• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vervanging asbestleien dak - Advies gevraagd!

Lid geworden
19 mei 2017
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo allemaal,

Ik sta voor een belangrijke beslissing omtrent de renovatie van mijn dak en ik zou graag jullie mening horen. Het gaat om een rijwoning met een zadeldak, totale dakoppervlakte van 108 m², dat bedekt is met asbestleien. De zolder wordt momenteel gebruikt als opslagruimte en is niet verwarmd. Er is geen onderdak aanwezig en de huidige isolatie bestaat uit ongeveer 18 cm minerale glaswol op de zoldervloer (hoewel dit volgens het EPC-attest van de vorige eigenaar niet volledig werd opgenomen omdat er toen geen facturen beschikbaar waren, nu staat er maar 10-12 cm op het EPC van een goeie 8j geleden).

Twee dakwerkers hebben de dakstructuur bekeken en beiden bevestigen dat deze in goede staat is (geen rot, stevig dak). Nu heb ik twee offertes ontvangen:

1. Dakwerker 1: €28.000 excl. btw
    • Incl. isolatie: PIR UTHERM Wall 10 cm + glaswol KNAUF multifit 8 cm
    • Nieuwe dakgoten
    • VLT-raampje
    • Stormpan 44
  2. Dakwerker 2: €18.800 excl. btw
    • Excl. isolatie ( de bestaande glaswol zou in het dak gestoken worden + eventueel een beetje bijkopen om dit te vervolledigen )
    • VELUX-raam
    • Bestaande dakgoten herbekleden met EPDM
    • Stormpan 44

Premies​

• Offerte 1 komt in aanmerking voor een premie, omdat er nieuwe isolatie wordt geplaatst.
  • Offerte 2 komt niet in aanmerking voor een premie, omdat er geen nieuwe isolatie wordt aangebracht en de bestaande isolatie op basis van het EPC niet voldoende is om enkel de dakbedekking te vernieuwen.
Het prijsverschil tussen beide offertes is maar liefst €10.000. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Is het de extra investering waard om voor offerte 1 te gaan (en dus in aanmerking te komen voor een premie), of is offerte 2 aantrekkelijker gezien de lagere prijs?

Zijn er misschien nog andere opties die ik over het hoofd zie? Ik heb bijvoorbeeld ergens gelezen over prefab dakpanelen (met onderdak, PIR-isolatie en latten) in combinatie met staal- of zinkplaten als dakbedekking. Dat ziet er mij nog mooi uit.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe zit het qua kostprijs in vergelijking met traditionele dakpannen? Het lijkt me dat dakpannen trager te plaatsen zijn vanwege de kleinere afmetingen en het vele werk, maar wellicht zijn prefab panelen duurder in materiaal.

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips!
Alvast bedankt!

Je kan aan de 2e aanbieder toch vragen om nieuw glaswol te leveren? Op die manier kom je wel in aanmerking voor de premie. Bedrag van de premie zal stuk hoger liggen dan kostprijs glaswol volgens mij. Jouw glaswol verkoop je dan 2e hands of gebruik je ergens anders.

Over de rest spreek ik me niet uit, heb de kennis niet.

De huidige glaswol wordt door dakwerker 1 afgevoerd/verwijderd.
Dakwerker 2 stelt voor om deze isolatie opnieuw te gebruiken, hetzij in het dak, hetzij terug op de zoldervloer.

Het bijkopen en laten plaatsen van isolatie zorgt er inderdaad voor dat ik in aanmerking kom voor de premie. Als ik de isolatie zelf aanschaf en plaats, kom ik niet in aanmerking voor die premie, maar het zou wel goedkoper kunnen zijn (dit kan ik nog navragen).

Nu vraag ik me af: is het überhaupt nodig om het dak te isoleren in deze situatie? Zou isolatie van de zoldervloer (nu beton) met bijvoorbeeld PUR niet net zo’n goede oplossing zijn aangezien ik de zolder enkel als opslagruimte gebruik?

ik zou die isolatie gewoon laten liggen en er nog extra in het dak bij steken.
Een opslagruimte die tussen -10 en +40 gaat over het jaar heen is ook niet ideaal.

Nog iemand met advies ?

Hoeveel premie ga je precies kunnen trekken?
Je maakt het jezelf moeilijk met offertes vergelijken die 2 hele andere dingen gaan produceren. De ene gebruikt PU isolatie en nieuwe goten(wat is dat dan precies die nieuwe goten?) de andere geen isolatie en behoudt bestaande? bakgoten? Je vergelijkt hier appelen met peren.
Je kan ook aan beide vragen om nieuwe glaswol isolatie te steken als dat mogelijk is? Of zorgen dat je dak nadien wordt opgeblazen met cellulose? dat geldt ook allemaal voor de premie.

Verder : prefab dakpanelen gaat nooit goedkoper uitkomen. En ja isoleer je dak deftig en zorg dat het helemaal factuur en EPC bewijs in orde is.
Hoe je daar komt dat is een andere vraag.

zelfde mening toegedaan als @Caroto.
Je 2 offertes staan lijn recht tegenover elkaar .
Kun je en mag je niet tegen elkaar houden.
Net of je een appel met een citroen vergelijkt.

Vraag tenminste bij alle 2 dezelfde werken

Ik zou geen PIR gebruiken.
Zeker als de zolder niet gebruikt wordt, zou ik deze met minerale wol extra dik aan de binnenkant isoleren. Dus huidige isolatie kan gewoon blijven zitten. Denk dat je heel wat isolatiewol gaat hebben voor die 10k.

Kan je dak het extra gewicht van de pannen wel aan? En staat er geen onderdak op de offertes?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan