• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

verwarmen/koelen bovenverdieping nieuwbouw

Lid geworden
29 apr 2024
Waarderingsscore
1
Punten
1
Ons plan is om binnen afzienbare tijd een nieuwbouwwoning te zetten, een open bebouwing. Het ding zal verwarmd worden door middel van een lucht-waterwarmtepomp. Op de verdieping komen er twee slaapkamers, een badkamer en een hobbykamer waar mijn drumstel zal komen te staan.

Op het gelijkvloers komt er vloerverwarming; we vragen ons nu af of en hoe een bovenverdieping als deze typisch verwarmd wordt.

Op dit moment is er op de badkamer boven ook vloerverwarming voorzien, aangevuld met bijvoorbeeld een radiator, in ieder geval iets dat straffer is dan een handdoekdroger.

Op de slaapkamers werden eerst radiatoren voorzien maar de architecte is nu van mening dat slaapkamers in nieuwbouwwoningen helemaal niet verwarmd worden; klopt dit?

Wij hadden ondertussen vernomen dat men vloerverwarming kan gebruiken om actief te koelen en dat leek ons wel handig op een slaapkamer waar je het typisch niet te warm wilt hebben. Is dit ook argument om voor vloerverwarming te gaan of zetten we beter in op airco of helemaal niks?

Merci!

Lid geworden
14 jul 2021
Waarderingsscore
10
Punten
3
Wij voorzien vloerverwarming overal beneden en boven en dit samen met een geothermische warmtepomp. Deze kan passief koelen in de warme zomermaanden via de vloerverwarming. Screens voorzien we ook anders zal de passieve koeling weinig zin hebben. Actieve koeling met vloerverwarming zoals jij zegt kan volgens mij niet.

DeWerf

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 jul 2021
Waarderingsscore
109
Punten
43
Wij voorzien vloerverwarming overal beneden en boven en dit samen met een geothermische warmtepomp. Deze kan passief koelen in de warme zomermaanden via de vloerverwarming. Screens voorzien we ook anders zal de passieve koeling weinig zin hebben. Actieve koeling met vloerverwarming zoals jij zegt kan volgens mij niet.

Natuurlijk kan een warmtepomp actief koelen.
Jou systeem met geothermie is natuurlijk beter, dat verbruikt enkel wat circulatie pompen. Actief koelen kost wel wat elektriciteit natuurlijk (maar dan schijnt ook vaak de zon dus ..)

Voor deze reden hebben wij ook overal VVW voorzien.

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.246
Punten
113
Als je nu een nieuwbouw plant, zorg je ervoor dat die zodanig geïsoleerd en luchtdicht gemaakt is dat je geen verwarming/koeling nodig hebt. En al zeker niet op de bovenverdieping.

Wat je bespaart in technische installaties kan je investeren in betere beglazing, isolatie, luchtdichting, zonwering, …

Hier is er dus niets aanwezig boven. Enkel in de badkamer een (elektrische) handdoekradiator.

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
636
Punten
113
vvw beneden en ventilatie D die de warme lucht rondpompt is idd voldoende voor de slaapkamers warm te houden in een nieuwbouw.
ivm actieve koeling kan je ook vvw boven leggen.

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
357
Punten
63
Het koelvermogen van buizen in de vloer is beperkt (10 à 30W/m²) door de kans op condensatie: de vloer mag niet onder de dauwpunt temperatuur komen. Bij lucht-koeling (typische airco of ventilo convector), gaat dit wél, want daar is condensafvoer voorzien. Passief koelen (= koelmedium zonder energie afkoelen, exc. circulatiepomp) is meer iets richting betonkernactivering, dus op lange termijn. Meer "afgifte" oppervlak gaat (denk ik) een quasi lineair effect hebben op het totale koelvermogen.

Als je grote ramen op het zuiden zou willen, ga je daar nog steeds rolluiken, screens of grote oversteken willen.

Wij hebben ook een geothermische warmtepomp in moderne woning en overal vloerverwarming met hoh afstand 10cm (uitgezonderd geïsoleerde kelder, in de garage zelf leidingen gelegd met hoh afstand 25cm, maar niet aangesloten, voor als dat ooit zou moeten worden omgebouwd). Kinderkamers en badkamer hebben dan nog eens extra wandverwarming voor de (iets) snellere respons. Op een open-huizen-dag toch wel heel positieve ervaringen gehoord van mensen met een gelijkaardig systeem/huis.

Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.101
Punten
113
Geen radiatoren hangen.
Ook in de badkamer zou ik dat niet doen.
Je volledige woning zal aangenaam zijn. Dan is extra verwarming niet nodig. Geen kille badkamer.

Actief koelen, dan neem je best airconditioning. Maar zorg wel eerst dat je zo veel mogelijk de zon buiten houdt. Langs N krijg je bv veel licht binnen, maar geen zonnewarmte.
Je kan die airco ook gebruiken om de slaapkamers te warmen , dan moet je geen vvw leggen.
Vvw is aangenaam aan de voeten, dat kan ook met bv een goede kurkvloer.

wawadadakawa

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jul 2011
Waarderingsscore
109
Punten
43
Hier heb ik boven niks van verwarming buiten vloerverwarming in de badkamer (was 1 extra kring). In de winter heb ik de temperatuur op zijn laagste punt denk ik ongeveer 16 graden weten bereiken (relatief koud buiten, maar vooral zeer lang geen zon). Dit is meer dan prima voor te slapen, maar zou in de toekomst wat te laag zijn voor studerende kinderen (de oudste is nu 10). Ik verwarm nog op gas dus toen was passieve/actieve koeling via vv geen plan en heb ik overal goede screens. In de zomer kan het best wel warm worden, maar dat is in een hittegolf. Naar de toekomst toe overweeg ik 2 zaken: --> goedkoop: als ze in de winter moeten studeren en het zakt wat te diep zo'n dyson ventilator die ook kan verwarmen. --> het is goed geisoleerd dus zal wel voldoende zijn om te studeren. Of beter maar duurder --> LL airco systeem zodat ik ook nog wat kan koelen in de zomer., of gratis --> ze moeten maaar beneden in den bureau studeren in de winter.

Als ik het nu nog eens zou doen:
*Nog meer isoleren
*Afhankelijk van de beschikbare budgetten en in functie van jou nood aan comfort op deze extreme (te koud, te warm) momenten (lees 95% van de dagen in het jaar is het meer dan prima, wat is de kost die je er voor over hebt voor die paar dagen dat het niet ideaal is?) zou ik ofwel overal vloerverwarming leggen, ofwel leidingen laten inwerken voor L-L airco.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan