• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vervangen van oude drukknopdimmer Niko

Lid geworden
18 feb 2012
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hallo,

Ik heb een vraagje over het vervangen van een oude Niko dimmer. Het topic lijkt op dit: https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/vervangen-dimmer.398635/
maar volgens mij is het een andere situatie omdat de oude dimmer een ander model betreft, en de aansluiting ook anders was.

Situatie: ik heb 2 lichtpunten die op 2 plaatsen bediend kunnen worden, beide met een drukknopdimmer (oude Niko, 09-025).
Eén van beide dimmers van dit oude model is kapot (krijg licht niet meer aan of uit via dat lichtpunt). Ik wil hier graag een nieuwe drukknopdimmer plaatsen, namelijk deze: https://www.niko.eu/nl-be/producten...del-niko-6a81413c-4ab8-580d-988e-300d1c1989e4
De oude aansluiting ziet er als volgt uit (er zitten twee zwarte kabels samen op de fasedraad)
1670759648359.png
De nieuwe ziet er zo uit:
1670759689746.png
In de handleiding staat dit aansluitschema:
1670759733399.png
Mijn vragen:
1) Klopt het dat ik deze dimmer moet kopen als vervanging van de oude?
2) Klopt het dat ik de draden van de fasedraad en die sinus met peiltje erdoor dan gewoon aansluit op de nieuwe overeenkomstige symbolen, en de draad van de blokgolf aansluit op de E (waarom is dat symbooltje veranderd)?
3) waarom noemt dit een tweedraads-aansluiting terwijl ik wel drie draden aansluit? (ik had eerst een driedraads nieuwe dimmer gekocht en daarmee kreeg ik het niet in orde, deze heeft meer aansluitpunten)

PS: ik heb geen multimeter om de draden uit te meten.
Bedankt!

u vorige dimmer werkte met een wissel schakelaar. de nieuwe niet meer, dat zie je aan het symbool en de typenr daterbij staat.
dus je schakelaar meot je ook veranderen naar een drukknop. De rest is duidelijk op tekening.

zit er in ouwe oude dimmer geen kleinebuiszekering
Misschien is dat kapot?

u vorige dimmer werkte met een wissel schakelaar. de nieuwe niet meer, dat zie je aan het symbool en de typenr daterbij staat.
dus je schakelaar meot je ook veranderen naar een drukknop. De rest is duidelijk op tekening.
Bedoel je de 2e (andere) schakelaar waarmee ik het lichtpunt kan bedienen of de bedoel je de knop die bovenop deze sokkel komt?

de andere knop die bij de dimmer hoort die kapot is. dat is nu waarschijnlijk een wisselschakelaar en geen drukknop. correct?

Beide knoppen werkten op dezelfde manier:
- kort drukken: licht aan/uit
- ingedrukt houden: meer/minder dimmen.
Beide zijn schakelaars die 'terugveren' in oorspronkelijke positie. M.a.w. aan de positie van de schakelaar zie je niet of het licht aan/uit is.

Ter info. De tweede schakelaar was effectief een drukknop. Een universele drukknopdimmer 2-draads werkt prima.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan