Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Verwaarloosde tuin wanhopig

• Tags tuin
  • Lid geworden
    29 jun 2026
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo iedereen.
    Ik ben een beetje wanhopig. Mijn grootmoeders tuin is helemaal verwaarloosd. Alles stond zeer hoog het staat vol bramen, hol gras (zoals aan de zee), onkruid, etc.
    Ik heb met de bosmaaier zo goed mogelijk kort gemaaid . We willen hier terug mooi gras op krijgen want we willen het huis verkopen.
    Maar nu weet ik niet wat ik nu moet doen. Kunnen jullie zeggen wat ik nu het beste doe? Sproeien, frezen, etc..
    Het is een stuk van 10 are .
    Alvast bedankt.
    Ik heb ook een paar foto's toegevoegd

Bijlagen

• IMG20260629161330.jpg
      IMG20260629161330.jpg
      637,8 KB · Weergaven: 107
    • IMG20260629161322.jpg
      IMG20260629161322.jpg
      683,2 KB · Weergaven: 106
    • IMG20260629161302.jpg
      IMG20260629161302.jpg
      641 KB · Weergaven: 108
    • IMG20260629161256.jpg
      IMG20260629161256.jpg
      569,6 KB · Weergaven: 105
    Laat een boer of loonwerker met een klepelmaaier komen, als tenminste geen palen, draad of materiaal in verstopt zitten.
    Op een kwartier gaat dat er helemaal anders uit zien.

Bedankt voor het antwoord. Helaas kan er geen tractor door. Het stuk staat achteraan en heeft maar één smalle doorgang

Is het huis ook te renoveren? Dan zou ik niet veel moeite steken in de tuin.
    Je kan best de bramen korter afmaaien, de afgemaaide takken en zo afvoeren en dan blijven maaien met een grasmaaier.
    Achteraan lijkt het me of wat zaken overwoekerd zijn met klimop, ofwel trek je die klimop onderaan af zodat alles wat hogerop groeit afsterft, maar dat ziet er niet proper uit. Je kan ook met een haagschaar de klimop bijtrimmen dat oogt properder voor verkoop.
    Allicht zullen de kopers de tuin aanpakken.

We gaan het huis niet echt renoveren juist presentabel maken. Dit zouden we ook met de tuin willen doen. Aangezien dit volgens ons toch wel iets aan de verkoopprijs zal doen.

Een koper die een renovatieproject koopt verwacht geen tuin die er als een biljartlaken uitziet.

Zolang die niet overwoekerd en verwilderd is en alles onder controle is gaan mensen daar niet over vallen.

Een koper die een renovatieproject koopt verwacht geen tuin die er als een biljartlaken uitziet.

Zolang die niet overwoekerd en verwilderd is en alles onder controle is gaan mensen daar niet over vallen.
    Ja ik weet het niet. Ik zeg niet dat het een biljart maken zou moeten zijn maar toch wel presentabel. Het probleem is dat het er zeer verwilderd uitziet en dat het overwoekerd is met alle soorten onkruid. Ik ben er al tweemaal over geweest met de bosmaaier maar het blijft verwilderd natuurlijk.

Voor mijne winkel :
    Huur professionelen in die afkomen met mini machines, die alles verdelgen met verdelgingsproduktent.
    In het bezit zijn van een fytolicentienummer. (niet goedkoop om dit te behalen)
    De tuin diepspitten , egaliseren en klaar leggen.
    Grasmatten plaatsen en waar je na plaatsing dagelijks 4 liter water per m² moet geven . Is dus voor jouw tuin cc 4000 liter water per dag.

Praktisch
    Maai het kort met de bosmaaier en verwijdert het maaisel. Doe dit om de 2 weken.
    Als de bezoeker even de tuin kan inlopen zonder een jungle uitrusting is dit voldoende .
    Tip haal geen bomen of hoge struiken weg, met deze temperaturen kan je wijzen op de koele schaduw

Aangezien dit volgens ons toch wel iets aan de verkoopprijs zal doen.
    Nee, dat zal geen noemenswaardige impact hebben tenzij de woning een gelijkaardig pareltje is.
    Als de woning ‘te renoveren’ is, dan maakt de tuin weinig uit, die wordt ook aangepakt zodat die meegaat met het gerenoveerde huis.

De tuin proper zetten, opruimen en maaien: ja.
    Heraanleggen (frezen, gras zaaien,…): weggesmeten geld.

Enkele keren maaien en afvoeren. Direct een heel ander zicht

• Leuk
    Waarderingen: Fuss
    Ga je het via Immo verkopen? Vraag hen dan eens of een opgeruimde tuin een meerwaarde zou zijn.
    Het is gek (en teleurstelled) waar je als leek geld zou insteken om de waarde te verhogen terwijl het voor de immo helemaal niets uitmaakt.

Bij een aankoop van een woning zijn er 3 zaken die door de nieuwe eigenaar worden aangepakt, uitgebroken en vernieuwd naar hun smaak:
    - Keuken
    - Badkamer
    en de tuin.

Ik zou daar ook niet teveel geld in steken, gewoon kort houden met de bosmaaier.
    Als het huis echt een renovatieproject is, dan denk ik aan: mss ramen en dak vernieuwen, ne hoop breekwerken, ... dan is de kans groot dat er tijdelijk ook wat puin terecht komt in de tuin om erna af te voeren.

Mensen die een huis kopen om te renoveren gaan in mijn ogen niet teveel naar de tuin kijken.

Zoals reeds aangegeven, met de bosmaaier kort zetten en wat er af komt wegnemen.

Hier was bij mijn moeder de tuin ook verwaarloosd, doordat haar gezondheid steeds slechter werd met een hoop ziekenhuisopnames na elkaar, en van alle mogelijk materiaal te zoeken om haar absoluut thuis te kunnen houden toen ze palliatief werd verklaard.

Het is geen echte voor en na, want de toestand was nog een stuk erger, het onkruid nog veel hoger, en soorten tussen met zeer dikke en heel harde stengels.

20230519_145047.jpg

Maar zo zag het er nadien uit, toen ik het huis in orde aan het zetten was voor verkoop.

Een goede bosmaaier (hier Stihl KMA135R) met de juiste draad er op, Stihl CF3 Pro Ø 2,7 mm is voor mij super daarvoor.
    Ik gebruik dat al jaren, maar iedere keer ben ik nog verbaasd van de kracht dat dat batterijgevoed ding heeft.

En nadien met een hark het losse materiaal weg genomen.

20251019_142000.jpg

Laatst bewerkt:
    Bedankt allemaal voor de reacties.
    Dus als ik het goed heb zouden er niets meer aan doen? Ik kan het niet korter meer afmaaien met de bosmaaier. Er zitten ook heel veel hopen in.

Just my two cents... ik woon op iets gelijkaardig, maar dan drie keer zo groot...

Koop een oude benzinemaaier, zelftrekker, en rij het gewoon af, eerst op de hoogste stand, dan telkens een standje lager. Ik heb zo een oude afgedankte zelftrekker, en ik gebruik hem om alles te hakselen. zolang er geen echt dikke takken inzitten...

Ik doe mijn haag af, en ik rij er met de maaier over, de bramen eerst met de heggenschaar in stukken, met de maaier over... hoeft zeker geen nieuwe te zijn! Maar eerlijk gezegd, de mijne doet het eigenlijk na al die mishandelingen nog prima! Eens je daar een keer over bent geweest ziet dat er echt helemaal anders uit. De eerste keer zal wat werken zijn, maar nadien kan je het proper houden.

Mijn advies, zoek een goedkope benzinemaaier, liefst zelftrekker, en dat ziet er HELEMAAL anders uit!

Just my two cents... ik woon op iets gelijkaardig, maar dan drie keer zo groot...

Koop een oude benzinemaaier, zelftrekker, en rij het gewoon af, eerst op de hoogste stand, dan telkens een standje lager. Ik heb zo een oude afgedankte zelftrekker, en ik gebruik hem om alles te hakselen. zolang er geen echt dikke takken inzitten...

Ik doe mijn haag af, en ik rij er met de maaier over, de bramen eerst met de heggenschaar in stukken, met de maaier over... hoeft zeker geen nieuwe te zijn! Maar eerlijk gezegd, de mijne doet het eigenlijk na al die mishandelingen nog prima! Eens je daar een keer over bent geweest ziet dat er echt helemaal anders uit. De eerste keer zal wat werken zijn, maar nadien kan je het proper houden.

Mijn advies, zoek een goedkope benzinemaaier, liefst zelftrekker, en dat ziet er HELEMAAL anders uit!
    Bedankt voor het advies.
    Dat kan ik inderdaad eens proberen. Bedankt voor de tip.

Terug
Bovenaan