luchtdichtheid, compactheid, ventilatie en ontbreken van koudebruggen moet je als een samenwerkend geheel beschouwen om zo ver mogelijk te kunnen gaan in energiebesparing.
Je kan zeker niet zeggen dat luchtdichting belangrijker is dan isolatie !
Een goed geïsoleerde woning met een minder goede luchtdichting zal thermisch veel beter presteren dan een perfect luchtdichte woning zonder isolatie ! Die laatst woning zal buitensporige warmteverliezen hebben.
toch wel.
ga maar eens fietsen met een wollen trui.
heb je niets aan, isoleert voor gene meter.
waarom niet? Isolatie werkt niet als er lucht door/rond kan.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
En laten we eerlijk zijn, de belangrijkste component van een passiefhuis is niet de isolatiedikte maar de luchtdichtheid... ik vele modale woningen valt er op dat vlak ook veel te rapen voor weinig geld (of ingrijpende inspanningen).
Isolatie, luchtdichtheid, compactheid, ventilatie en ontbreken van koudebruggen moet je als een samenwerkend geheel beschouwen om zo ver mogelijk te kunnen gaan in energiebesparing.
Je kan zeker niet zeggen dat luchtdichting belangrijker is dan isolatie !
Een goed geïsoleerde woning met een minder goede luchtdichting zal thermisch veel beter presteren dan een perfect luchtdichte woning zonder isolatie ! Die laatst woning zal buitensporige warmteverliezen hebben.
toch wel.
ga maar eens fietsen met een wollen trui.
heb je niets aan, isoleert voor gene meter.
waarom niet? Isolatie werkt niet als er lucht door/rond kan.
Slechte vergelijking. Een wollen trui zit vol met gaten omdat dat gebreid is. Dat is zoals een huis waar in elke baksteen een gat zit.
Geef mij maar eerst die trui..
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
En laten we eerlijk zijn, de belangrijkste component van een passiefhuis is niet de isolatiedikte maar de luchtdichtheid... ik vele modale woningen valt er op dat vlak ook veel te rapen voor weinig geld (of ingrijpende inspanningen).
Isolatie, luchtdichtheid, compactheid, ventilatie en ontbreken van koudebruggen moet je als een samenwerkend geheel beschouwen om zo ver mogelijk te kunnen gaan in energiebesparing.
Je kan zeker niet zeggen dat luchtdichting belangrijker is dan isolatie !
Een goed geïsoleerde woning met een minder goede luchtdichting zal thermisch veel beter presteren dan een perfect luchtdichte woning zonder isolatie ! Die laatst woning zal buitensporige warmteverliezen hebben.
toch wel.
ga maar eens fietsen met een wollen trui.
heb je niets aan, isoleert voor gene meter.
waarom niet? Isolatie werkt niet als er lucht door/rond kan.
Slechte vergelijking. Een wollen trui zit vol met gaten omdat dat gebreid is. Dat is zoals een huis waar in elke baksteen een gat zit.
Geef mij maar eerst die trui..
Je weet toch dat een baksteen helemaal niet luchtdicht is?
 
Lid geworden
1 nov 2011
Berichten
137
Waarderingsscore
5
Punten
18
Luchtdicht bouwen zie ik héél vaak terugkomen op dit forum en ook weer in dit topic, welliswaar vind ik weinig concrete info/aandachtspunten terug (en meer bepaald in de mate van het mogelijke voor een zogenaamde "BEN"-woning - dus geen passiefwoning). Zou iemand dat eens kunnen verduidelijken voor mij? Zijn er dingen die je achteraf (na bvb. een blowerdoortest) niet meer kan oplossen & zeker tijdens de bouw rekening mee moet houden?

(excuses als deze vraag niet thuis hoort in dit topic, dan maak ik wel een aparte aan)
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
(excuses als deze vraag niet thuis hoort in dit topic, dan maak ik wel een aparte aan)
Uw vraag is verwant met dit topic maar ik denk dat je beter een apart topic aanmaakt.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
En laten we eerlijk zijn, de belangrijkste component van een passiefhuis is niet de isolatiedikte maar de luchtdichtheid... ik vele modale woningen valt er op dat vlak ook veel te rapen voor weinig geld (of ingrijpende inspanningen).
Isolatie, luchtdichtheid, compactheid, ventilatie en ontbreken van koudebruggen moet je als een samenwerkend geheel beschouwen om zo ver mogelijk te kunnen gaan in energiebesparing.
Je kan zeker niet zeggen dat luchtdichting belangrijker is dan isolatie !
Een goed geïsoleerde woning met een minder goede luchtdichting zal thermisch veel beter presteren dan een perfect luchtdichte woning zonder isolatie ! Die laatst woning zal buitensporige warmteverliezen hebben.
toch wel.
ga maar eens fietsen met een wollen trui.
heb je niets aan, isoleert voor gene meter.
waarom niet? Isolatie werkt niet als er lucht door/rond kan.
Art, zoals ik zei is de combinatie van factoren belangrijk, zie wat ik hierover schreef in reactie nr 50 !
Verder maakte ik de vergelijking tussen een woning met een minder goede luchtdichting en niet met een woning waar het los door waait.
Maar om in de stijl van uw voorbeeld te blijven:
Ga in de winter maar eens fietsen enkel gekleed in een luchtdichte plastic zak. Ik denk dat ik dan voor warme niet luchtdichte kleding zou kiezen hoor ! :)
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Luchtdicht bouwen zie ik héél vaak terugkomen op dit forum en ook weer in dit topic, welliswaar vind ik weinig concrete info/aandachtspunten terug (en meer bepaald in de mate van het mogelijke voor een zogenaamde "BEN"-woning - dus geen passiefwoning). Zou iemand dat eens kunnen verduidelijken voor mij? Zijn er dingen die je achteraf (na bvb. een blowerdoortest) niet meer kan oplossen & zeker tijdens de bouw rekening mee moet houden?

(excuses als deze vraag niet thuis hoort in dit topic, dan maak ik wel een aparte aan)
Bij elk soort woning is de luchtdichtheid, samen met onder andere isolatie van groot belang.
Probeer de blowertest te laten doen vooraleer alles is afgewerkt, uiteraard moet de luchtdichting al wel voltooid zijn.
Als er dan nog tekorkomingen opduiken kan je daar normaal nog bij om ze op te lossen.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
En laten we eerlijk zijn, de belangrijkste component van een passiefhuis is niet de isolatiedikte maar de luchtdichtheid... ik vele modale woningen valt er op dat vlak ook veel te rapen voor weinig geld (of ingrijpende inspanningen).
Isolatie, luchtdichtheid, compactheid, ventilatie en ontbreken van koudebruggen moet je als een samenwerkend geheel beschouwen om zo ver mogelijk te kunnen gaan in energiebesparing.
Je kan zeker niet zeggen dat luchtdichting belangrijker is dan isolatie !
Een goed geïsoleerde woning met een minder goede luchtdichting zal thermisch veel beter presteren dan een perfect luchtdichte woning zonder isolatie ! Die laatst woning zal buitensporige warmteverliezen hebben.
toch wel.
ga maar eens fietsen met een wollen trui.
heb je niets aan, isoleert voor gene meter.
waarom niet? Isolatie werkt niet als er lucht door/rond kan.
Art, zoals ik zei is de combinatie van factoren belangrijk, zie wat ik hierover schreef in reactie nr 50 !
Verder maakte ik de vergelijking tussen een woning met een minder goede luchtdichting en niet met een woning waar het los door waait.
Maar om in de stijl van uw voorbeeld te blijven:
Ga in de winter maar eens fietsen enkel gekleed in een luchtdichte plastic zak. Ik denk dat ik dan voor warme niet luchtdichte kleding zou kiezen hoor ! :)
Isolatie kan niet werken zonder luchtdichting.
punt aan de lijn.
dus stellen dat isolatie belangrijker is dan luchtdichting is simpelweg fout.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan