• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vervuilde spouwmuur opvullen

Lid geworden
29 nov 2023
Waarderingsscore
3
Punten
3
Dag iedereen,

Ik maakte een vorig topic aan op advies te vragen hoe we best een gedeelte van onze woning (bouwjaar oude gedeelte 1948 en nieuwe gedeelte 1982) te isoleren.

In januari verwachten we een kindje en we hadden eigenlijk gehoopt op een oplossing op korte termijn. Daarbij kwamen de uit op zelf binnenmuur isolatie plaatsen maar hier zijn de op het laatste moment van af gestapt. Buitenmuur isolatie is geen optie omwille van de kostprijs. Een deel van de woning zal wel langs buiten geïsoleerd worden omdat dat massieve muren betreft en een spouwmuur met een bouwfout (geen voetlood met bijgevolg vochtproblemen).

Nu voor de gevels met spouwmuur, er zijn verschillende firma’s komen kijken. De spouwmuur werd met een camera bekeken is ongeveer 5cm breed en ze willen deze opvullen met EPS parels. Klonk allemaal goed.
Nu moeten we vandaag nog een derde firma komen om offertes te kunnen vergelijken. En zij zagen een te vervuilde spouwmuur (cementbaarden). De vervuiling zit ook tamelijk hoog dus het is niet simpel om te lossen.
Ik heb nu schrik voor koudebruggen en vochtproblemen als we de muur toch laten opvullen. Tegelijk zie ik ook gewoon een goede of haalbare oplossing meer.. hebben jullie advies?

Alvast bedankt!

Ik voeg nog even een tekening toe. In geel gemarkeerd zijn de muren die we willen laten opvullen.

Bijlagen

• IMG_6422.jpeg
    IMG_6422.jpeg
    49 KB · Weergaven: 15
Om direct met de deur in huis te vallen: die zijn er niet. Als er inderdaad (veel) morteloverdracht is heb je altijd issues. Gezien de beperkte isolatie ruimte en de aanwezigheid van de veranda kan men het als voorlopig middel doen maar het is niet optimaal.

Ik lees ook dat er al vochtproblemen aanwezig zijn, zowel op massieve als spouwmuren? Of is dit niet van toepassing op de desbetreffende muur.

Als er koudebruggen zijn door mortelbaarden, gaan die niet erger worden door spouwmuurisolatie.

Om direct met de deur in huis te vallen: die zijn er niet. Als er inderdaad (veel) morteloverdracht is heb je altijd issues. Gezien de beperkte isolatie ruimte en de aanwezigheid van de veranda kan men het als voorlopig middel doen maar het is niet optimaal.

Ik lees ook dat er al vochtproblemen aanwezig zijn, zowel op massieve als spouwmuren? Of is dit niet van toepassing op de desbetreffende muur.
Nee inderdaad niet op deze spouwmuren, een klein gelukske 🥲.

Als er koudebruggen zijn door mortelbaarden, gaan die niet erger worden door spouwmuurisolatie.
Je wil zeggen dat we sowieso beter af zijn met toch spouwmuurisolatie te doen? Ik begin daar ook naar te neigen, alleen het risico op vochtproblemen schrikt me af.

Je wil zeggen dat we sowieso beter af zijn met toch spouwmuurisolatie te doen? Ik begin daar ook naar te neigen, alleen het risico op vochtproblemen schrikt me af.
Vanwaar zouden de vochtproblemen komen ?
Je kan buitenmuur ook voorzien van een hydrofuge

Wat ik terugvind kunnen er koude bruggen ontstaan door cement haarden in de spouwmuur met als gevolg vochtproblemen.

Hydrofuge, nog nooit van gehoord! Ik ga me er over inlezen.

Wat ik terugvind kunnen er koude bruggen ontstaan door cement haarden in de spouwmuur met als gevolg vochtproblemen.

Die cementbaarden zijn er dus al. Dus als er een koudebrug is, dan is die er nu ook zonder spouwmuurisolatie. Isolatie die tussen de buitenmuur en cementbaarden komt, doet de koudebrug niet toenemen.

Hydrofuge is behandelen gevel tegen regendoorslag. De muur wordt door een product dat over de muur gespoten wordt waterafstotend gemaakt. Maar nog steeds ademend

Die cementbaarden zijn er dus al. Dus als er een koudebrug is, dan is die er nu ook zonder spouwmuurisolatie. Isolatie die tussen de buitenmuur en cementbaarden komt, doet de koudebrug niet toenemen.

Hydrofuge is behandelen gevel tegen regendoorslag. De muur wordt door een product dat over de muur gespoten wordt waterafstotend gemaakt. Maar nog steeds ademend
Bedankt voor de uitleg! Ik wist eerlijk gezegd niet dat koude bruggen ook bestaan bij niet geïsoleerde muren, vandaar mijn verwarring. Ik ging er vanuit dat het nu gewoon één koude muur is, zeg maar, en vochtproblemen mogelijk pas ontstaan na het isoleren. Maar dat neemt mijn ongerustheid wel een stuk weg!

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Niet volledig akkoord.

De geisoleerde muur blijft warmer omwille van de isolatie, de lokale koudebruggen blijven kouder, waardoor er net daar kans is op condensatie.

Achteraf opvullen van een spouwmuur is perfect mogelijk in theorie, praktisch bekeken is dat een andere zaak.
Persoonlijk zou ik dat niet doen, vind ik te duur voor het bekomen resultaat.
Heb al een paar keer een na geisoleerde muur afgebroken en al meerdere keren gezien dat de vulling toch niet optimaal was.

Achteraf opvullen van een spouwmuur is perfect mogelijk in theorie, praktisch bekeken is dat een andere zaak.
Heb al een paar keer een na geisoleerde muur afgebroken en al meerdere keren gezien dat de vulling toch niet optimaal was.
Wat zou je dan wel voorstellen?

Wat zou je dan wel voorstellen?
gevaarlijke vraag :), of beter gezegd: dure vraag. Gevelsteen afbreken, alles opkuisen, deftig isoleren, nieuwe gevelbekleding er voor zetten (strip, crepi, gevelsteen, hout, ...) (en in je topicstart zeg je zelf dat dat geen optie, is maar dat is wel de beste optie...)

Bij mij waren er ook zeer slordig gemetselde muren. De spouw was op sommige plaatsen ook maar 3.5 cm breed, op andere dan weer 6.5 cm. En ook veel mortelbaarden aan de binnenzijde. Ik heb ze laten vullen met parels. Ik heb een stuk muur dat gevuld werd terug moeten afbreken achteraf, en daar toch vastgesteld dat de bolletjes alles goed hebben opgevuld. Ook nergens vochtproblemen gehad. Bij andere materialen (pur, glaswol etc) is de vulling dan minder gegarandeerd, maar eps kruipt letterlijk overal in en tussen. Ik zou het dus doen.

Bij mij waren er ook zeer slordig gemetselde muren. De spouw was op sommige plaatsen ook maar 3.5 cm breed, op andere dan weer 6.5 cm. En ook veel mortelbaarden aan de binnenzijde. Ik heb ze laten vullen met parels. Ik heb een stuk muur dat gevuld werd terug moeten afbreken achteraf, en daar toch vastgesteld dat de bolletjes alles goed hebben opgevuld. Ook nergens vochtproblemen gehad. Bij andere materialen (pur, glaswol etc) is de vulling dan minder gegarandeerd, maar eps kruipt letterlijk overal in en tussen. Ik zou het dus doen.
Heel erg bedankt, hier heb ik veel aan! Nog één vraag: waren dit gelijmde eps parels?

Heel erg bedankt, hier heb ik veel aan! Nog één vraag: waren dit gelijmde eps parels?
Er werd een soort latex lijm mee ingespoten. De muren zijn 15 jaar geleden opgevuld door een Nederlandse firma. Er waren toen in België nog geen firma's te vinden die spouwmuren vulden met EPS bolletjes.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan