• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vertikaal blokprofiel gevelbekleding hoek -en raamdetails

andyke001

Nieuw Lid
Lid geworden
22 dec 2014
Waarderingsscore
2
Punten
8
Beste,

Binnenkort begin ik met het bekleden van onze nieuwbouw met vertikale thermowood blokprofielen. Het gaat om kleine oppervlakken die aansluiten op enerzijds de gevelstenen en anderzijds de ramen. Waar ik voornamelijk naar op zoek ben is hoe jullie die aansluiting met de ramen maken wetende dat het blokprofiel een aantal cm voor het raamprofiel uitkomt. Ik moet dus op één of andere manier de hoek om, om tegen het raam te eindigen. Zo heb ik ook een aantal buitenhoeken die ik ook zo strak mogelijk wil afwerken. Bij het blokprofiel komen er geen hoekprofielen of stopprofielen dus moet ik met de blokprofielen zelf een oplossing zoeken. Tenzij er natuurlijk mensen zijn die mooie alu hoek of stopprofielen gevonden hebben, liefst in zwarte anodisatie of poederlak, dan heb ik daar ook wel interesse in. Misschien heeft er iemand een bouwdagboek waarin het één en ander terug te vinden is? Your help is appreciated!

616-616_FC_Enduro_T.jpgaanzicht.jpg

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.567
Punten
113
Ga eens kijken bij huizen waar deze al gemonteerd zijn, je zal goede en minder goede Vb-en zien, leer uit beiden

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.975
Punten
113
In verstek zagen, lijmen en nagelen? En zwarte alu plinten/plinten/hoekprofielen vind je in alle vormen en maten, zelfs helemaal op maat gemaakt.

BDWM

Actief Lid
Lid geworden
14 aug 2020
Waarderingsscore
63
Punten
28
Is de afwerking goed gelukt? Tips? Foto meer dan welkom.
Twijfel of ik blokprofiel zou bestellen of afzonderlijke latjes (lijkt me eenvoudiger).

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
677
Punten
113
Met een zaag en een goede dak- en gevel leverancier kom je al een heel eind.

s-a

Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Waarderingsscore
40
Punten
18
Er bestaan wel volle planken waarmee je de dagkanten ook mooi kan afwerken, als je daar voor bent. Hou er bij open voeg wel rekening dat het regelwerk aan bepaalde voorwaarden moet voldoen: gevelfolie moet uv-bestendig zijn en geschikt voor open voeg, en het regelwerk a3-verduurzaamd, en bij voorkeur zwart gedrenkt.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.247
Punten
113
en bij voorkeur zwart gedrenkt.
Ik heb hier Trespa op regelwerk gezet, dat regelwerk heb ik eerst met EPDM bedekt daar waar naden open staan. Dat is altijd zwart en kan tegen UV. Beschermt dan ook nog beetje tegen slagregen en eventueel vocht.

• Leuk
Waarderingen: s-a

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
677
Punten
113
en bij voorkeur zwart gedrenkt.
Ik heb hier Trespa op regelwerk gezet, dat regelwerk heb ik eerst met EPDM bedekt daar waar naden open staan. Dat is altijd zwart en kan tegen UV. Beschermt dan ook nog beetje tegen slagregen en eventueel vocht.
Je hebt er toch ook folie achter gezet? Deze zou dan wel gewone kunnen zijn, bijvoorbeeld delta exxtrem noemt het tegenwoordig (ook UV bestendig trouwens).

Bijvoorbeeld: Delta facade is te verkrijgen voor twee openingspercentages en zijn UV bestendig.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.247
Punten
113
Je hebt er toch ook folie achter gezet?
Ik niet, 3 verticale naden waar telkens een lat achter zit met EPDM over dus dat is dicht.
En het zit onder een oversteek van 70cm, dus water komt er zowiezo amper of nooit bij.
Voor houten latwerk dat bloot zit aan regen is het natuurlijk een ander verhaal.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.247
Punten
113
EPDM over dus dat is dicht
Dicht is ook niet ok, ventilatie van de achterconstructie moet er ook zijn.
Klopt, boven en onder zitten ventilatieopeningen, zoals voorgeschreven door Trespa.
Voor houten latwerk dat bloot zit aan regen is het natuurlijk een ander verhaal.
Je beschermd niet het hout maar de achterliggende constructie.
Dat is hier PUR isolatie die 100% is afgetaped. Moest er dus vocht achter komen kan dat van de isolatie aflopen en beneden weg gaan langs de daarvoor bestemde waterkering.
Maar zoals gezegd is risico op regen hier bijna 0 owv de oversteek.

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan