Verticale ceder : tips voor plaatsen

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Hallo,

Wij gaan 2 resterende gevels bekleden met ceder. Alle voorbereidende werken zijn al gedaan, lattenwerk, plint, folie etc.

De ceder komt in verticale planchetten, en is tand & groef. Ze zijn al op lengte gezaagd en heb dus wat stukjes over waar ik tests op heb gedaan met een schietpistool met inox brads. 

Onzichtbaar nagelen lijkt me enkel mogelijk in de groef, en dan kan je de volgende plank er mooi overschuiven. Nu vraag ik me af of ceder (die zacht hout is) daar wel ideaal voor is?

Zichtbaar nagelen geeft zoals je ziet wat beschadiging van de schieter, en mss moet ik dan ook andere nagels gebruiken met kleinere kop. Bestaan er schietpistolen met soort rubberen bescherming voor dit soort werk?

Ten laatste : is er een bepaalde richting waarin je best werkt? Ik zou van rechts naar links werken, en starten met een planchet waarvan ik de lip afzaag. Begin en eind planchet zou ik met dotten lijm extra vastzetten (als we niet kiezen voor zichtbare vernageling).

Van die clips voor planchetten lijkt me geen oplossing in het geval van verticale planken want dan zijn ze niet vastgemaakt in de verticale richting. De planken zijn overigens lang genoeg om de gevel te overbruggen in de hoogte.

Zie foto van testopstelling in bijlage

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27971/ceder_vertikaal.jpg

Bijlagen

• ceder_vertikaal.jpg
    ceder_vertikaal.jpg
    122,7 KB · Weergaven: 1

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Waarderingsscore
4
Punten
38
Eens proberen met kleinere kop? Zo kraters in die planchet!

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.761
Punten
113
peins ook dat de werkdruk te hoog staat voor te schieten in ceder

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
De nagels kan ik niet wijzigen want het moeten dat type brats zijn voor die schieter, anders blijven ze niet in het laadmagazijn zitten.

Zal eens langsgaan bij verhuurbedrijf voor andere toestellen.

Werkdruk kan ik regelen aan de compresseur, dat is geen probleem.
Verder geen problemen dat ik de ceder in de groef zou schieten? Onzichtbaar is het mooiste natuurlijk.

Aan een plafond/oversteek zou het mij nog niet zo storen om zichtbaar te nagelen, in de gevel die zichtbaar is vanuit tuin/terras wel meer.

thx voor de reacties al!

thernals

Lid
Lid geworden
1 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
In de groef is toch de normale werkwijze,

meestal is er aan het pistool een draaiwieltje om de diepte van inslag te regelen,

eerder daar mee spelen dan compressor bijregelen

Atilla

Bovenaan