- Lid geworden
- 2 sep 2026
- Waarderingsscore
- 0
- Punten
- 1
Hebben onlangs een huis gekocht (1928) en zijn bezig met het renoveren van een kamer onder een schuin dak. De dakpannen zelf zijn relatief nieuw (zo een 10 jaar oud). De kepers (6.5cmx5cmx400cm) zijn wel ouder en hebben op sommige plekken aantasting van houtworm. De kepers buigen ook al wat door. Ik vroeg me daarom af wat de beste manier is om deze te verstevigen. Ik dacht eraan om nieuwe balken/kepers naast de bestaande te plaatsen (zusteren), maar vraag me af hoe dit in de praktijk wordt gedaan. De bestaande kepers zijn niet meer volledig recht, waardoor een nieuwe rechte balk niet zomaar overal mooi tegen de bestaande keper zal aansluiten. Daarnaast zal het waarschijnlijk niet altijd mogelijk zijn om een nieuwe balk over de volledige lengte van oplegging tot oplegging te plaatsen door de bestaande constructie/gordingen.
Bedoeling zou zijn om dit na versteviging te isoleren en te gyprocen, dus idealiter gaat de structuur na versteviging nog een lange tijd mee.
Alle tips zijn welkom
Bedoeling zou zijn om dit na versteviging te isoleren en te gyprocen, dus idealiter gaat de structuur na versteviging nog een lange tijd mee.
Alle tips zijn welkom
Bijlagen
Laatst bewerkt: