• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
Status
Niet open voor verdere reacties.

verven garage binnenmuren met gevelverf?

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Dag allemaal,

Ik wil de muren in een garage verven. Momenteel staat daar een onbekende oude verf op (de coloribus et gustibus ...). Ik ken het type van de oude verf niet, maar wil dat opnieuw verven en dacht eerst een watergedragen primer te zetten en een afwerkingslaag. Maar nu vroeg ik me ook af of ik niet beter gevelverf kan nemen wegens grotere temperatuurverschillen, vochtverschillen tussen seizoenen in de garage. Of een ander type verf? Indien een buitenverf meer schadelijke stoffen zou bevatten, er is een poort aan voorzijde en aan achterzijde, twee zijden van de garage kunnen dus volledig open, er kan zeer goed worden verlucht.

Dank voor jullie inzichten.

DSC_4466.JPG
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Is dat geverfd of gekalkt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Keon
V

Verwijderd lid 172838

Guest
hoe vochtig staat die muur?
als je van die plastiek gevelverf gebruikt zal je muur moeilijker uitdrogen, dus dat kan een argument zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Keon

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
De muur is momenteel geverfd. De muur is niet vochtig. Het is een garage in een rijhuis, dus inpandig.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Ok, dan ga ik voor een binnenverf. Normaal gebruik ik verf van Boss, maar voor dergelijke muren in de garage zou ik liever een goedkopere nemen. Tips?
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ik wil de muren in een garage verven. Momenteel staat daar een onbekende oude verf op... Ik ken het type van de oude verf niet...
Is dat geverfd of gekalkt?
@fido, doe eerst eens een azijntest op de bestaande verf, gaat het bruisen, dan is het kalkverf.
Ok, dan ga ik voor een binnenverf. Normaal gebruik ik verf van Boss, maar voor dergelijke muren in de garage zou ik liever een goedkopere nemen. Tips?
Neen, foute insteek...

Die muur is een volle muur - te zien aan het metselverband - en volle muren mag je enkel behandelen met producten bestaande uit kalk, tras of leem (en natuurlijke pigmenten).

Dus geen cement, gips, acryl, latex, silicaten, kwarts-siliconen, kunsthars, etc.

Als uw bestaande verf geen kalkverf is, haal je die er het best vanaf en haal je een goede kalkverf inhuis, eventueel een 100% kalk-kalei (zie Wolf Jordan, Peter Steen, Stoopen-Meeûs, Rewah,...).

PS: Geen kalei van Boss (Colora) of Caparol gebruiken want daar zit cement in verwerkt (is hooguit bruikbaar op spouwmuren en dan nog).
 
Laatst bewerkt:

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Zoals reeds aangegeven geen binnenmuurverf.
Je zou gaan voor een ademende gevelverf?

Als je het huidige verfsysteem niet kent, plaatst een primer.
Bv: STO Stoplex W
Kan je afwerken met een silicaatverf.
Bv: STO StoColor Sil
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Als je het huidige verfsysteem niet kent, plaatst een primer.
Bv: STO Stoplex W
Kan je afwerken met een silicaatverf.
Bv: STO StoColor Sil
Geen "moderne" gevelverven toepassen op volle muren! Enkel kalkverf of -kalei (met of zonder tras).

Dus ook geen SPS Façade Mat SB "Siliconenharsemulsie".

Ten andere, die Stoplex is een acrylverf vol met siliconen... daar gaat een watergedragen silicaatverf als StoColor Sil niet op pakken.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
euh misschien zie ik het te kort maar wat is er mis met deze verf IN een garage ?
Alleé, dat is geen living of een of ander man/womancave . daar staat de melkoe en een paar fietsen in en .. bij mij toch HEEEL VEEEL ROMMEL.
Die muur was dadelijk vol gebouwd met schapdragers en nog meer rommel.
:Fietser op zijn bek:
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
euh misschien zie ik het te kort maar wat is er mis met deze verf IN een garage ?
Probleem zijn de volle muren (en het feit dan een garage niet verwarmd wordt).
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
De verf die er nu op zit is zeker geen kalkverf. Er was hier op de bovenverdieping met diezelfde verf geverfd. Ik heb voor het zekerste eens geprobeerd met azijn, maar dat doet niets.

Ik ben niet van plan de bestaande verflaag er af te halen. Die zit er zeer goed op, enkel op de cementplint onderaan de muur is er andere (grijze verf) die hier en daar een klein beetje loslaat, die haal ik er af, ook omdat er vloerplinten tegen komen.

De garagemuur loopt door naar een buitenmuur, daar heb ik 10 jaar geleden het kaleisysteem opgezet van Colora/Boss. Eerst primer P77 en dan calime. Op de buitenmuur zat toen een witte verf, ook onbekend wat, maar ik kreeg die er niet af zonder de muren te beschadigen. Ik ben zeer tevreden van die P77 + calime, maar zal die in de zomer toch eens een nieuwe eindlaag moeten geven. Enige nadeel: duur.
In de garage ben ik niet van plan een kalksysteem toe te passen op de verf, want zoals gezegd moet de verf er dan af of een aangepaste primer moet er op. Ik wil enkel een primer op de bestaande verf + een eindlaag. Zoals Luk aangeeft, het is een garage, ik ga de koning daar niet ontvangen en zoek een schappelijke (= goede maar niet te dure) oplossing.

@regis, bedankt voor de suggesties van de gevelverf, maar doe je die suggestie omdat ik het suggereer, of zou je zelf ook gevelverf zetten?
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
De garagemuur loopt door naar een buitenmuur, daar heb ik 10 jaar geleden het kaleisysteem opgezet van Colora/Boss. Eerst primer P77 en dan calime. Op de buitenmuur zat toen een witte verf, ook onbekend wat, maar ik kreeg die er niet af zonder de muren te beschadigen. Ik ben zeer tevreden van die P77 + calime, maar zal die in de zomer toch eens een nieuwe eindlaag moeten geven. Enige nadeel: duur.
Als dat ook een volle muur is, gaat dat op termijn vochtproblemen opleveren met kans op vorstschade omdat er in de kalei van Colora/Boss cement wordt gebruikt.
Die P77 primer (acrylverf) is ook geen hulp omdat dit een extra damprem vormt.
Hoe meer verse eindlagen eroverheen komen - ook al zijn die dampopen - hoe groter de kans op schade. De totale dampopenheid wordt immers bepaald door de totale laagdikte, en die moet je berekenen beginnend met de laagdikte van uw primer.
In de garage ben ik niet van plan een kalksysteem toe te passen op de verf, want zoals gezegd moet de verf er dan af of een aangepaste primer moet er op. Ik wil enkel een primer op de bestaande verf + een eindlaag.
Je bent gewaarschuwd, meer kan ik niet doen...

Er zijn anders genoeg verfstrippers beschikbaar om de muur weer te strippen.
 
Laatst bewerkt:

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
@ Keon,

Het heeft nog lang geduurd.
Er is geen probleem
De TS wilt gewoon een ander kleurtje en een gevelverf erop
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
@fido,
Ik heb het gedaan zodat uzelf deze vrij regelmatig of ten gepaste tijden zal kunnen reinigen.
Ik vind het een degelijke silicaatmuurverf.
Doordat deze silicaatverf goed waterdampdoorlatend is.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
@ Keon,

Het heeft nog lang geduurd.
Er is geen probleem
De TS wilt gewoon een ander kleurtje en een gevelverf erop
Ja, dat is het, ik wil gewoon verven en vraag me af welke verf ik hiervoor best gebruik.
Regis heeft het goed gezien, ik wil vooral een andere kleur ?
Het vriest niet in die garage.

Ik weet ook niet welke problemen verondersteld worden met het (fake) kaleisysteem van Boss/Colora, want op de buitenmuur in het verlengde van de garage (+ op de achtergevel, deels buitenmuur garage) geeft dat al 10 jaar geen enkel probleem.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Reinigen, dat vind ik een goed punt. Bij de bestaande muur + verf heb ik die al afgespoten met de tuinslang, zonder probleem, top als dat kan.
Waar kan ik die suggesties die je doet kopen (regio Aalst)? ik zie een winkel in Asse van STO producten, dat is nog te doen. RvL in Gent heeft het blijkbaar ook, daar ben ik lang geleden nog geweest.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Sorry, mijn informatie was onjuist over RVL PAINTS.
Ze maken nu deel uit van AVOR- Colordeco.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan