• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verwarming aflaten en radiator verwijder

steven86

Lid
Lid geworden
7 jun 2017
Berichten
160
Waarderingsscore
9
Punten
18
Ik ben van plan 1 radiator te verwijderen. Nu zoek ik deze af te koppelen aan de collector en deze daar af te doppen. Daarvoor moet ik men heel systeem aflaten. 

Nu heb ik een foto bijgevoegd omdat ik niet juist weet welke aftapkraan ik juist moet nemen voor het water af te laten. Iemand een idee?
 

Bijlagen

  • verwarming.jpg
    verwarming.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 2

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Aan de collector. 
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Aan de radiator zelf aflaten als je dit kunt, normaal zit er in dat 'zijblok' een inbusvijs die kunt toe zetten zonder iets af te laten. Er zal altijd nog een beetje roest/zwart water ontsnappen uit de radiator omdat die lager kan staan of je centrale aflaat. Maar als de buizen weg moeten zoals ik hier al 3x heb moeten doen bij mn 4jaar oude installatie ga je ze toch aan de colector moeten dichtzetten als er kranen op staan en anders 2 stops indraaien en om te weten welke, moet je perslucht in de afkekoppelde buizen blazen en alle leidingen van de collector lossen om te zien waar het water of lucht uitkomt. Als je niet zeker bent waar de aflaat zit want ik vermoed B op de foto kan je ook de flexibel met 2 rode kraantjes daarvan de raccord loskoppelen  en dat kraantje open zetten (vulleiding)
 

steven86

Lid
Lid geworden
7 jun 2017
Berichten
160
Waarderingsscore
9
Punten
18
Als ik men hele installatie aflaat, kan ik ze toch gewoon aan de collector loskoppelen niet? Want op mijn collector staan geen kranen, dus als ik daar een koppeling los maak, loopt toch heel men installatie via daar weg niet?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Eender waar in het CV circuit kan je het water aflaten. Hoe lager het punt, hoe meer je het circuit ledigt.  Je wil een stop op de collector plaatsen, dan kan je daar ook het water aflaten, zoals in mijn eerder antwoord aangegeven. 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan