Verstek plaatmateriaal verschillende dikte

Spoetnik

Actief Lid
Lid geworden
15 dec 2011
Waarderingsscore
34
Punten
28
Allen,

Allicht een domme vraag, maar ik waag me er toch aan...

Ik ben bezig met een omkasting van een schouw. Ik heb nog een rest MDF van 15 mm en een rest van 18 mm waarmee ik de omkasting kan maken. De hoeken komen in verstek. De constructie rust langs de schouwzijde op een reeks kepers bevestigd aan de muur.

Kan ik die MDF verstekken van 15 mm en 18 mm gewoon in een hoek van 45° zagen en verbinden? De echte sterkte van de constructie zit niet in de verstekken maar in de kepers aan de muur (denk ik).

Veel dank!

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.629
Punten
113
2 keer 45° zal inderdaad een mooie hoek maken.
Die netjes tegen elkaar passen zal iets complexer zijn omdat je aan de achterkant geen aansluitende hoek hebt, maar schildertape kan veel oplossen.

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
617
Punten
93
2 keer 45° zal inderdaad een mooie hoek maken.
Die netjes tegen elkaar passen zal iets complexer zijn omdat je aan de achterkant geen aansluitende hoek hebt, maar schildertape kan veel oplossen.
Inderdaad, die tape op uw hoek waar ze samen komen, dan kan je eventueel achteraan nog een strookje ophangen tegen die van 15mm zodat die van 18mm minder kan verschuiven.

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
833
Punten
113
Als de beide ruggen van de platen op de kepers rusten kan je geen mooi verstek maken. Doe de proef met een afvalrestje en je zal merken dat de 18mm iets naar voor komt.
Je zal de zijde van de 15mm iets moeten bijvullen (3mm) zodat die plaat iets hoger ligt en dan kunnen de 45° verstek tegen elkaar gezet worden.
Je kan lijmen met houtlijm (D3) of met een super lijm en een activator.

Spoetnik

Actief Lid
Lid geworden
15 dec 2011
Waarderingsscore
34
Punten
28
Ok, veel dank voor het advies. Ik onthou dat ik mogelijks die van 15 mm wat moet ondersteunen/opdikken maar dat ik verder kan met wat ik liggen heb.

Ik was al aan het google'n naar verstekhoeken berekenen en de moed zonk me in de schoenen ;-).

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.196
Punten
113
Bij "den gamma" kan je zo zakken met opvulhoutjes kopen. Zit 1mm, 2mm, 3mm,... in.
Als je die van 3mm pakt zit je direct goed.

Spoetnik

Actief Lid
Lid geworden
15 dec 2011
Waarderingsscore
34
Punten
28
@disco stu : hoe heet dat precies? Ik vind het niet direct terug in het assortiment.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.352
Punten
113
Als de beide ruggen van de platen op de kepers rusten kan je geen mooi verstek maken. Doe de proef met een afvalrestje en je zal merken dat de 18mm iets naar voor komt.
Je zal de zijde van de 15mm iets moeten bijvullen (3mm) zodat die plaat iets hoger ligt en dan kunnen de 45° verstek tegen elkaar gezet worden.
Je kan lijmen met houtlijm (D3) of met een super lijm en een activator.
Klopt niet.
Je hoeft dit helemaal niet te ondervullen.
Het verschil van dikte ( 3 mm ) moet je alleen bij optellen in de lengte van de plaat van 15 mm en dan komt dit wel mooi samen.
Teken maar even in bovenaanzicht uit.

Spoetnik

Actief Lid
Lid geworden
15 dec 2011
Waarderingsscore
34
Punten
28
Ik help even met een situatieschets (Pinterest-plaatje, niet helemaal de realiteit die ik bouw maar het principe is wel hetzelfde).
De panelen rusten op een onderstructuur van kepers.
Schermafbeelding 2022-11-09 om 17.00.32.png

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
482
Punten
83
3 mm uitvullen idd maar : als het mogelijk is kan je de stukken op een vlakke plaat/tafel leggen, de 15 mm ondervul je met +- 3 mm en je legt alle verstekken waar mogelijk tegen elkaar. Dwz met de langste kant van de plaat naar boven. Tape alle verstekken af met 50 mm tape die je dus 25 mm op de ene plaat kleeft en 25 mm op de andere..
Om de 20 cm doe je nu dwars hierop wederom stukken tape van +- 20 cm op de ene plaat en +- 20 cm op de andere plaat. Mits wat handigheid kan je dan het geheel omdraaien en alzo witte houtlijm in/op je verstekken doen. Vergeet vooral niet de naad die je achteraf nog gaat "breken" om daar lijm te voorzien. Ruim lijm dus en asap samenvouwen is de truuk. Na 2 uur kan je mogelijks al tape verwijderen, langer w8n is nog beter. Indien omdraaien niet gaat kan je beter je verstekken Aftapen en alles ter plaatse aan elkaar kleven dmv plastic tape... Die moet je lang genoeg nemen en als het ware "uitrekken" om je verstek dicht te "trekken". En wees maar zeker dat een goed gelijmd verstek erg sterk is. Dat aftapen is om de lijm die uit je verstek komt niet nodeloos in je mdf te wrijven, minder opkuis werk dus.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.410
Punten
113
Volg het advies van Lukanar en teken de hoek even uit op papier (neem 18 cm en 15 cm) en je hebt direct de juiste hoek waarin je moet zagen voor een perfect verstek.

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
450
Punten
83
of ge monteert alles met het verstek aan de binnenzijde uitgelijnd en ge freest de 3 uitstekende mm van de 18mm plaat aan de buitenzijde mooi gelijk onder een 45gr hoek tot hij de buitenzijde van de 15mm plaat matcht.

Spoetnik

Actief Lid
Lid geworden
15 dec 2011
Waarderingsscore
34
Punten
28
Op jullie advies ben ik aan het rekenen geslagen en heb ik mijn beste wiskunde boven gehaald. Dit geeft onderstaand (hopelijk juiste?) resultaat en creëert meteen een nieuw probleem:
de invalzaag is begrensd op 45°....

Een frees heb ik niet om de strategie van Marburg te volgen.
Schermafbeelding 2022-11-10 om 11.07.54.png

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.352
Punten
113
Zaag dat simpelweg in een hoek van 45 graden voor beide planken.
En plaatst dit tegen elkaar.
Niks andere hoek nemen.

verstek.png
enigste wat je hebt is dat een heel klein hoekje in de plank van 18 mm wegvalt .
Kit dit eventueel op.

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
833
Punten
113
Luk, de platen worden op kepers gelegd, dus de rug liggen gelijk, maar de plaat hebben een verschillende dikte.
Uw tekening is het bovenaanzicht.

Daar zijn de platen van gelijke dikte maar is hun breedte verschillend.
De TS wil zoals hij aangeeft met zijn tekening een 45° hoekverbinding van twee verschillende diktes.
Dus 45° van de bovenste plaat en de voorplaat (18mm) met het zijpaneel (15mm).

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
450
Punten
83
Meeste inval gaan maar tot 45gr, en eenmaal je daarboven gaat wordt het exponentiëel duurder om een goeie te vinden die perfect de scherpere hoek aanhoudt, omdat de doorsnede van het weg te snijden oppervlak exponentieel groter wordt. Ik denk dat je snel met een slordiger eindresultaat gaat zitten, en ik zou proberen een oplossing te vinden die de 45 gr kan aanhouden.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.629
Punten
113
Luk, de platen worden op kepers gelegd, dus de rug liggen gelijk,
Dat is toch niet zo?
In de tekening van Luk kan je toch perfect een rechthoekig balkje in de hoek tekenen?

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
450
Punten
83
De oplossing van lukanar lijkt me best. zaag een stukje MDF plaat van 18mm af, schroef er een recht latje op dat uitsteekt tot over de hoek, en plaats dit op de zijde waar je later de 18mm plaat gaat schroeven. Meet de lengte van de 15mm plaat af op basis van het latje dat uitsteekt, en schroef de 15mm plaat zodat de punt tot tegen dit latje komt. Dan zal je 18mm plaat daarna mooi passen.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.352
Punten
113
goh ik weet het niet hoor , maar als wij een boezemplank van 12 mm in verstek moeten zagen om dit onder 45°onder onze beplanking van 28 mm te krijgen zo dat we een mooie aansluiting hebben in het bovenvlak met de planken van 28mm en aan de zijkanten met de lat van 12 mm dan begin ik niet onder een andere hoek te zagen.
Ik zaag zowel de 28mm in 45 graden als de 12 mm plank.
Enigste wat ik doe zijn de balken afzagen op -12 mm gemeten vanaf de rand van de 28 mm plank.
Tegen deze balken komt de boezemplank van 12 mm en hierbovenop liggen onze terrasplanken van 28 mm.
Niet moeilijker maken dan dat het is.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan