• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

verroeste spanklem loskrijgen?

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
776
Waarderingsscore
258
Punten
63
Ik heb twee grote spanklemmen/sergeanten waarvan de schroefdraad volledig verroest is (zei onder, rood gekribbeld). Ik kan ze bijgevolg niet meer verdraaien want ze zijn vastgeroest in de spanarm. De rest van de spanklem is nog goed, enkel de draaihendel is verroest. Is daar nog iets aan te doen?
1685376475392.png
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Heb je de indruk dat de cola veel geholpen heeft? Lost dat significant roest op?

Myth busted/confirmed/plausible ?
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
776
Waarderingsscore
258
Punten
63
Heb je de indruk dat de cola veel geholpen heeft? Lost dat significant roest op?

Myth busted/confirmed/plausible ?
De cola heeft volgens mij toch wel heel wat van de roest weggenomen (er zat een heel dikke laag roest op: de spanklemmen hebben 9 maanden buiten in weer en wind gestaan). Maar ze zaten nog muurvast toen ze er uit kwamen. Het brandertje en de hamer hebben ze uiteindelijk losgemaakt.
 

Zenikda

Lid
Lid geworden
23 jan 2021
Berichten
91
Waarderingsscore
61
Punten
18
Wat ook nog wil helpen is nadat er opgewarmd is met een brander het hete metaal schrikken in koud water zodat de resterende roest breekt . Dan zou je er niet hoeven op te slaan met hamer met kans op vervorming .
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Wat ook nog wil helpen is nadat er opgewarmd is met een brander het hete metaal schrikken in koud water zodat de resterende roest breekt . Dan zou je er niet hoeven op te slaan met hamer met kans op vervorming .
Zo ga je metaal harden en als je daarna je metaal niet tempert (nog een cyclus langzaam laten afkoelen) maak je het metaal broos en zal het metaal snel(ler) breken.
 

Zenikda

Lid
Lid geworden
23 jan 2021
Berichten
91
Waarderingsscore
61
Punten
18
Wat ook nog wil helpen is nadat er opgewarmd is met een brander het hete metaal schrikken in koud water zodat de resterende roest breekt . Dan zou je er niet hoeven op te slaan met hamer met kans op vervorming .
Zo ga je metaal harden en als je daarna je metaal niet tempert (nog een cyclus langzaam laten afkoelen) maak je het metaal broos en zal het metaal snel(ler) breken.
Er staat niet bij dat het metaal moet gloeien of gegloeid heeft . Als dit wel het geval was, dan was de TS aan het smeden en was de spanvijs zeker stuk . Opwarmen zonder te gloeien en koelen is ontlaten en is eerder zachter maken . Ik verwacht eerder dat de TS met een verfverschroeier aan de slag was en niet met een snijbrander of iets dergelijks .
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan