• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

verwarming in oud huis, massieve muren

stapas

Lid
Reaction score
4
Dag forummers,

Hoe zouden jullie het volgende aanpakken. Huis gekocht uit 19e eeuw, massieve muren, 60cm dik in natuursteen. Dak is nieuw en heeft isolatie. Bewoonbare oppervlakte 250m2. 3-4 grote woonruimten beneden. Ruimtes zijn 3m hoog. Nu staan er radiatoren, en brander op mazout. Slechts 10 jaar oud. Geen aardgas aanwezig in dorp. Ik vind verbruik en isolatie belangrijk, echter beneden is isoleren aan binnenkant voor meeste muren niet handig (muren worden rond ramen/deuren nog dikker, en heeft implicaties voor aantal historische elementen). Overal dubbel glas, ramen ook pas 10j oud. We wonen nu in een recent en zeer goed geïsoleerd appt waar het amper afkoelt als verwarming afstaat.

Vloerverwarming zou op glv kunnen, maar nooit in alle ruimten, aangezien er in een aantal plaatsen een historische vloer ligt. Warmtepomphandelaren stellen dat indien we dit zouden willen, we best overal vlv nemen (wat niet kan, en 1e verdiep staat grotendeels in orde), of met overgedimensioneerde radiatoren werken (niet mooi). Gezien gebrek isolatie meeste muren zou installatie erg duur worden. Tuin is wel groot genoeg voor alle mogelijke types warmtepompinstallaties.

Radiatoren en brander behouden is een optie, en vergt weinig investering, maar is op lange termijn niet echt houdbaar want mazout zal er niet goedkoper op worden..

Vrouw wil graag moderne gashaard (doorkijk tussen twee ruimten) voor sfeer en voor behaaglijke warmte. Om dit te doen hebben we externe gasopslag nodig in tuin. Lijkt duur enkel en allen voor die haard. Dus we kijken nu naar optie om mazoutbrander te vervangen door gasbrander, maar twijfelen omdat alles nog maar 10 jaar oud is. Anderzijds willen we wel nu de beslissingen nemen en investeringen doen ipv binnen x jaar opnieuw te beginnen. We hebben de middelen om te investeren: liever nu investeren met oog op lager verbruik in toekomst (isoleren doen we soieso waar het kan).

Er is ook de wens, maar dit is geen harde eis, om houtkacheltje te nemen in 1 klein kamertje - bibliotheek/bureau (ligt in periferie van het huis - is nu koudste kamer).

Onze leefstijl: nooit iemand thuis overdag behalve weekend, dus vooral behoefte aan verwarming 's avonds. Vrouw is koukleum. Slaapkamer hebben we liefst koud, maar badkamer ligt er naast ensuite. 

Opties lijken dus te zijn:

- Radiatoren/mazout behouden, en houtkachel in 1 ruimte, en gashaard laten vallen

- Mazout eruit, en alles vervangen door gas obv tank. Gashaard dus mogelijk, maar lijkt zonde van installatie die nog maar 10j oud is.

Bedankt voor jullie adviezen, want ik vermoed dat ik zelf last begin te krijgen van tunnelvisie

Ik zou de verwarmingsinstallatie laten zoals ze is. Je kan later ook altijd nog overschakelen naar een gasketel, of naar hetgene dat op dat moment het interessantste is.

Jammer om dan nu de vrouw wat teleur te stellen, maar in feite gaat dat over een folieke. Eventueel kan je in de plaats daarvan wel iets even atractief vinden op houtstook.

Ik denk dat het vooral een kwestie van aanpassen gaat zijn, het leven en wonen in zo een huis, ten opzichte van een appartement, zal op vele gebieden totaal anders zijn, met voordelen en ook nadelen.

Enfin, soms kan je beter je levensstijl aanpassen aan de woning in plaats van de woning aan je levensstijl.

Ik zit in een vergelijkbare situatie en wat ik  de afgelopen 2 winters wel heb geleerd om het overdag niet af te laten koelen want als die dikke muren koud zijn duur het vele uren om ze weer op te warmen.

Ik stook nu heel de dag een beetje met een pelletkachel dat is veel comfortabeler dan alleen in de avonduren.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief