Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Verstevigen kepers en dragende balk

• Tags dakconstructie
  • Lid geworden
    2 sep 2026
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hebben onlangs een huis gekocht (1928) en zijn bezig met het renoveren van een kamer onder een schuin dak. De dakpannen zelf zijn relatief nieuw (zo een 10 jaar oud). De kepers (6.5cmx5cmx400cm) zijn wel ouder en hebben op sommige plekken aantasting van houtworm. De kepers buigen ook al wat door. Ik vroeg me daarom af wat de beste manier is om deze te verstevigen. Ik dacht eraan om nieuwe balken/kepers naast de bestaande te plaatsen (zusteren), maar vraag me af hoe dit in de praktijk wordt gedaan. De bestaande kepers zijn niet meer volledig recht, waardoor een nieuwe rechte balk niet zomaar overal mooi tegen de bestaande keper zal aansluiten. Daarnaast zal het waarschijnlijk niet altijd mogelijk zijn om een nieuwe balk over de volledige lengte van oplegging tot oplegging te plaatsen door de bestaande constructie/gordingen.
    Bedoeling zou zijn om dit na versteviging te isoleren en te gyprocen, dus idealiter gaat de structuur na versteviging nog een lange tijd mee.
    Alle tips zijn welkom ;)

Bijlagen

• IMG_1241.jpeg
      IMG_1241.jpeg
      378,7 KB · Weergaven: 40
    • IMG_1242.jpeg
      IMG_1242.jpeg
      356,8 KB · Weergaven: 39
    • IMG_1243.jpeg
      IMG_1243.jpeg
      246,7 KB · Weergaven: 36
    • IMG_1244.jpeg
      IMG_1244.jpeg
      247,2 KB · Weergaven: 37
    • IMG_1245.jpeg
      IMG_1245.jpeg
      394,4 KB · Weergaven: 40
    Laatst bewerkt:
    Om te beginnen uiteraard de houtworm aanpakken.
    Daarna zou ik planken tegen de balken aan vijzen, waarom zou je immers met balken gaan werken?
    Planken b.v. 18*196mm dan kun je er 20cm isolatie tussen stoppen.

Om te beginnen uiteraard de houtworm aanpakken.
    Daarna zou ik planken tegen de balken aan vijzen, waarom zou je immers met balken gaan werken?
    Planken b.v. 18*196mm dan kun je er 20cm isolatie tussen stoppen.
    Ik had balken van ongeveer dezelfde afmeting als de huidige kepers in gedachten, zodat ik ze over de volledige lengte kan zusteren en ook op de gordingen kan laten steunen.
    Als je hogere planken van bv. 18×196 mm gebruikt, hoe lang moet de overlapping met de bestaande keper dan zijn? En hoe laat je zo’n plank opleggen op de gording: lokaal een stuk uit de plank halen of op een andere manier?

Houtworm aanpakken, oké, zeker.

Maar waarom verstevigen? Ik neem aan dat als iemand betrouwbaar daar nieuwe pannen oplegt ze genoeg gedimensioneerd zijn. Dan is het enkel uitlatten zodat je kan isoleren zoals @janus wago al zei.

Houtworm aanpakken, oké, zeker.

Maar waarom verstevigen? Ik neem aan dat als iemand betrouwbaar daar nieuwe pannen oplegt ze genoeg gedimensioneerd zijn. Dan is het enkel uitlatten zodat je kan isoleren zoals @janus wago al zei.
    Omdat ze reeds wat doorbuigen en op sommige stukken deels opgegeten zijn door boktor. Hierna terug voor lange tijd dicht vandaar liever nog wat oplappen en verstevigen alvorens voor lange tijd dicht te smijten

Extra gording steken ?

En is dat een asbest onderdak ?

Een zusterbalk steken met dezelfde dimensies gaat geen oplossing zijn om het doorbuigen tegen te gaan .

Je hebt nu kepers van 6.5cmx5cmx400cm, volgens de vuistregel kan je met een hoogte van 6.5 cm maximaal 130 cm overspannen. Met een hoogte van 5 cm zit je aan een maximale overspanning van 1 meter
    Met een zusterplank van 18mm x196 mm kan je 3,92 bijna 4 meter overspannen

Met andere woorden je huidige kepers zijn ondermaats

Oja en pak eerst GRONDIG die houtworm aan

Extra gording steken ?

En is dat een asbest onderdak ?
    Normaalbzou dat onderdak geen asbest mogen zijn als daar 10jaar geleden nieuwe pannen gelegd zijn
    Onderdak zou er niet zo fris uitzien mocht het niet mee vernieuwd zijn na het vervangen van de dakbedekking . Je kan nl. geen pannenlatten wegnemen zonder het onderdak te beschadigen .

Een zusterbalk steken met dezelfde dimensies gaat geen oplossing zijn om het doorbuigen tegen te gaan .

Je hebt nu kepers van 6.5cmx5cmx400cm, volgens de vuistregel kan je met een hoogte van 6.5 cm maximaal 130 cm overspannen. Met een hoogte van 5 cm zit je aan een maximale overspanning van 1 meter
    Met een zusterplank van 18mm x196 mm kan je 3,92 bijna 4 meter overspannen

Met andere woorden je huidige kepers zijn ondermaats

Oja en pak eerst GRONDIG die houtworm aan
    Houtworm was door oude vochtschade en condens door isolatie zonder dampwering, dus oorzaak is aangepakt en zullen ook behandelen met embasol.
    De hoogte verhogen met zusterplanken om meer spanning te kunnen dragen vind ik inderdaad een goed idee. De reden dat ik zelfde afmeting ging nemen was omdat er tussen dak en gording maar 6.5 cm is voor het opleggen van kepers. Als ik hogere planken gebruik zal ik dus een aanhechtingsmethode moeten hebben (meer werk) voor gording beneden (vogelbek zagen?) en boven (iets van balkdrager?) - heb je hier een idee voor?. Ook weet ik niet zeker of ik genoeg manoeuvreerruimte zal hebben om plank in geheel aan te brengen naast bestaande kepers (zo'n 45 cm tussen de kepers). Indien aanbrengen van volledige lengte niet mogelijk is, hoeveel overlap voorzie ik dan best? Hoe om te gaan met huidige doorbuiging van het dak, aangezien zusterplank recht is? Bedankt voor duidelijke info!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan