verschil kostprijs bouwgrote

Lid geworden
12 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Graag had ik jullie mening vernomen van eventueel verschil in kostprijs : ik heb twee plannen waaruit ik kan kiezen maar de plannen hebben qua buitenstructuur een andere indeling. Qua volume van de woning is dit ongeveer identiek.

Het staat ook al vast dat de woning op palen (voor de fundering) zal moeten komen.

Bij deze een doorsnede van beide mogelijkheden :

http://www.mediafire.com/?mltmr65qdm1mr5r

Volgens mij zou "doorsnede B" goedkoper moeten zijn door :

- minder plat dak

- mogelijkse uitsparing van funderingspalen vermits het om een kleiner oppervlak gaat

Mijn vraag is nu welke keuze het goedkoopst is, uiteraard met de veronderstelling dat enkel een verschil gemaakt wordt door de grote van het gelijkvloers en het verdiep, alle andere keuzes zouden dezelfde blijven. En als tweede in welke rangorde zou het verschil kunnen uitvallen ( bv. 0 - 1000 euro / 2000 - 3000 euro / + 5000 of andere ) ?

Alvast bedankt voor jullie mening

Lid geworden
16 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op de URL alleen reclame-voor bijbehorende site;geen doorsnedes te zien.

Wat betreft kosten,kosten per m3 dalen bij stijging van het aantal m3 en bij eenvoudiger materialen en inrichting van een huis.Enkelvoudige totaal dakconstructie weer goedkoper dan aanbouwen met aparte dakvlakjes.

Paalfundering weer duurder dan bouwen op vaste grondslag,etc,etc.

Lid geworden
12 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nog eens opnieuw geprobeerd maar nu met een jpg ipv een pdf :

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
11
Punten
38
Theoretisch zit er niet veel verschil op. B is iets efficiënter, maar is ook iets groter.

Veel meer valt er eigenlijk niet over te zeggen, de prijs kan nog door vele (door ons) ongekende factoren beïnvloed worden.

Daarnaast vind ik de vraag een beetje vreemd, het kan bijna niet anders dan dat de ontwerpen wezenlijk verschillend zijn. Ik zou het ontwerp kiezen dat best bij je noden en wensen, de oriëntatie, de locatie, enz past.

(eigenlijk zou ik een ontwerp laten maken dat op mijn wensen is afgestemd, maar ik ga er van uit dat dat om één of andere reden hier niet aan de orde is)

Lid geworden
12 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
In plan A heb ik de badkamer en 1 slaapkamer beneden en in plan B zijn deze op het verdiep voorzien.

Beide plannen staan mij wel aan maar met een kleine voorkeur voor plan A (deze dus van 14m diepte). Indien het verschil in kostprijs redelijk hoog zou uitvallen dan zou ik eventueel opteren voor plan B met de mogelijkheid om later eventueel een traplift te laten plaatsen.

Lid geworden
27 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor een paar duizend euro verschil kies je beter de woning waar jij je het beste bij voelt. Die paar duizend euro ben je binnen paar jaar al vergeten, maar in het huis ga je nog tijdje moeten wonen.

Een huis maak je zo duur als je zelf wil hé, dus verwacht nu op dit forum geen offertes.

Wil je het echt echt weten? Je architect moet dat toch weten ???

Lid geworden
12 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik verwacht ook geen offertes hé.

Quote:

Met die stelling kan dit forum evengoed opgedoekt worden. Waarom bestaat dit forum anders, toch om aan informatie te komen of anderen te helpen.

Deze morgen bij een architect geweest, ik ben nog op zoek naar een geschikte architect, maar op die vraag wil hij niet antwoorden zolang er geen centjes over de brug komen. Net zoals op de vraag hoeveel mijn project zou kosten (zijn kostprijs dan wel te verstaan hé) kon hij geen deftig antwoord geven : ergens tussen de 4 en 10%.

Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
buksa;1793171 wrote:

Quote:

Met die stelling kan dit forum evengoed opgedoekt worden. Waarom bestaat dit forum anders, toch om aan informatie te komen of anderen te helpen.

Deze morgen bij een architect geweest, ik ben nog op zoek naar een geschikte architect, maar op die vraag wil hij niet antwoorden zolang er geen centjes over de brug komen. Net zoals op de vraag hoeveel mijn project zou kosten (zijn kostprijs dan wel te verstaan hé) kon hij geen deftig antwoord geven : ergens tussen de 4 en 10%.

't is dan ook een vreemde manier van werken he. Normaal zeg jij wat jouw budget is. De architect maakt vervolgens een voorontwerp dat binnen dat budget valt.

Misschien moeten we een poll doen. 15 mensen zeggen dat B duurder is. 14 mensen zeggen dat A duurder is, 10 mensen zeggen dat het evenveel kost, en 20 weten het niet. Beantwoordt dat dan de vraag?

Op basis van 2 gelijkaardige buitenafmetingen kan je toch niet verwachten hier het juiste antwoord te krijgen?

Lid geworden
12 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kan evengoed zijn dat er 35 zeggen dat A duurder is, 4 zeggen B duurder, 5 evenveel kost en 15 dat ze het niet weten. Dan kan je er misschien wel een mogelijke tendens uit halen.

Als ik aan een architect zeg mijn budget is 200.000 dan zal hij wel een plan tekenen die binnen het budget valt, maar als ik hem zeg dat mijn budget 400.000 is zal hij ook wel een plan tekenen die ook binnen dat budget valt. Maar het is niet omdat budget bijvoorbeeld 400.000 is dat het niet voor minder mag !

Ons princiepe is anders : wij bepalen wat we willen van huis en kwaliteit, dan zullen we wel zien of het binnen het budget past. Indien het een stuk goedkoper is dan ons budget is dit des te beter, als de architect weet wat je budget is zal hij wel werken naar dat maximum toe. Alleen al omdat dit zijn prijs ook omhoog stuurt. Dat is dan onze mening.

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
4
Punten
36
lijkt me een slecht uitgangspunt;

Bouwen is zowat duurste project dat je zal uitvoeren in je leven. Als je dat zonder ervaring uitvoert (en je hebt geen ervaring want je loopt vast op naar mijn mening domme discussie van 2 nietszeggende ontwerpkeuzes), ga je veel 'fouten' maken.

Door je te laten bijstaan door een architect kan je project veel meer worden en veel beter passen bij je noden. Een architect kan je ook leiden naar keuzes die echt kostenbesparend zijn.

Maar als je inderdaad niet in staat bent vertrouwen in iemand te stellen dan zal het moeilijk worden je project idd te optimaliseren naar kwaliteit/prijs toe (wat jij als leek niet kan).

Voor mij zal dat project het goedkoopste zijn waarbij je je laat bijstaan door een goed archtiect.

Walter

Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
buksa;1793237 wrote:
Kan evengoed zijn dat er 35 zeggen dat A duurder is, 4 zeggen B duurder, 5 evenveel kost en 15 dat ze het niet weten. Dan kan je er misschien wel een mogelijke tendens uit halen.

Als ik aan een architect zeg mijn budget is 200.000 dan zal hij wel een plan tekenen die binnen het budget valt, maar als ik hem zeg dat mijn budget 400.000 is zal hij ook wel een plan tekenen die ook binnen dat budget valt. Maar het is niet omdat budget bijvoorbeeld 400.000 is dat het niet voor minder mag !

Ons princiepe is anders : wij bepalen wat we willen van huis en kwaliteit, dan zullen we wel zien of het binnen het budget past. Indien het een stuk goedkoper is dan ons budget is dit des te beter, als de architect weet wat je budget is zal hij wel werken naar dat maximum toe. Alleen al omdat dit zijn prijs ook omhoog stuurt. Dat is dan onze mening.

Stap 1: architect een vast bedrag betalen, geen % (ik heb nooit gesnapt waarom ze een % zouden moeten hebben)

Ga uit van ongeveer 1500 euro/m² en je weet meteen in welke grootorde je moet denken.

Maar dure of goedkope afwerking en weinig of veel DHZ gaat dat bedrag enorm beïnvloeden. Vooral dat gaat de prijs bepalen. Niet of het huis een meter breder of dieper is.

Dat we hier niet veel kunnen zeggen over de 2 tekeningetjes moet je toch begrijpen?

edit: Walter heeft het 1000x beter verwoord. Focus je op de belangrijke dingen ipv niets zeggende buitenafmetingen.

Lid geworden
12 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die 2 nietszeggende ontwerpkeuzes zijn onstaan uit het uitwerken van enerzijds een plan met 1 slaapkamer en badkamer op de benedenverdieping en anderzijds een plan zonder slaapkamer en badkamer op de benedenverdieping. Beide ontwerpen zijn naar onze "goesting" uitgewerkt. Dus achter die nietzeggende tekeningetjes zit er weldegelijk al iets meer denkwerk.

Aan de andere kant kan je ook zeggen als je 2 gelijkwaardige concepten hebt waarom moet je dan voor de duurste gaan ?

Mijn eerste bezoek aan een architect was dus zeker geen meevaller, als hij pas een kostprijs kan opmaken nadat je akkoord gaat om met hem verder te werken dan kan je evengoed een kat in een zak kopen. Als hij spreekt van 4% tot 10% kan je wel goed bedrogen uitkomen. Het is de bedoeling dat een architect een meerwaarde vormt voor je project en niet voor de kostprijs (ik bedoel daarmee niet dat hij kosteloos moet werken hé, maar het moet ook wel normaal blijven). Aan de andere kant stel ik mij ook vragen bij architecten die 10% vragen want in hoeverre staan zij nog in contact met de realiteit van de gewone werkmens als je al meer dan een jaarloon moet uitgeven aan je architect ?

Gelukkig heb ik nog enkele architecten waarmee ik een afspraak heb voor een kennismakingsgesprek en hoop ik dat ik nu de tegenslag gehad heb dat het juist een "slechte" architect was.

@Maartenn : mijn voorkeur gaat ook uit naar een vast bedrag als deze tenminste op voorhand bekend is, want dan weet je tenminste wat je moet betalen voor welk werk en indien je meer wil kan je nog altijd bijbetalen.

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
11
Punten
38
buksa;1793275 wrote:
Die 2 nietszeggende ontwerpkeuzes zijn onstaan uit het uitwerken van enerzijds een plan met 1 slaapkamer en badkamer op de benedenverdieping en anderzijds een plan zonder slaapkamer en badkamer op de benedenverdieping. Beide ontwerpen zijn naar onze "goesting" uitgewerkt. Dus achter die nietzeggende tekeningetjes zit er weldegelijk al iets meer denkwerk.

Het kan best zij dat er al veel denkwerk steekt achter de 2 plannen, maar dat zien wij niet hé. Voor ons staan er gewoon 2 basis tekeningetjes en meer info dan je nu al gekregen hebt kan niemand je op deze basis geven.

Ik zou los van de kostprijs eerst uitmaken wel concept je voorkeur geniet. Slaapkamer en badkamer al dan niet op het gelijkvloers, is toch een heel verschillend uitgangspunt.

Gewoon uit nieuwsgierigheid zou ik ook graag weten door wie de plannen zijn uitgewerkt? Aangezien je al weet dat je paalfunderingen nodig hebt, veronderstel ik dat het plan ook met enige technisch kennis is uitgewerkt?

Alvast veel succes met je zoektocht naar een architect. Ik hoop dat je beseft dat architect deels een artistiek beroep is en dat de meeste architecten er niet voor staan te springen om enkel de opvolging te doen van een plan dat door een ander is uitgewerkt.

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
In het begin heb ik ook zo enkele plannetjes getekend, doch als ik zie wat de architect er van maakte is er toch een groot verschil.

Die mensen denken anders na over dergelijke dingen. Dus nu kiezen tussen 2 doorsnedes die totaal niets zeggen is voor mij zeer moeilijk.

Reken zelf uit hoeveel vierkante meter je per ontwerp hebt x euro/m² en dan weet je welk ontwerp het duurste zal uitkomen.

Lid geworden
12 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
Gewoon uit nieuwsgierigheid zou ik ook graag weten door wie de plannen zijn uitgewerkt? Aangezien je al weet dat je paalfunderingen nodig hebt, veronderstel ik dat het plan ook met enige technisch kennis is uitgewerkt?

Beide plannen zijn gemaakt door mij maar zijn wel al beide via een architect gepaseerd die samenwerkt met een SOD firma, maar die ook zelf projecten uitwerken.

Ik ga er van uit dat we paalfundering zullen nodig hebben vermits voor zowat de volledige verkaveling er paalfundering nodig is (waar ze al aan het bouwen zijn), op enkele kavels na die werken met een SOD waarvan de kwaliteit volgens mijn mening niet veel soeps is, maar de prijs is er dan ook naar. Indien de sondering uiteindelijk uitwijst dat het niet nodig zou zijn dan is dat alleen maar mooi meegenomen. Maar op de fundering wil ik alvast niet besparen.

Een architect is inderdaad een artistiek beroep maar het resultaat moet nog steeds voldoen aan de verwachtingen van de bouwheer en het moet ook leefbaar blijven. In "mijn" verkaveling is er een koppel die hun architect carte blanche gegeven hebben en het resultaat is er naar : een gedrocht (is dan mijn mening, maar dat is ieder zijn eigen smaak) waarin je volgens mij niet praktisch kan leven : om de voordeur te bereiken moet je al een 10-tal treden op, eenmaal in de inkom moet je terug een 5-tal treden af om in de leefruimte te komen, binnen in de leefruimte heeft hij dan nog eens met een "bak" gewerkt die een 3-tal treden lager ligt (zal de zithoek worden). Het zal misschien allemaal wel heel mooi zijn als het afgewerkt is maar praktisch lijkt mij dat zeker niet. Eenmaal men ouder wordt of iemand een been breekt zal dit een zeer ambetante indeling blijken, laat staan dat er iemand van het gezin door omstandigheden permanent in een rolstoel komt of niet meer goed uit de voeten kan.

Lid geworden
12 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
Reken zelf uit hoeveel vierkante meter je per ontwerp hebt x euro/m² en dan weet je welk ontwerp het duurste zal uitkomen.

Het gaat hem niet over de kostprijs van het volledige project maar om de kostprijs van de combinatie van de fundering en ruwbouw. Het totaal aantal m² is ongeveer hetzelfde vermits ik de ruimte die ik beneden uitspaar in plan B dan verplaats naar het verdiep.

de 2 uitersten zouden eigenlijk zijn :

- plan A : alles beneden 200m² (bv. 10 op 20 meter)

- plan B : 100 m² gelijksvloers en 100m² verdiep (bv. 10 op 10 meter)

dan denk ik dat plan B goedkoper is vermits minder fundering en minder plat dak.

Mijn 2 plannen liggen hier dus tussenin waarbij het ene plan meer naar A doorweegt en het andere naar B.

Indien mijn plan A (grootste stuk gelijkvloers) slechts een 2000 euro duurder zou zijn dan zou ik voor plan A gaan maar indien dit echter in de grootorde komt van boven de 10.000 dan zou ik plan B nemen met de optie om later eventueel een traplift te kunnen installeren indien dit nodig mocht blijken.

Lid geworden
27 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
buksa;1793171 wrote:

Quote:

Dan moet je ook bereid zijn om op basis van mijn en anderen hun post jouw mening bij te sturen.

Als zowat iedereen zegt dat je best eerst een architect zoekt, zal dat wel zo zijn hé? Anders kan dit forum evengoed opgedoekt worden, als het enkel en alleen moet dienen om een pasklaar antwoord te geven op jouw vragen.

Je vraag is begrijpelijk, maar niet te beantwoorden op een forum. Als je een deftig antwoord wil op je vragen, begin je met een deftige architect te zoeken.

Zelf plannetjes tekenen ... Been there, done that. Leuke bezigheidstherapie. En dan zie je wat een goede architect allemaal kan. Tot daar de eigen plannetjes. En ja, ik heb ook ontwerp gehad in mijn studies als bouwkundig ingenieur, maar de architect was toch nog straffer. Het is dan ook zijn beroep hé.

Dit forum kan bijzonder interessant zijn, maar dan moet je ook open staan voor de antwoorden. Ook al zijn ze niet wat je gehoopt had.

Bovenaan