• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verwarming (deel van loods) voorzien. Met wat?

Lid geworden
24 sep 2009
Berichten
1.165
Waarderingsscore
0
Punten
0
In mijn loods is er een werkplaats van 5mx10m. Deze zou ik willen verwarmen met iets, maar met wat?

- De loods is te ver van het huis om daar een 'extra radiator' of zoiets te voorzien.

- Er is geen gas

- ik heb daar wel 3x400V+N



De werkplaats wordt geisoleerd (vloer, muren en plafond).



Als vloer komt er een gepolierde beton. Misschien het moment om daar vvw buizen in te steken en een kleine wp te voorzien? Welke wp zou hiervoor ideaal zijn?



Ik heb maar 10cm opbouw mogelijk, volstaat enkele cm PUR of PIR en daarboven gewapend beton met de vvw buizen erin? Welke vloerisolatie zou beter zijn in deze situatie?



met dank
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Vloerverwarming in een werkplaats lijkt mij ideaal. Ook minder last van een poort of deur die open blijf staan in vergelijking met luchtverwarming.



Idd waarom geen vv met een kleine wp, zal niet supergoedkoop zijn maar ik zie ook niet direct een alternatief.



En met 18 graden heb je wel genoeg als het om te werken is zou ik denken.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
VV vind ik nu eens niet interessant in een werkplaats. (enfin, we hebben 't toch over een "hobbykot"?)



Hoe vaak ben je daar bezig en voor hoe lang?

Ik denk eerder aan een gasgestookte heteluchtblazer.
 
Lid geworden
24 sep 2009
Berichten
1.165
Waarderingsscore
0
Punten
0
18° is zeker genoeg. Ik zou deze willen verwarmen, het gehele jaar door. Ik heb daar inmiddels elektronica-apparatuur etc... ik wil geen vochtigheid in de werkplaats.

Gas is er niet, ik zie dat ook niet zitten met flessen of zo want je zit dan met CO gevaar, afvoer etc...

welke wp zou hiervoor in aanmerking komen?
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik dacht eerder in functie van een (auto)mecanicien. Op je knieën/rug/zijn werken is niet zo comfortabel op een ijskoude vloer in de winter (eigenlijk zowiezo niet).



Qua verbruikskost kan er volgens mij niets tippen aan vv zeker in een lokaal waar er veel ventilatie zal zijn.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Als er 24/24u dient verwarmd te worden dan is VV idd het meest aangewezen.

Of simpelweg radiatoren, toch wanneer je niet op de grond moet liggen.



Alleen heb je bij VV het grote voordeel dat je met stralingswarmte werkt.

Voor dat laatste bestaan er ook panelen om horizontaal boven de "werkzones" te monteren. Nadeel is dat ze enkel op die plaatsen echt voor warmte zorgen.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Wij hebben dit al regelmatig gedaan. Eigen magazijn geeft ook vvw. Hartafstand behoorlijk ver en watertemperatuur vast 25gr, voldoende om de eerste meters boven de grond op 16 tot 18gr te houden.
 

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Berichten
1.371
Waarderingsscore
3
Punten
38
Ik vraag mij toch af hoe je met 10cm vvw zou willen voorzien. 5cm isolatie lijkt mij het absolute minimum. Dan heb je nog maar 5cm over voor beton. Dat betekent dat er boven de vvw buizen maar 3cm beton zal zijn.
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Eventueel wandverwarming als er nog een muur vrij is en als het toch niet echt de bedoeling is van veel op de grond te liggen. :)
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
een pelletkachel?



eli gaat duur uitkomen als je zo weinig isoleert, en zo een tijd zo warm wil houden !
 
Lid geworden
24 sep 2009
Berichten
1.165
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een pelletkachel zie ik ook niet direct zitten. Konstant chollen met die konijnekorrels, assen afvoeren etc... Het moet warm zijn zonder dat ik ernaar moet kijken.



Elektrisch via wp draagt mijn voorkeur; ik heb een pak zonnepanelen (11760W in totaal) gelegd voor de wp van onze woning.

Nu is de vraag welke wp? ...

Als isolatie is het zo:

de ruimte is 10m lang en 5m breed. In de breedte kan ik 1m 10cm ophogen, dan 3m 20cm, dan 1m 10cm. De randen kan ik dus minder isoleren.

Ik zou bij die randen van 1m breed 2cm isolatie steken met de vvw buizen erop, dan 3m 12cm isolatie steken, en dan terug 2cm. slecht plan?



zoiets:



------------------------------

-----|________________|-----
 
Lid geworden
24 sep 2009
Berichten
1.165
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben eigenlijk op zoek naar een warmtepomp enkel voor vvw. Welke komen in aanmerking?

Ik heb zitten kijken naar warmtepompen voor zwembaden; Je hebt een 3kW wp voor 500 EUR. Zou ik dat daarvoor kunnen gebruiken? Ik kan eventueel een buffervat steken van 1000l om de hysteresis op te vangen.
 
Lid geworden
24 sep 2009
Berichten
1.165
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb een beetje zitten zoeken en kom uit op een wp van Toshiba, de ESTIA reeks kan enkel voor vvw zonder buffervat. Het kleinste model dat zij hebben is echter 8kW, lijkt mij te veel.

Daikin zou een 4kW warmtepomp gelanceerd hebben in 2012, maar ik vind daar niets van terug.

Heeft iemand een ander idee?
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
xbdt;1797924 wrote:
Ik heb een beetje zitten zoeken en kom uit op een wp van Toshiba, de ESTIA reeks kan enkel voor vvw zonder buffervat. Het kleinste model dat zij hebben is echter 8kW, lijkt mij te veel.

Daikin zou een 4kW warmtepomp gelanceerd hebben in 2012, maar ik vind daar niets van terug.

Heeft iemand een ander idee?



Wat moet je er van weten? Als je kijkt naar aan/uit chinezen van <1000€ dan vrees ik dat je niet moet gaan kijken naar de 4kW altherma.

Geheel ander concept en geheel ander niveau...
 
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
443
Waarderingsscore
1
Punten
0
xbdt;1797924 wrote:
Ik heb een beetje zitten zoeken en kom uit op een wp van Toshiba, de ESTIA reeks kan enkel voor vvw zonder buffervat. Het kleinste model dat zij hebben is echter 8kW, lijkt mij te veel.

Daikin zou een 4kW warmtepomp gelanceerd hebben in 2012, maar ik vind daar niets van terug.

Heeft iemand een ander idee?



De Daikin van 4 kW is hier geïnstalleerd sinds eind oktober. Zie:

http://bouwinfo.be/forum/threads/181145-Lucht-warmtepomp-van-daikin/page2
 
Lid geworden
22 jul 2011
Berichten
154
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik volg deze topic.

Hier ook een loods van 21 x 7,5 met gedeelte garage en gedeelte werkplaats 10 x 7,5.

Ik wil de vloer isoleren met 10 cm styrodur en dan een betonplaat met VV en warmtepomp.

groeten,

Jan
 
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
443
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als je die werkplaats continu wil verwarmen, is vloerverwarming zeker een goede keuze. De beperkte isolatiemogelijkheden van de vloer zijn dan weer een serieus nadeel. Ik zou toch bekijken of er écht niets aan te verbeteren valt.



Als je voor vloerverwarming kiest, en de gewenste temperatuur maar 16 a 18° is, kan je met een L/W warmtepomp met een zeer lage aanvoerwatertemperatuur werken, waardoor de COP nog een stuk hoger ligt dan bij woningverwarming tot 22°.

Als de oppervlakte maar 50m² is, moet je wel opletten dat je toch voldoende leiding legt. De warmtepomp moet zijn vermogen immers ook kwijt kunnen. Ik zou de verlegafstand op 10 cm nemen, zodat er toch 500 m leiding in zit.
 
Lid geworden
24 sep 2009
Berichten
1.165
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben aan het denken of ik uiteindelijk geen L/L warmtepompsysteem zou nemen.

Toshiba koelen + verwarmen (met invertorpomp), binnenunit + buitenunit 4,2kW incl 6m leidingen en afstandsbediening, montagebeugels etc voor slechts 1065 EUR BTW in.

Het gaat over de Toshiba RAS-13SKV2-E + RAS-13SAV2-E

COP van 3.89 bij +7°C

COP van 3.09 bij -7°C



Minder werk, minder kosten, lijkt mij interessant voor een werkplaats warm te houden.

Ik zou deze op 15°C constant willen hebben, als ik er werk kan ik verhogen naar 17°C of zo. Warmer is toch niet aangenaam om in te werken. Airco zit er dan ook ineens bij.



Alle gedachten zijn welkom!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan