• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verschil prijs kwaliteit Isover>Rockwool>Gamma voor isolatie verlaagd plafond

Lid geworden
15 jan 2013
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik woon op een gelijksvloers en ga in de slaapkamer een verlaagd plafond (gyproc) plaatsen. Deze wil ik isoleren, vooral voor acoustische isolatie. (Boven ons is een woonkamer)

Mijn vraag is of dat het zo'n verschil geeft als je eerder voor Isover-Rockwool kiest ten opzichte van het huismerk van Gamma.

Alsook kan ik beter platen of isolatie op rol nemen. (hanteerbaarheid bij plaatsing)

En als laatste maakt het zo'n verschil tussen bvb 12cm dikte en 16cm? (Dit omdat ik zo weinig mogelijk wil verlagen).

Bijkomend, in hoeverre mate kan je deze producten samendrukken om tussen het profiel en de plafond te schuiven?



Thx Chif
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Gamma huismerk is vermoedelijk spijkflensdekens met lambda 0,040. Een isolatieplaat/rol van isover of rockwool zit rond de 0,032 a 0,035, een verschil van 12-20% in warmteverlies. Enkel in zeer specifieke omstandigheden is het aan te raden met spijkerflensdekens te isoleren, anders is het dikke miserie en veel geprul - af te raden dus!



Isolatie op rol: als het geen spijkerflensdekens zijn, maakt het verschil met platen niet zoveel uit; van zodra je die rol afrolt, zet die isolatie zicht recht. Isolatieplaten hebben meestal een grotere dichtheid (zwaarder), isoleren thermisch iets minder, maar door gewicht kan dat specifiek voor bv. lagere tonen interessant zijn. Samenknellen kan beperkt, je moet niet de dikte halveren natuurlijk (opeenproppen= minder lucht in isolatie en deze materialen werken isolerend door lucht vast te houden). De centimeter of twee die nodig is om te knellen is geen probleem.



Voor akoestische isolatie moet je meer doen dan wat mineraalwol proppen tussen de balken van het plafond, denk eerder aan accorub vloermatten + zwevende vloer, akoestische ontkoppeling, ... Mineraalwol zal een beetje helpen hoor, verwacht er geen mirakels van. Eigenlijk moet je beginnen met te kijken wat je wil isoleren (contactgeluid? spraakoverdracht?) en in functie daarvan verder gaan.
 
Lid geworden
15 jan 2013
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat betreft de vloer boven de slaapkamer is niet van ons daar ga ik helaas niets aan kunnen veranderen.



Een spijkerflensdeken is met die aluminiumfolie dacht ik?



Ik ga een verlaagd plafond maken met metalstud profielen en daarover wou ik dan die spijkerflensdekens leggen van 14 of 16 cm dikte. (Rockwool) (Als dat overdreven is mag dat gezegd worden)



Voor mij maakt is het vooral dat het geluid dempt, ik wil ook met platen werken maar om dezelfde dikte te bekomen gaat me dat toch nog wat meer kosten. Als het verschil met die op rol tegenover 2 platen Rockwool van 5cm miniem is kan ik daar ook eventueel over nadenken.



Btw ne goedkope leverancier mag men ook doorgeven...;)
 
Lid geworden
28 nov 2010
Berichten
196
Waarderingsscore
0
Punten
0
chif;1830716 wrote:
Wat betreft de vloer boven de slaapkamer is niet van ons daar ga ik helaas niets aan kunnen veranderen.



Een spijkerflensdeken is met die aluminiumfolie dacht ik?



Ik ga een verlaagd plafond maken met metalstud profielen en daarover wou ik dan die spijkerflensdekens leggen van 14 of 16 cm dikte. (Rockwool) (Als dat overdreven is mag dat gezegd worden)



Voor mij maakt is het vooral dat het geluid dempt, ik wil ook met platen werken maar om dezelfde dikte te bekomen gaat me dat toch nog wat meer kosten. Als het verschil met die op rol tegenover 2 platen Rockwool van 5cm miniem is kan ik daar ook eventueel over nadenken.



Btw ne goedkope leverancier mag men ook doorgeven...;)



Hmm ik heb hier ook mijn platdak geïsoleerd met glaswol, maar erna gelezen dat je dit eigenlijk niet mag doen! Nu is uw situatie wel anders natuurlijk...

Van waar ben je?
 
Lid geworden
15 mei 2010
Berichten
138
Waarderingsscore
0
Punten
0
Verlaagd plafond isoleren met glaswol of rotswol is geen probleem, onder een plat dak word dit soms afgeraden vanwege een laag zomeromfort, dit hangt sterk van situatie tot situatie af.

14-16 cm is zeker niet overdreven, overisoleren is een fabeltje. Je moet de isolatie wel correct plaatsen en zeker goed letten op een nauwkeurige plaatsing van het dampscherm, spijkerflensdekens worden om deze reden vaak afgeraden.

Het verschil tussen huismerk en bekende merken zal te vinden zijn in productie en isolatiewaarde. Zo weet ik bijv. dat de knauf glaswol die wij gebruikten een zeer gunstige lambda-waarde heeft en dat deze op ecologische manier geproduceerd wordt (dit zie je o.a. aan kleur en structuur).

Als je nog een constructie moet maken om de isolatie tussen te steken denk ik dat rollen glaswol (isover, kwauf, gamma) of rotswol (rockwool) met een apart dampscherm het best zijn. Als je een akoestische barriere voorziet in je metalstud voorkom je ook contactgeluiden.



Je kan idd best goed op zoek gaan naar een goedkope leverancier, er durven wel eens grote prijsverschillen zijn -en gamma is niet steeds het goedkoopst-.
 
Lid geworden
1 okt 2011
Berichten
221
Waarderingsscore
0
Punten
0
Iedereen reageert hier in functie van thermische isolatie, maar ik denk dat de TS enkel wil akoestisch wil isoleren..
 
Lid geworden
15 jan 2013
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

Allemaal bedankt voor de reactie's ik heb uiteindelijk gekozen voor de deltaplaten van rockwool 6cm en heb zo 2 lagen gelegd. Ik heb dit gedaan omdat ik aan de kant van de raam met de omlijsting zat van het rolluik. Aan die kant heb ik de metalstud met ophangklemmen (die maar 12.5cm konden zakken) bevestigd. Hierdoor kan ik nu zonder te veel moeite mijn omlijsting verwijderen zonder dat mijn plafond hieronder leid.

Zoals gezegd was het vooral de bedoeling om acoustisch te isoleren.



Grtz Chif



Btw ik ben van omgeving Antwerpen
 
Lid geworden
28 nov 2010
Berichten
196
Waarderingsscore
0
Punten
0
chif;1832282 wrote:
Btw ik ben van omgeving Antwerpen



Maar je hebt de isolatie al... Wist in de Limburg nog wel een leverancier, maar bon, hoop dat het geluid gaat beteren!
 
Lid geworden
15 jan 2013
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
0
voodoo_007;1832451 wrote:
chif;1832282 wrote:
Btw ik ben van omgeving Antwerpen



Maar je hebt de isolatie al... Wist in de Limburg nog wel een leverancier, maar bon, hoop dat het geluid gaat beteren!



Toch bedankt
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan