Toen ik destijds trouwde werd de huwelijkswet voorgelezen. Daarin stond dat beide partners aan de kosten van het huwelijk bijdragen naar godsvrucht en vermogen.
Dat betekent dat de wetgever oplegt dat de partner die meer heeft ook meer moet bijdragen.
Dat is in het huwelijk, maar je kan dat maatschappelijk principe doortrekken naar elke serieuze relatievorm.
Wij hebben onze lonen altijd op een gemeenschappelijke rekening gezet en wat overbleef in 2 gedeeld naar elke spaarrekening. Voor een tijdje toch, daarna werd het gemeenschappelijke spaarrekening. Nooit ook maar 1 woord gezegd over het uitgavenpatroon van mijn echtgenote, of omgekeerd. Maar wij waren ook wel partners met eenzelfde doel voor ogen op lange termijn.
Intussen is het sinds mijn hartinfarct weer elk afzonderlijke spaarrekening na kritiek vanwege de bank: als een partner overlijdt wordt alles wat gemeen is geblokkeerd, en het duurt wel enkele dagen eer dingen geregeld zijn en dan nog enkel beperkte bedragen.
Mijn vrouw heeft onlangs haar zaak verkocht, waardoor er onevenwicht ontstond in onze ‘waarde’ en dan herschikken we dat zodat bij overlijden van de ene, de andere en de kinderen de laagst mogelijk erfenisrechten betalen.
Een leuke meevaller daarbij is dat in België schenkingen onder echtgenoten steeds herroepbaar zijn alsof ze nooit hebben plaatsgevonden, dus dat is ook iets waarmee je kan spelen door elkaar dingen te schenken en na overlijden te herroepen.
Je kan in ons land jouw huwelijkspartner dus niet écht een cadeau doen… het is altijd herroepbaar en erger nog: in het wettelijk stelsel was het toch al van de ander nog voor die het kreeg.
Bankrekeningen op eigen naam worden ook geblokkeerd indien gehuwd onder gemeenschap van goederen..
Oh wauw, dat wist ik niet.
Wij zijn getrouwd in scheiding van goederen, zonder een initiële inbreng te beschrijven, maar leven naar gemeenschap van goederen. Maar die scheiding van goederen geeft wel veel mogelijkheden naar optimalisatie, al staat het soms ook dingen in de weg (of vraagt meer regeling).
Ik wist dat mijn vrouw ooit zelfstandig zou worden, en ik was wel bang om met alles wat we hadden meegesleurd te worden in een eventueel faillissement, dus had ik scheiding van goederen gevraagd om zo de mogelijkheid te hebben om zaken te vrijwaren. Is nog niet nodig geweest, en zal ook niet meer zijn. Alhoewel, ze heeft nog altijd een zeer hoge hoofdelijke aansprakelijkheid in haar job, met bijhorende dure verzekering, maar, je weet maar nooit.
Dus ook middelen die al voor het huwelijk eigen waren kunnen dan geblokkeerd raken? Straf. Je moet dan wellicht bewijzen dat het eigen is eer het vrijgegeven kan worden. Of kan dat alsnog pas bij afronden erfenis?