vervangen van dakgoten(zink)

reyn

Nieuw Lid
Lid geworden
4 aug 2023
Waarderingsscore
18
Punten
8
Heden 2 lekken in zinken bakdakgoot laten dichten. De lekken waren op de soldeerlassen. Hij vertelde dat het misschien aangeraden was om toch de ganse goot te vervangen door een nieuwe zinken goot. Vraag 1 : kan men de bestaande lassen niet nakijken en eventueel terug solderen,? Of is dit zinloos (goot is 45 jaar) . Er bestaan ook andere procedes , plaatsen van een soort rubber in bestaande goot, iemand hier ervaring mee? Iemand een idee wat die vervanging per m ongeveer kost (rechte stukken van 15m).

Als men de goot moeten vervangen moet mischien de houten bescherming ook vervangen worden denk ik dan ? Kan men alleen het zink vervangen zonder schade aan het houtwerk?

Dus samengevat wanneer vervangt men de goot ( ook als er lasssen los zijn en rest nog ok is)?

bedankt

Houten bescherming? Je bedoelt dan een zinken bakgoot, bekleed met hout? Als dat hout nog in goede staat en goed onderhouden is geweest, moet dat niet persé vervangen worden.
45jaar oud zeg je? Dan heeft die zinken bakgoot zijne beste tijd wellicht gehad...
Je kan dat oplappen, dat kan altijd. Met die vloeibare rubberdichting heb ik geen ervaring, wel met epdm in zo'n zinken goot lijmen. Ik heb dat een dik jaar geleden gedaan voor een familielid op leeftijd, zinken bakgoot in principe versleten (kleine gaten erin, gesoldeerde naden gescheurd, lasnaden tappunten gescheurd,...). Ik heb het vuil uit die goten verwijderd, vervolgens met de stalen schuurborstel op de haakse slijper de oxidatie op de zink verwijdert en dan met contactlijm de lap epdm erin gelijmd. Daar waar de buizen aan de goten bevestigd waren, de tappunten,heb ik er een epdm tapbuis ingelijmd. Tenslotte hier en daar afkitten. En dat is tot nu nog mooi in orde, ook al is het maar een lapmiddel maar ik gok dat dat toch enkele jaren meegaat.

Laatst bewerkt:
Bakgoot, ganggoot
3 meter boven maaiveld of 20 meter

Andere mogelijkheden roofing of epdm inkleven

• Leuk
Waarderingen: BnB2
bakgoot , 2x 15 m , 1 gedeelte van 10m op 5m hoogte , rest op 3m hoogte

Best vervangen, al de rest zijn inderdaad lapmiddelen.

Beter vervangen, uitstel is wel mogelijk met wat oplap middelen maar geen dak werker zal garantie geven op zijn werk. Veel dak werkers doen ook niet graag zink oplapwerk.

Houten kader kan best gespaard worden als het nog in bruikbare staat is.

In een bakgoot met haakse hoeken lukt het zeker. Schuin kan ook maar het invouwen van die hoeken gaat niet zo lekker als bij haaks. Het lastige is hoe ga je de afwerking aan de buitenzijde van de goot afwerken. Zink dekt dat altijd af, is altijd waterdicht en weer en wind bestendig.
Een aluminium profiel is schroeven boren kitten water dat blijft staan enz.

vandaag een eerste offerte binnengekregen. Prijs 200 euro de meter , zonder btw. Is dit een normale prijs. zijn allemaal rechte stukken , geen enkele bocht of zo. Zou me 6000 euro kosten. Toch veel.

45 jaar is voorbij de levensduur voor zink, als je een goot wil die langer meegaat moet je koper nemen, maar dat is nog veel duurder.

45 jaar is voorbij de levensduur voor zink, als je een goot wil die langer meegaat moet je koper nemen, maar dat is nog veel duurder.
Daar ben ik nu niet mee akkoord zink kan vlot 80 a 100 jaar mee. Bekijk de zinken daken in Parijs maar.

Uiteraard op voorwaarde dat ze correct zijn geplaatst.

Daar ben ik nu niet mee akkoord zink kan vlot 80 a 100 jaar mee. Bekijk de zinken daken in Parijs maar.

Zelfs al zijn ze correct geplaatst ... Zink van 100 jaar geleden kan je niet vergelijken met standaard zinken gootjes van vandaag (0,8 mm dik).

Zelfs al zijn ze correct geplaatst ... Zink van 100 jaar geleden kan je niet vergelijken met standaard zinken gootjes van vandaag (0,8 mm dik).
Waarom niet?

De raffinage (of wat de naam van het proces ook is) is beter als vroeger.

Daar hebben jullie wel een punt.
Ik had zelf zink die na 30 jaar zijn beste tijd gehad had, maar 40 jaar zou die eigenlijk moeten kunnen meegaan.

Even on-topic € 200/m lijkt me in eerste instantie vrij veel. Echter plooiwerk plaatsen, solderen, stelling zetten…

Vraag nog een aantal prijzen op en vergelijk.

• Leuk
Waarderingen: reyn
Merk op dat de lucht een stuk schoner is geworden. Krijg de indruk dat 25 jaar van voorheen inmiddels een flink stuk langer is geworden.
Even on-topic € 200/m lijkt me in eerste instantie vrij veel.
Waarom je inkomen met je handjes verdienen is tocht de gouden toekomst.

• Leuk
Waarderingen: BnB2
ik ga nu toch enkele fotos toevoegen, De eeste dakwerker zegt dat het hout versleten is. Zijn een paar latten krom, maar persoonlijk is het toch niet zo slecht. En is dit een moeilijke opgave voor een dakwerker, grootste gedeelte ligt op 3 m hoog en gemakkelijk bereikbaar. Moet er dan voor iedere goot een stelling worden gezet vraag ik me af; Is maar een vraag , heb er geen idee van. Ben wel bezig met een aantal nieue offertes.

Bijlagen

• IMG_20250228_141409603_HDR.jpg
    IMG_20250228_141409603_HDR.jpg
    237,3 KB · Weergaven: 27
  • IMG_20250228_141417568_HDR.jpg
    IMG_20250228_141417568_HDR.jpg
    281,6 KB · Weergaven: 27
  • IMG_20250228_141456844_HDR.jpg
    IMG_20250228_141456844_HDR.jpg
    224,4 KB · Weergaven: 26
  • IMG_20250228_141513220_HDR.jpg
    IMG_20250228_141513220_HDR.jpg
    236,4 KB · Weergaven: 27
vandaag een eerste offerte binnengekregen. Prijs 200 euro de meter , zonder btw. Is dit een normale prijs. zijn allemaal rechte stukken , geen enkele bocht of zo. Zou me 6000 euro kosten. Toch veel.
Ik betaalde een goede 3000 denk ik in 2018, voor 30 meter incl buizen. Op 6 en 3 meter hoogte. Maal 2 kan wel na 7 jaar

• Leuk
Waarderingen: reyn
Het is geen klusje dat je met een rolsteiger zo even rond om het huis kan rollen.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan